• Anonym (Ts)

Sjuk styvdotter , snart bf

Har en styvdotter som är sjuk , förkyld, hostar och snörvlar. Har själv BF när som helst.
    Hur har ni gjort gällande sjuka syskon och bebisar? Har de varit hos den ena styvföräldern tills de blivit friska? Eller har de kommit som vanligt?

• Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf
  • Froken Lokens
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 19:11:48 följande:

Precis. Pappan kunde ju vara hemma om han hade förkylning. En tonåring förstår hygien och sånt. Barn har ju rätt till sitt hem. Men det är inte bonusens mammas ansvar för att pappan skaffar fler barn. Då menar jag inte att ts ska ta hand om bonus utan att pappan gör det. Det är inte ts ansvar att ta hand om bonus.

Men tonåringar brukar kunna ta hand om sig själva. Dessutom kanske bonus är frisk när nyfödd kommer. Bonusmammor behöver inte älska sina bonusbarn men de vet vad de gav sig in i början. Skaffar man barn med en man som redan har barn ja, då får man finna sig i det. Jämför man bonus med en katt så är det uppenbart hur ts gör skillnad.

Vi verkar tänka rätt lika i det här fallet.
  • Anonym (Suck)
    Brumma skrev 2017-01-22 19:18:17 följande:

Om barnet ligger i riskzonen (tex pga nedsatt immunförsvar, infektion eller liknande) så borde båda barnens bästa ligga i att vidta de åtgärder som krävs.

Om spädbarnet är fullt frisk däremot skall inga sådana åtgärder behövas.

Du vet att man inte behöver välja bort för att det inte passar inte är samma sak som att hindra att smitta ett utsatt barn i onödan?

Men nu är det inte upp till ts. Det är upp till bonus och bonus mamma. Men det är väldigt uppenbart att ts väljer bort bonus. Då pratar jag inte om förkylning.
  • Anonym (Suck)
    Froken Lokens skrev 2017-01-22 19:23:33 följande:

Vi verkar tänka rätt lika i det här fallet.

Jo, det verkar så. Hade det brunnit så hade nyfödd och bonus kommit först. Hade sett till att de kom i säkerhet först. Oavsett om jag hade gillat bonus eller inte.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 19:11:48 följande:

Precis. Pappan kunde ju vara hemma om han hade förkylning. En tonåring förstår hygien och sånt. Barn har ju rätt till sitt hem. Men det är inte bonusens mammas ansvar för att pappan skaffar fler barn. Då menar jag inte att ts ska ta hand om bonus utan att pappan gör det. Det är inte ts ansvar att ta hand om bonus.

Men tonåringar brukar kunna ta hand om sig själva. Dessutom kanske bonus är frisk när nyfödd kommer. Bonusmammor behöver inte älska sina bonusbarn men de vet vad de gav sig in i början. Skaffar man barn med en man som redan har barn ja, då får man finna sig i det. Jämför man bonus med en katt så är det uppenbart hur ts gör skillnad.

Var jämför jag bonusdottern med en katt?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 19:29:51 följande:

Jo, det verkar så. Hade det brunnit så hade nyfödd och bonus kommit först. Hade sett till att de kom i säkerhet först. Oavsett om jag hade gillat bonus eller inte.

Barn kommer väl alltid först om någon ska räddas?

Jösses...
  • Brumma
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 19:25:34 följande:

Men nu är det inte upp till ts. Det är upp till bonus och bonus mamma. Men det är väldigt uppenbart att ts väljer bort bonus. Då pratar jag inte om förkylning.

Jag har aldrig påstått att det är upp till TS.

Men det kan ju finnas fler vuxna i sammanhanget (pappan och mamman då) som faktiskt klarar av att se till situationen och bedöma utifrån den och INTE låser fast sig i att det är bonusbarn inblandade utan BARN. Oavsett förälder.

Nej. Det är inte uppenbart att TS väljer bort bonus. Det är uppenbart att vissa LÄSER IN att jon gör det. Men det är liksom inte samma sak...
  • Anonym (Attjo!!)
    BioBonus skrev 2017-01-22 19:09:49 följande:

Jag ser inte problemet? Som förstagångsmamma, oavsett om det är en bonusmamma eller en av oss vanliga biomammor, så har man väl ändå rätt att ha lite önskemål om sina första dagar hemma från BB med sitt första barn? Jag sa bestämt ifrån både till min mamma och min svärmor, och vänner, när jag fick barn nr 1, och hade jag haft bonusbarn så hade jag frågat mamman om de kunde vara där några dagar bara så att jag fick landa. När jag fick barn nr 2 och resterande så var jag lite lugnare och hade folk hemma i princip från första dagen. Men  - det var inte käft som ansåg att jag var egoistisk och fruktansvärd, som inte orkade ha folk omkring mig från dag ett med barn nr 1.

Varför kan inte bonusmammor få vara förstagångsmammor med allt vad det innebär, båda bra och dåligt, som vi biomammor fått? Jag förstår inte? Varför ska vi biomammor vara så småsinta mot andra förstagångsmammor så vi inte kan unna dem lite lugn och ro de första dagarna de är hemma med sin bebis? Alla behöver det inte, men de som behöver det borde väl kunna få den ynnesten utan att bli påhoppade av andra kvinnor?

Visst ska hon få vara förstagångsmamma. Självklart. Hon ska inte ta hand om mannens barn. Det gör väl deras far?
  • Brumma
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 19:29:51 följande:

Och var har TS skrivit att hon skulle lämnat bonus i ett brinnande hus?
  • Motorcykel
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-22 17:46:10 följande:
    Något jag tycks vilja att han gör? Nu finner du på! Klart både han och jag vill att bonus ska träffa den nyfödde men att det kanske är bättre när hon inte är sjuk? Helt sjukt vad vissa läser vad de vill läsa. Att bonus får vara ett par dagar extra hos sin mamma gör knappast att pappan förbiser sin egna dotter...
    Hur gammal är bonusdottern?
  • ungbrunett
    Anonym (Suck) skrev 2017-01-22 15:59:37 följande:

Ts gör skillnad på bonus och biologisk. Det kom just fram. Det är den nya familjen som gäller.

Om så vore så är ju det inte jättekonstigt.
Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf