• Brumma

Sjuk styvdotter , snart bf

Bara läst TS.

Barn är alltid mer eller mindre förkylda.. Så det har vi inte brytt oss om. Magsjuka eller influensa stoppas däremot, men det görs även utan att att det finns bebisar i huset. Och det görs åt båda håll naturligtvis

• Brumma
    Anonym (,nh) skrev 2017-01-20 16:33:23 följande:

Jo, jag har barn och som jag skrev ovan hade jag lätt haft dem hemma om de var sjuka deras pappas nya skulle få barn. Kan tillägga att jag lätt hade haft deras barn här också om de behövde barnvakt/skulle få ett till barn och den första var sjuk. Makens son hade lätt fått bo här på heltid om det hade gått osv så det handlar på intet vis om att jag ogillar styvbarn utan helt enkelt om att med styvbarn kommer en del fördelar och en del nackdelar. En av fördelarna är att styvbarnet har ett annat boende också så att man kan skydda sin bebis mot onödiga sjukdomar en tid.

Jag jobbar faktiskt med barn och jag kan säga att de allra allra flesta barn hellre hade varit hemma med sina föräldrar. Men nästan alla föräldrar säger att deras barn trivs på förskolan (ofta sant) och hellre är där än hemma (nästan aldrig sant).

Min äldsta började förskolan strax efter att lillebror fötts. Då var han 3.5 år och längtade till kompisarna varje dag.

Han gick tre dgr i veckan, fem timmar per dag och jo, han ville vara där de timmarna.

Och ja, jag har arbetat på förskola många år..
  • Brumma
    Anonym (Va) skrev 2017-01-21 13:42:08 följande:

Så vitt jag förstått det borätt du i Sverige så därmed uttalar jag mig kring hur det ser ut i Sverige.

Och du skrev fortfarande att du inte trodde på att barn dör av rs. I Sverige.

Vilket händer men mer sällan än vad (singelmamma) trodde mer mer än aldrig vilket var vad du skrev.

Ni hade båda fel - varför är det bara en av er som kan erkänna det?
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-21 15:37:47 följande:

Kanske styvungens mamma kan se det som lite extra kvalitéstid med sin kära dotter och inte som en belastning?

Det är ju för allas skull, varför skulle inte den andra föräldern ha lust att ställa upp på samma sätt som ts och hennes familj skulle förväntas ställa upp i motsvarande eller liknande situation.

Kanske barnets mamma ser till sitt barns bästa - vilket knappast är att hålla barnet borta flera veckor "om" det blir förlossning..
    ungbrunett skrev 2017-01-21 15:38:48 följande:

Mitt förlag är alltså att barnets mamma får ha sitt barn en hel månad, två veckor innan och efter bf för säkerhetsskull :)

• Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-21 14:54:37 följande:

Vad hade du gjort ifall det var ditt eget barn som var sjukt och du hade ett till påväg? Gör samma sak nu.

Precis så :)

Med skillnaden att man har valmöjligheten att barnet är med en förälder istället för farmor eller morfar tex.
  • Brumma
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-21 20:56:57 följande:

Rent krasst inte. Hade du varit så egoistisk? Är man biologisk förälder men inte kan ställa upp på sitt barn borde man inte ha barn.

Rent krasst är det väl inte barnet hon ställer upp på isåfall utan dig och pappan?
  • Brumma
    Anonym (Va) skrev 2017-01-21 22:25:32 följande:

Det gör han uppenbarligen inte då hamnar vill lämna bort barnet i en månad! Än en gång, Grattis till mannen som gör skillnad på sina biologiska barn.

Var har TS skrivit att pappan ämnar lämna bort barnet en månad?

Om jag inte missminner mig togs det upp som förslag av ungbrunett men TS har bara skrivit om att låta bonusen vara hos sin mamma tiden efter barnet föds om bonus fortfarande är sjukt.
  • Brumma
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-21 22:48:42 följande:

Exakt jag har inte skrivit detta. Självklart vill väl han ha bägge sina barn hos sig oavsett om dom är sjuka eller inte. Tänker mer att detta är mitt första barn och man är gärna lite överbeskyddande, där av att jag startade tråden.

Min äldsta son fick en infektion vid födseln och var därmed i riskzonen för RS.

Vi fick stanna några dagar extra på BB och vi rekommenderades att inte ta med sonen till affären de första veckorna.

Yngsta sonen mådde utmärkt när han föddes och de släppte hem mig efter ett dygn. Gick o handlade redan dag 3 :)

Kort sagt - jag förstår din oro MEN om ert barn ligger i riskzonen för att en förkylning skulle vara farlig direkt efter förlossningen så kommer läkarna att påpeka det och ge er förhållningsregler. Men oroa er inte i onödan.

OM förlossningen hamnar när bonus ska vara hos er och OM hon fortfarande är sjuk, då tittar ni på omständigheterna just då.

Och är bonus tillräckligt stor att vara hemma ensam vid förkylning är hon tillräckligt stor för att kunna prata med.

Vad har ni förberett för om bonus är hos er när förlossningen startar? Åker hon till mamma eller till farmor eller ngn annan? S0dant behöver ni ha fixat - inte planerat för att bonus KANSKE är sjuk och att det KANSKE är på er vecka ;)
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2017-01-22 09:08:05 följande:

Oerhört roligt att höra detta då det i motsatt situation pläderas för att styvmorsan och pappan självklart ska ställa upp för morsan i alla lägen

Av vissa.

Och av vissa inte.

Varför drar du slutsatsen att just denna person hade tyckt annorlunda om det gällt biomamman som det gällde?
  • Brumma
    Anonym (Mona) skrev 2017-01-22 10:04:44 följande:

Troligen för att personen anser att bonusmamman är gäst i barnets och pappans liv till skillnad från biologiska mamman.

Var uttrycker personen det?

Har läst alla personens inlägg och det enda som påpekas är att mamman inte har ngn skyldighet att ställa upp och ta barnet på pappans tid. Vilket stämmer.

Att bonusmamman är gäst läser jag ingenstans i personens inlägg.
Svar på tråden Sjuk styvdotter , snart bf