ungbrunett skrev 2017-01-23 18:29:48 följande:
Personen jag svarade skrev att mamman inte ska behöva rucka på sina planer bara för att ts ska få barn. Hon glömmer den lilla detaljen att barnet även är mammans ex samt barnets syskon. En person som resonerar på det sättet som personen jag svarade, Anonym (suck), förtjänar inte att någonsin få hjälp av sin före detta. Fruktansvärt egoistiskt tankesätt, så jag hoppas verkligen inte att "Suck" någonsin förväntar sig att hennes ex ska lyfta ett finger för att hjälpa henne. Klarar inte av sånt folk.
I det inlägget skrev personen att "Mamman kan kanske inte skjuta på planerna bara för att sitt ex nya ska få barn? Barnet kan komma veckor tidigare eller så kommer barnet en vecka senare.Fast i det här fallet är det upp till mamman om hon har tid eller vill."
Vilket stämmer. Hon kanske inte KAN skjuta på planerna. Man vet inte när barnet kommer.. Och det är möjligt att mamman inte kan. Eller vill. Helt beroende på relationen föräldrarna emellan. Är relationen mkt dålig vill man förmodligen inte "ställa upp". Är den bra är det förmodligen en självklarhet att ställa upp. Om det är så att man inte vill kan det bero på att den andra föräldern varit den som aldrig ställt upp och därför bäddat för det nuvarande läget.
Oavsett så är det fortfarande inte mammans ansvar, vare sig hon vill ställa upp eller inte, att vara "redo" i minst en månads tid att ta över pappans ansvar..