imaturtle skrev 2016-12-26 18:50:56 följande:
Hej alla!
Vi berättade nu i jul att det ska komma en bebis i augusti ( idag är jag i 7(6+2) och min sambos tjejer blev jätte glada den yngsta hängde inte riktigt med då vi hade skrivit ett litet brev och en body i ett paket (för att se om dom förstod vad som är på gång) men så fort dom förstod det är en bebis i min mage blev dom jätte glada. Herrarna i familjen var mer "jaha vad roligt" och blivande mormorn och farmorn blev jätte glada :) Det känns jätte skönt att få ha berättat för dom närmsta i familjen.
För mig är det första gången jag är gravid och jag har kollat runt på hemsidor med "vad du behöver till din bebis" listor. Jösses amalia vad det står saker som man borde ha.....jag försöker nämlingen göra något typ av sparande(då det är knapert med pengar) så det inte ska bli allt för dyrt att köpa barnvagn osv. Men dom där listorna får mig att tro att jag inte kommer fixa det då det ska vara ditten och datten....
Någon mer än jag som föröker ta reda på hur mycket man borde fundera på att spara ihop? och hur mycket saker behöver man köpa igentligen?
Kram =)
Förlåt, har inte skrivit här ännu då jag inte riktigt vågar pga rädd för missfall. Men jag måste i alla fall svara att du knappt behöver någonting!
Ordentligt och bra babyskydd behövs och det ska helst köpas helt nytt.
Sen behövs ju kläder och det kan du köpa begagnat riktigt billigt.
Ammar du sparar du massor med pengar på ersättning och flaskor. En bärsjal i trikå kan du köpa begagnat. Billig behagnad vagn.
en snor sug och en nagelsax för baby kan vara bra.
Blöjor såklart och dom kostar ju en del.
Sen behöver du typ inget mer..
spjälsäng använde vi inte alls för ungen vill inte sova där, skötbord behövs heller inte utan du kan ha en handuk du byter på.
Sen KAN man ju köpa saker till förbannelse om man vill och har råd men mkt används ju inte.. och även om du snålar in på mycket så kan man ju köpa efterhand om man upplever att ngt saknas. Ett bra skötbord kan ju va skönt för man har grejer åtkomligt osv men det behövs absolut inte för bebisens skull. Hen behöver bara vara ren och torr, få amma/ersättning och få massor av närhet och kärlek.