• Sissely

Vad handlar ni på Lidl?

Vi har så gott som alltid storhandlat på Coop forum. Men kollade upp Lidl förra veckan eftersom jag fick info om att dom hade renoverat och fräschat upp butiken. Det har alltid sett så sunkigt ut därinne (lastpallar med grejer överallt och rent av snuskigt) Men nu var det superfräscht! Men jag är lite osäker på vilka varumärke som är bra och prisvärt, så jag undrar vad NI  handlar på Lidl och som är bra/billigt/bästa i stan? och vad man ska undvika. Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad handlar ni på Lidl?
  • Sissely
    Axioria1 skrev 2016-10-03 17:57:26 följande:

Handlar inte på Lidl så ofta men detta tycker jag ör bra.

Alla vanliga varor typ kött, ketchup osv. Glassen är toppen. Bakeoffen åå bröd är bra. Frukt och grönt. Sen köper jag en del snittblommor. De är toppenkvalite och billiga.

Ibland kollar jag in kläderna. Har köpt mina favoritlinnen där 3 st för typ 70 kr. Köpt någon tröja och barnklädel. Riktigt bra kvalité!

Glassen har jag provat, supergod! Köpte ostfrallor där nu ikväll och även leggings och en lite längre t-shirt/klänning, kostade bara 50 spänn stycket!
  • Anonym (lidl)

Jag utbildar mig inom djurproduktion (kött, mjölk, ägg osv). Ser att dom har mycket utländskt och detta gillar jag inte. Djurhållningen är ofast väldigt undermålig då Sverige har dom hårdaste djurlagarna i världen. Därav billigt kött.

Ser att dom även har Svenskt producerat, men tycker det är för billigt och drar öronen åt mig. Har dock inte kollat alla märken än.

Frukt och grönt på våran Lidl tycker jag bara inte är fräsch. Kan dock vara bättre i andra butiker.

• nuttedamen
    Anonym (lidl) skrev 2016-10-03 18:35:00 följande:

Jag utbildar mig inom djurproduktion (kött, mjölk, ägg osv). Ser att dom har mycket utländskt och detta gillar jag inte. Djurhållningen är ofast väldigt undermålig då Sverige har dom hårdaste djurlagarna i världen. Därav billigt kött.

Ser att dom även har Svenskt producerat, men tycker det är för billigt och drar öronen åt mig. Har dock inte kollat alla märken än.

Frukt och grönt på våran Lidl tycker jag bara inte är fräsch. Kan dock vara bättre i andra butiker.

Frukt och grönt har varit fräscht på alla Lidl jag varit på iaf.
  • Anonym (J)
    Anonym (lidl) skrev 2016-10-03 18:35:00 följande:

Men kära nån, utländskt har de ju till vilken butik man än går nästan. De har bra svenskt kött på Lidl, kolla upp det lite närmre om du drar öronen åt dig pga priset (det räcker ju inte för att sänka dem ang deras svenska kött).
  • Anonym (lidl)
    Anonym (J) skrev 2016-10-03 18:57:16 följande:

Men kära nån, utländskt har de ju till vilken butik man än går nästan. De har bra svenskt kött på Lidl, kolla upp det lite närmre om du drar öronen åt dig pga priset (det räcker ju inte för att sänka dem ang deras svenska kött).

Ser inte alls lika mycket svenskt i vårat Lidl som tex City Gross, Ica, hemköp osv. Tycker egentligen att man ska sortera ut all utländskt kött och mejeri. Det är hyckleri med våra hårda svenska djurlagar och sedan köpa in produkter som är olagligt framställda. Allt tack vare EU.

Jag vet vad det kostar att driva en hållbar djurproduktion. En del kilopriser är så låga att man undrar var dom drar in på i sin djurhållning. Det är ofast djuren som får den hårda smällen med dålig djurhållning när det är en billigt produkt.
  • Famous

Köpte tex igår en bit svensk fläskkarré på 1,6 kg Den gjorde jag pulled pork på idag. Jättegott kött!

Apelsinjuicen är jättegod och de har alltid nybakat bröd som är gott. Yoghurten i portionsformar älskar tonåringarna. Köpte ekologiska vindruvor som var väldigt goda. Inte dyra alls. Så det finns massor av goda och framförallt lite udda och kul varor.

• LadyViolette

Jag har lite svårt för just Lidl, på många av deras produkter står det att det är kraftigt saltat så tycker inte det känns helt fräscht. 

• Feronia

Jag slutade handla på Lidl när jag insåg att huvuddelen av deras billiga kött köps in från rödmarkerade områden, dvs länder/områden som Världsnaturfonden kategoriserat som områden som producerar kött med alldeles för hög påverkan på djur, miljö och människa. Det är naturligt att sådant kött är billigt och att Lidl har en 'open window' att sälja nu när de flesta andra matkedjor bojkottar dessa länder/områden. De är smarta och lägger in en och annan väletablerad kravmärkt produkt i sitt sortiment, men deras vinstmarginal = affärsidé bygger på att utnyttja djur, miljö och billig arbetskraft för egen vinning. 

Lidl kommer från Tyskland som överlag har riktigt usel djurhållning. Jag undviker att köpa någon produkt från dem överhuvudtaget eftersom jag inte i något avseende vill gynna deras business. Det är hemskt hur vi människor har normaliserat utnyttjandet av djuren och naturen i produktions-, grossist-, detaljist och konsumtionsled. Vi reflekterar ofta inte ens längre att köttförpackningarna i köttkylen har varit ett levande djur, som också ville leva och leva sina liv med värdighet. Vi ser inte skogarna och djurarterna som skövlats för ge betesplats åt köttdjuren som ger billigt kött på Lidl. Det säger mycket om oss människor, oavsett var vi befinner oss i kedjan ... Ta från de fattiga och ge billigt till de rika = Lidl.

• Feronia

Man kan inte säga generellt att kött, ägg och fisk är sämre för att det inte kommer från Sverige. Köpt KRAV-märkt så är 'analysjobbet gjort', dvs starkare miljömärkning än EU:s. Många länder är minst lika bra som Sverige i djur- och miljöhänseende. Nordisk fisk undviker jag såvida fisken inte är KRAV-märkt eller märkt med MSC och ASC, bl a pga av de stora föroreningarna i vår sjö- och havsregion.

Svar på tråden Vad handlar ni på Lidl?