• Sissely

Vad handlar ni på Lidl?

Vi har så gott som alltid storhandlat på Coop forum. Men kollade upp Lidl förra veckan eftersom jag fick info om att dom hade renoverat och fräschat upp butiken. Det har alltid sett så sunkigt ut därinne (lastpallar med grejer överallt och rent av snuskigt) Men nu var det superfräscht! Men jag är lite osäker på vilka varumärke som är bra och prisvärt, så jag undrar vad NI  handlar på Lidl och som är bra/billigt/bästa i stan? och vad man ska undvika. Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad handlar ni på Lidl?
  • Wiesz

Köper alltid frukt & grönt, äppeljuice, glass (den godaste jag vet!), yoghurt, nasigoreng och krossade tomater på Lidl. Växter har dom också, oftast väldigt fina.
    Sedan blir det som alltid när jag handlar att det slinker ner annat i korgen. Men dessa saker köper jag ingen annanstans.

• Farfallos
    Feronia skrev 2016-10-03 20:19:37 följande:
    Jag slutade handla på Lidl när jag insåg att huvuddelen av deras billiga kött köps in från rödmarkerade områden, dvs länder/områden som Världsnaturfonden kategoriserat som områden som producerar kött med alldeles för hög påverkan på djur, miljö och människa. Det är naturligt att sådant kött är billigt och att Lidl har en 'open window' att sälja nu när de flesta andra matkedjor bojkottar dessa länder/områden. De är smarta och lägger in en och annan väletablerad kravmärkt produkt i sitt sortiment, men deras vinstmarginal = affärsidé bygger på att utnyttja djur, miljö och billig arbetskraft för egen vinning. 

Lidl kommer från Tyskland som överlag har riktigt usel djurhållning. Jag undviker att köpa någon produkt från dem överhuvudtaget eftersom jag inte i något avseende vill gynna deras business. Det är hemskt hur vi människor har normaliserat utnyttjandet av djuren och naturen i produktions-, grossist-, detaljist och konsumtionsled. Vi reflekterar ofta inte ens längre att köttförpackningarna i köttkylen har varit ett levande djur, som också ville leva och leva sina liv med värdighet. Vi ser inte skogarna och djurarterna som skövlats för ge betesplats åt köttdjuren som ger billigt kött på Lidl. Det säger mycket om oss människor, oavsett var vi befinner oss i kedjan ... Ta från de fattiga och ge billigt till de rika = Lidl.
    Då ska du nog ta och sluta handla på Coop, ica, Willys och CityGross också, för även de har utländskt kött (från Tyskland, Danmark, Irland) producerat på ett vis som hade varit olagligt i Sverige.

Det är ju hål i huvudet att dissa en butik bara för att de säljer vissa varor. Dissa de varorna istället. Bortsett från sådant som inte går att få tag i på annat sätt så köper jag själv bara hållbart Svenskproducerat kött. På Lidl har de även Svenskt kött, men inte ekologiskt vad jag har sett.
  • Nyfikna72

De flesta som har åsikter om lidl är ju oftast såna som bara går på hörsägen, mejeri nämns många gånger och vad jag vet är det ju numera mestadels svenskt även där. Tysk mjölk som de hade i början är det ju länge sen de slutade med. Svenska lidl är ju egentligen nåthelt annat än de utländska butikerna där de kör stenhårt med egna märken. Här var de ju tvungna att ändra sig lite för att komma nån vart. Att undvika svenskt kött bara för att det är billigt blir ju bara löjeväckande, att det är dyrt i andra butiker betyder ju bara att den butiken tjänar mer. Den stackars producenten får inte mer av kakan bara för att det är dyrt i butiken. I inköpsled skiljer det inte många kronor mellan utländskt och inhemskt kött tragiskt nog.

• Anonym (lidl)
    Nyfikna72 skrev 2016-10-04 09:12:51 följande:

De flesta som har åsikter om lidl är ju oftast såna som bara går på hörsägen, mejeri nämns många gånger och vad jag vet är det ju numera mestadels svenskt även där. Tysk mjölk som de hade i början är det ju länge sen de slutade med. Svenska lidl är ju egentligen nåthelt annat än de utländska butikerna där de kör stenhårt med egna märken. Här var de ju tvungna att ändra sig lite för att komma nån vart. Att undvika svenskt kött bara för att det är billigt blir ju bara löjeväckande, att det är dyrt i andra butiker betyder ju bara att den butiken tjänar mer. Den stackars producenten får inte mer av kakan bara för att det är dyrt i butiken. I inköpsled skiljer det inte många kronor mellan utländskt och inhemskt kött tragiskt nog.

De är stor skillnad på priserna på svensk och utlänskt kött. Varför tror du det finns så mycket kött från andra länder? Det är billigare framställt.

Andra länder proppar alla djuren med antiotika för att undvika infektioner för dom står mer eller mindre i en santitär skit. Billigare att föda upp djur i trånga utrymmen utan chans för utevistelse och mindre personal. Detta kött äter inte jag.

Fåglar doppas i klor efter avlivning för att dödda salmonella. Man uppskatta att hälften av fåglar har detta i EU och mycket högre siffror i USA och Asien. Detta vill jag inte heller äta.

Varför hålla på att behandla med massa kemikalier och mediciner för djuren är dåliga istället för en bra djurhållning med friska djur från början?

Att unvika billigt kött där jag ser att priset inte kan gå ihop med svenskt produktion är inte löjligt. Det är att ifrågasätta varför? Undrar du aldrig vad det är för fel när något är lite för billigt?
  • Feronia
    Farfallos skrev 2016-10-04 09:12:08 följande:
    Då ska du nog ta och sluta handla på Coop, ica, Willys och CityGross också, för även de har utländskt kött (från Tyskland, Danmark, Irland) producerat på ett vis som hade varit olagligt i Sverige.

Det är ju hål i huvudet att dissa en butik bara för att de säljer vissa varor. Dissa de varorna istället. Bortsett från sådant som inte går att få tag i på annat sätt så köper jag själv bara hållbart Svenskproducerat kött. På Lidl har de även Svenskt kött, men inte ekologiskt vad jag har sett.
    Om man köper andra varor understödjer det Lidls totala verksamheten och det främjar därmed Lidls idé att köpa in och sälja billigt kött som andra grossister ratar. Lidl har så bra marginaler på sina 'slav-producerade' produkter att de även kan sälja vissa svenska produkter billigare än sina konkurrenter. Jag vill inte köpa svenskt kött som blivit billigt tack vare vinstmarginalerna från produkter som kommer från utnyttjade djur och skövlade skogar.  

Coop och Ica har kommit mycket längre i sin miljöinriktning än Lidl - går inte att jämföra, de är i helt olika ligor. Därför måste maten få bli dyrare på Ica och coop.
  • Farfallos
    Feronia skrev 2016-10-04 10:21:53 följande:
    Om man köper andra varor understödjer det Lidls totala verksamheten och det främjar därmed Lidls idé att köpa in och sälja billigt kött som andra grossister ratar. Lidl har så bra marginaler på sina 'slav-producerade' produkter att de även kan sälja vissa svenska produkter billigare än sina konkurrenter. Jag vill inte köpa svenskt kött som blivit billigt tack vare vinstmarginalerna från produkter som kommer från utnyttjade djur och skövlade skogar.  

Coop och Ica har kommit mycket längre i sin miljöinriktning än Lidl - går inte att jämföra, de är i helt olika ligor. Därför måste maten få bli dyrare på Ica och coop.
    Du tänker hejdlöst fel! Du stödjer bara de producenter vars varor du köper. Det är inte Lidl som är problemet, utan det är producenterna och de människor som köper det billigaste skräpet. Lidl (liksom ica, Coop m.fl) köper in vad deras kunder vill ha och plockar bort de produkter som deras kunder inte vill ha. Av den anledningen finns det på Lidl idag Svensk mjölk, Svenskt kött och KRAV-odlade grönsaker. 
  • Anonym (liten skillnad)
    Anonym (lidl) skrev 2016-10-04 09:59:24 följande:
    De är stor skillnad på priserna på svensk och utlänskt kött. Varför tror du det finns så mycket kött från andra länder? Det är billigare framställt.

Andra länder proppar alla djuren med antiotika för att undvika infektioner för dom står mer eller mindre i en santitär skit. Billigare att föda upp djur i trånga utrymmen utan chans för utevistelse och mindre personal. Detta kött äter inte jag.

Fåglar doppas i klor efter avlivning för att dödda salmonella. Man uppskatta att hälften av fåglar har detta i EU och mycket högre siffror i USA och Asien. Detta vill jag inte heller äta.

Varför hålla på att behandla med massa kemikalier och mediciner för djuren är dåliga istället för en bra djurhållning med friska djur från början?

Att unvika billigt kött där jag ser att priset inte kan gå ihop med svenskt produktion är inte löjligt. Det är att ifrågasätta varför? Undrar du aldrig vad det är för fel när något är lite för billigt?
    Som någon annan redan har försökt förklara så är svenskt kött dyrare inte främst på grund av att producenten får mer - utan på grund av att påslaget i affärerna är större.

En svensk köttbonde får alltså inte särskilt mycket mer för sitt kött än vad en utländsk bonde, som låter sina djur leva under mycket sämre förhållanden, får. Nu har visserligen detta till viss del ändrats när det gäller nötkött, eftersom det blivit viss brist på just svenskt nötkött. Det gör att den svenska bonden just nu kan få hyfsat betalt just för nöt. 

Men annars är det som jag skrev tidigare: skillnaden är liten. För ett antal år sedan vet jag till exempel att det skilde en krona per kilo kött när man jämförde svenskt och danskt griskött. Den svenska grisbonden fick alltså bara en krona mer per kilo än vad den danska fick. Exakt hur det ser ut där i dag vet jag dock inte, jag hoppas att det skiljer betydligt mer. 

Men ja. Att Lidl säljer svenskt kött billigare än många av sina konkurrenter beror knappast på att de betalar bonden sämre. Snarare har de ett mindre eget påslag. För prisskillnaden beror som sagt främst på handelns påslag, ingenting annat. 

/Dotter och syster till köttproducenter
  • Anonym (ändrat)

Jag har alltid undvikit Lidl på grund av att det har känts sunkigt, för att jag har hört dåliga saker om deras anställningsvillkor och så vidare. Men så skilde jag mig, fick sämre ekonomi och flyttade till en lägenhet där Lidl är närmsta affären. Och jag handlar nästan alltid där nu. 

Visst finns det saker jag hellre hade köpt någon annanstans/något annat märke om jag hade haft råd (som Freeways cola zero - cola light är odrickbart, men zeron är prisvärd jämfört med pepsi max som jag egentligen vill ha), men inte precis något jag undviker (ja, utom cola light då). 

Saker som är extra bra på Lidl, som jag hade fortsatt handla även om jag hade börjat göra huvudinköpen på något annat ställe: Kalkonsalami, manchego, bake off, yoghurt, chips och choklad. Det brukar också alltid finnas något roligt/gott/bra bland specialvarorna.

• Jennie med ie

När det gäller livsmedel köper jag nästan bara sångbara motsvarighet oftast inte finns på t ex CityGross och Lidl. Som t ex den tjocka milda/neutrala grillkorven med hög kötthalt och tidigare kvarg och cottage cheese utan löpe (numera har flera märken gått över till vegetabiliskt ystenzym). Men då maken kör förbi på väg hem från jobbet köps ibland också sonens fredagsgodis där (deras billiga sjöfrukter, choklad alltså, går lika bra som de dyrare t ex) och ibland grön- och framför allt rotsaker till bra pris.

Utöver det tycker jag de kan ha intressanta icke-ätbara saker, som pynt till jul t ex och en del rengöringsartiklar (bl a rengöringsservetter).

• Alessia

När jag har vägarna förbi (butiken ligger rätt långt från mina kvarter) handlar jag frukt och grönt, ost och charkuterier rån Tyskland, Italien, Spanien och Frankrike. Fina varor till rimliga priser. Jättefin och fräsch butik med hjälpsam personal. Jag kan gott tänka mig att handla där på mer regelbunden basis.

Svar på tråden Vad handlar ni på Lidl?