• Sissely

Vad handlar ni på Lidl?

Vi har så gott som alltid storhandlat på Coop forum. Men kollade upp Lidl förra veckan eftersom jag fick info om att dom hade renoverat och fräschat upp butiken. Det har alltid sett så sunkigt ut därinne (lastpallar med grejer överallt och rent av snuskigt) Men nu var det superfräscht! Men jag är lite osäker på vilka varumärke som är bra och prisvärt, så jag undrar vad NI  handlar på Lidl och som är bra/billigt/bästa i stan? och vad man ska undvika. Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad handlar ni på Lidl?
  • Anonym (lidl)
    Alessia skrev 2016-10-04 14:22:03 följande:

När jag har vägarna förbi (butiken ligger rätt långt från mina kvarter) handlar jag frukt och grönt, ost och charkuterier rån Tyskland, Italien, Spanien och Frankrike. Fina varor till rimliga priser. Jättefin och fräsch butik med hjälpsam personal. Jag kan gott tänka mig att handla där på mer regelbunden basis.

Mmmmm va gott med klordoppad fågel och antibiotikafyllda nöt och svin.
  • K med lilla E

Goda frysta efterrätter, chicken nuggets av något amerikanskt märke, väldigt ofta goda ostar och annat smått och gott, hittar alltid något där, men jag det är liksom bara kompletteringshandling där, jag skulle inte kunna hitta allt jag behöver på Lidl.

• Anonym (J)

www.lidl.se/sv/svea-lantkott.htm

Det finns massor med information om Lidls köttprodukter på hemsidan, att deras varor skulle vara med tveksamma än ICAs eller coops är ju en löjlig åsikt grundad i någon trendande matelitism snarare än fakta.

Trist att sådant tänk existerar, men det stör ju inte mig när jag handlar :D

Jag brukar handla på Lidl, Willys eller Ica (dock allt mer sällan). Håller koll på vad vi köper innehållsmässigt så väl som ursprung. Inga problem att följa varornas historik vare sig på Lidl eller Willys, på samma sätt som man kan göra på Coop eller city gross.

En sak som tidigare nämnts i tråden som negativt med Lidl, som jag kan hålla med om, är att det på vissa varor står tex "kraftigt saltat", men åter igen beror det ju på vad man ska köpa. Ofta är dessa produkter tex färdiga schnitzlar, pyttipanna osv.

• Anonym (basvaror)

Framförallt basvaror! Mejeri, konserver, potatis, lök, bröd etc dvs det som brukar vara procentuellt dyrast i vanliga kedjor. Kedjorna har ju ofta bra extrapriser men tar in en del av det på basvarorna.

Barnkläder och andra tillfälliga kampanjprylar efter behov.

Frys: Glass och fisk. En del bra-att-ha-snabblagat-till-barnen-varor.

• Anonym (N)
    Anonym (lidl) skrev 2016-10-04 15:50:52 följande:

Mmmmm va gott med klordoppad fågel och antibiotikafyllda nöt och svin.

Haha va?! Det finns svenskt kött där.
  • Ewald01

Allt möjligt handlar jag där. Grönsaker, frukt, cider, kläder, tvättmedel .... 

• Ewald01
    Anonym (N) skrev 2016-10-04 18:04:23 följande:
    Haha va?! Det finns svenskt kött där.
    Det finns även svensk lök, grönsaker från Sverige, ost frå Sverige osv. .... men även en del saker som Lidl säljer runt om i Europa. 
  • Anonym (N)
    Ewald01 skrev 2016-10-04 19:46:52 följande:

Det finns även svensk lök, grönsaker från Sverige, ost frå Sverige osv. .... men även en del saker som Lidl säljer runt om i Europa. 

Eh ja jag vet.
  • Mandel

De har väl fått pris för sin grönsaksavdelning har jag för mig för att den oftast är fräsch. Varierar säkert från butik till butik, men jag tycker oftast att det är bra.

Jag har köpt en del enklare toppar, strandklännigar osv och de har varit helt okej i kvalitén. Gillar deras coleslaw och deras eget sortiment Enebacken med svenskt kött är helt ok charkprodukter. Deras pappersnäsdukar Floralys gillar jag skarpt! Inte alls så där tunna som många andra i samma prisklass är utan man kan snyta sig utan att bli blöt om fingrarna
    De har även ett 4-lags toapapper som är bra.

Deras grillbriketter var suveräna!
    Mina föräldrar gillar deras glass. 
    Har provat en hel del smått och gått och faktiskt aldrig blivit besviken vad jag kan minnas. 
    Har köpt både skridskor och in-lines som varit bra. 
    Sist köpte jag en större klös/aktivitets grej till katten och den kostade halva priset mot andra ställen och den fungerar än så länge. Är 3 års garanti till och med!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tom77
    Jag har bott flera år i Tyskland och handlat på Lidl och liknande lågpriskedjor otaliga gånger. Svenskar har en ovana att de tror att det som är svenskt är bäst. Av all min erfarenhet att döma så är i MINST 9 fall av 10 tyska råvaror och produkter av en högre kvalité. I princip alla frusna produkter från Tyskland har en betydligt bättre smak än motsvarande svenska. Ta t.ex kycklingnuggets på Lidl. Där får man riktiga bitar 100% kycklingkött som är friterade istället för den grå, sammanpressade sörjan i svenska butiker som innehåller 40% kyckling och restan vill jag inte ens tänka på.
    Tyvärr är utbudet lite skralt i svenska Lidl butiker då så många tråkiga svenska varor som man lika gärna kan köpa på COOP eller ICA nästlat sig in. Med all sannolikhet för att vi svenskar är så ruskigt indoktrinerade med att vara rädda för utländska matprodukter och lever i villfarelsen att svenskt = kvalité. Det kunde knappt vara mer fel.
Svar på tråden Vad handlar ni på Lidl?