• Sissely

Vad handlar ni på Lidl?

Vi har så gott som alltid storhandlat på Coop forum. Men kollade upp Lidl förra veckan eftersom jag fick info om att dom hade renoverat och fräschat upp butiken. Det har alltid sett så sunkigt ut därinne (lastpallar med grejer överallt och rent av snuskigt) Men nu var det superfräscht! Men jag är lite osäker på vilka varumärke som är bra och prisvärt, så jag undrar vad NI  handlar på Lidl och som är bra/billigt/bästa i stan? och vad man ska undvika. Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad handlar ni på Lidl?
  • Dementoria
    sextiotalist skrev 2016-10-07 09:22:29 följande:
    Gekås hade samma kritik när för många år sedan. Det var bojkott och annat av företaget för att de inte hade kollektivavtal. Idag så har de nog kollektivavtal eller något liknande och dessutom för de ta del av företagets vinst i form av bonus. Så nog ändras detta med tiden.

Många etablerade företag köper kläder från lågkostnadsländer. Så länge det är justa arbetsvillkor ser jag inga problem med detta (det är ju ändå en sysselsättning, ger inkomst och förhoppningsvis en bättre framtid). 
    Nu hamnar vi väldigt off topic här men jag kan inte se hur någon någonstans längst bak i kedjan kan ha tjänat något på en sak som är mer eller mindre gratis. Jag handlar inte på Gekås heller. Eller andra extrema lågprisföretag. Den ekvationen går helt enkelt inte ihop.

För att svara mer on topic till TS så har jag förr köpt bland annat deras "utländska specialiteter". När de har "spanska/grekiska/italienska" veckor och jag gillade inte alls de produkter jag testade. Det smakade definitivt inte spanskt/grekiskt/italienskt i alla fall. 
  • monkees
    Sissely skrev 2016-10-07 08:44:51 följande:

Tack för er feedback! En hel del svarar ju faktiskt på frågan! En del andra har bestämt sig för att inte gilla Lidl (utan att kanske varit där själv, utan bara gå på hörsägen). Sen finns det dom som har personlig erfarenhet av Lidl, som handlar där ofta och kanske även ha jobbat/jobbar där. 

Jag kan förstå att en del har haft dåliga erfarenhet, jag tyckte själv att Lidl var sunkigt förut. Det var lastpallar och oordning, ingen att fråga. Men efter renoveringen av vårat Lidl så är det i särklass den mest fräscha butiken i stan. Det finns inte allt som vi brukar köpa, men då brukar vi stödköpa det i vår gamla butik (coop eller servus).

Servus? Never Heard of
  • sextiotalist
    Dementoria skrev 2016-10-07 12:47:11 följande:
    Nu hamnar vi väldigt off topic här men jag kan inte se hur någon någonstans längst bak i kedjan kan ha tjänat något på en sak som är mer eller mindre gratis. Jag handlar inte på Gekås heller. Eller andra extrema lågprisföretag. Den ekvationen går helt enkelt inte ihop.

För att svara mer on topic till TS så har jag förr köpt bland annat deras "utländska specialiteter". När de har "spanska/grekiska/italienska" veckor och jag gillade inte alls de produkter jag testade. Det smakade definitivt inte spanskt/grekiskt/italienskt i alla fall. 
    Tja, det är därför de anställda får en rejäl bonus varje år.
  • Sissely
    monkees skrev 2016-10-07 13:10:29 följande:
    Servus? Never Heard of

Servus =  gammalt namn på Konsum (vår närmaste livsmedelsbutik där vi bor)
  • Dementoria
    sextiotalist skrev 2016-10-07 13:18:04 följande:
    Tja, det är därför de anställda får en rejäl bonus varje år.
    Vilka anställda?
  • sextiotalist
    Dementoria skrev 2016-10-07 13:42:14 följande:
    Vilka anställda?
    På Gekås, jag drog en parallell
  • Dementoria
    sextiotalist skrev 2016-10-07 13:46:49 följande:
    På Gekås, jag drog en parallell
    Parallell till vad? 
  • EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2016-10-07 09:26:23 följande:
    När det gäller Lidl (och för den delen andra utländska företag som etablerar sig på den svenska marknaden) så är det många gånger en kulturkrock. Detta med kollektivavtal och vår arbetslagsstiftning är inte så vanligt i andra länder och det brukar ta några år innan den utländska arbetsgivaren har hamnat i fas med hur det ser ut på den svenska arbetsmarknaden.
    Det gäller inte bara företag typ Lidl. Samma sak har även hänt inom en del teknikföretag.
    Jag har vänner som arbetat på företag som köpts upp av t.ex amerikanska företag och fackförbunden har ibland fått stånga sig blodiga för att förklara hur den svenska lagstiftningen fungerar.
    Presic..

Jag minns hur det var när Toys 'R' Us etablerade sig i Sverige. Det var nära att den leksaksbutiken fick lägga ned för att Amerikanarna hade svårt att fatta att i "I Sverige så gör man som Sverige" oich det tog nästan två år innan Amerikanarna hade fatta hur det funkade Sverige.
    Med Lidl gick det fortare. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Dementoria skrev 2016-10-06 18:40:57 följande:
    www.dn.se/ekonomi/fackforeningar-motarbetas-a.../
    Den avskriver jag rakt av som OGILTIG och anser att DU skall ta av dig din foliehatt. Jag tänker inte acceptera 10 år gamla uppgifter.

Som sagt, jag sagt det förut och säger det igen. Vissa håller fast vid gamla fakta och vägrar att inse att saker förändras.

• Anonym (N)
    EnAnonumius skrev 2016-10-07 19:08:25 följande:

Den avskriver jag rakt av som OGILTIG och anser att DU skall ta av dig din foliehatt. Jag tänker inte acceptera 10 år gamla uppgifter.

Som sagt, jag sagt det förut och säger det igen. Vissa håller fast vid gamla fakta och vägrar att inse att saker förändras.

Du borde be om ursäkt för det äckliga sätt du satte dig över dementoria och använde härskarteknik.
  • EnAnonumius
    Dementoria skrev 2016-10-06 20:36:17 följande:
    Nej jag tror inte det har ändrats så mycket på tio år. Jag är övertygad om att de gjort det de absolut måste för att kunna fortsätta sin verksamhet men inte mer än så. 
    De har även fått kritik för hur de köper in lågpriskläder från Bangladesh men jag har märkt att de flesta inte bryr sig speciellt om hur arbetare utomlands har det. Så länge ni i Sverige får köpa billiga saker så kan de gärna slita ont där borta!

Nej DU tror inte. Men jag kan säga så här jag VET.

På Lidl så har de MSC -märkt fiskvaror, och "Fairtrade" varor.
    De har även Svanen märkta varor, Krav-märkta varor, kött från svenska gårdar. Varor som är godkända av Astma och Allergiförbundet.  Deras kaffe och Kakao är UTZ-märkta.

I år så vann Lidl pris som "Årets butikskedja".  Hade de haft pissiga förhållanden för sina anställda som du med en dåres envishet upprepar att de har, så hade de knappast vunnit pris som "Årets Butikskedja".

Så JA du får faktiskt försöka övertyga mig (och kanske ANDRA med) att det är "pissdåligat " på Lidl för de anställda, och att Lidl motarbetar facket och komma med färskare bevis än en tidningsartikel som handlar om  företagskulturkrocken som var 2006 när Lidl började etablera sig på den Svenska marknaden.

• Anonym (N)
    Dementoria skrev 2016-10-07 15:12:21 följande:

Parallell till vad? 

Det är ingen idé att tjafsa med vissa personer. Googla nicken så ser du :)
  • EnAnonumius
    Anonym (N) skrev 2016-10-07 19:16:45 följande:
    Du borde be om ursäkt för det äckliga sätt du satte dig över dementoria och använde härskarteknik.
    Okey.. Du hävdar att jag använder härskarteknik. Då borde du ju kunna VISA var den härskar tekniken ligger någonstans. Det borde ju inte vara så svårt för dig att göra. Du påstår då får du faktiskt bevisa det med.

• Dementoria
    Anonym (N) skrev 2016-10-07 19:43:11 följande:
    Det är ingen idé att tjafsa med vissa personer. Googla nicken så ser du :)
    Ja jag ser. Det står ju inte riktigt rätt till hos vissa. Det verkar som speciellt en av dom tror att det här är val till senaten eller någon slags rättegång där alla ska ha benhårda fakta och bevis för allt de skriver. Det här är nu vare sig val till senaten eller en rättegång utan ett vanligt svenskt diskussionsforum och här är det helt ok att både tycka, tänka och tro saker utan andra källor än empatisk empiri. Åtminstone när det gäller ämnen där det faktiskt finns olika åsikter och tankar.
  • Anonym (N)
    Dementoria skrev 2016-10-07 21:07:50 följande:

Ja jag ser. Det står ju inte riktigt rätt till hos vissa. Det verkar som speciellt en av dom tror att det här är val till senaten eller någon slags rättegång där alla ska ha benhårda fakta och bevis för allt de skriver. Det här är nu vare sig val till senaten eller en rättegång utan ett vanligt svenskt diskussionsforum och här är det helt ok att både tycka, tänka och tro saker utan andra källor än empatisk empiri. Åtminstone när det gäller ämnen där det faktiskt finns olika åsikter och tankar.

Exakt så. Men alla andra av oss "normala" ser ju vem som är reko och vem som inte är det. Så jag känner noll sug att diskutera med denna person.
  • Anonym (Tess)

Vi köper alltid nuggets där!

Låda som kommer med dippsås, dom ser ut och smakar som mcdonalds nuggets, och ja alla gillar ju inte de, men vi älskar dom!

20kr/12-13st nuggets (ibland extrapris, 15kr/låda)

Majskorn, märke freshona, så goda små guldkorn, aldrig fått ett enda dåligt korn och dom är alltid söta

Salladsost, kommer inte ihåg märke men de är någon stor blå vit förpackning, 250g eller nåt, räcker till två måltider för oss, fast men ändå krämig och inte överdrivet salt smak

Billig jämfört med många andra

Choklad!

Älskar deras fyllda choklad stiks, hasselnötskräm eller jordgubb är favoriterna, gillar även chokladkakan med mörkchoklad och hela hasselnötter

Deras "fejk" bueno är också goda och kommer ofta i ett stort paket som är billigt och räcker länge

Gillar deras taco hylla, old el paso? Salsasåsen är god och tortillan okej

Köpte badskor där i somras, jättenöjd med dom!

Så visst kan man hitta bra grejer där, men allt är inte bra

Deras pommes, gul orange paket, smakar inge gott! Och undviker allt deras halloween tema grejer, smakat förut och bara blivit besviken

Svar på tråden Vad handlar ni på Lidl?