• EnAnonumius

Vad handlar ni på Lidl?

Tom77 skrev 2016-10-04 21:21:25 följande:
    Jag har bott flera år i Tyskland och handlat på Lidl och liknande lågpriskedjor otaliga gånger. Svenskar har en ovana att de tror att det som är svenskt är bäst. Av all min erfarenhet att döma så är i MINST 9 fall av 10 tyska råvaror och produkter av en högre kvalité. I princip alla frusna produkter från Tyskland har en betydligt bättre smak än motsvarande svenska. Ta t.ex kycklingnuggets på Lidl. Där får man riktiga bitar 100% kycklingkött som är friterade istället för den grå, sammanpressade sörjan i svenska butiker som innehåller 40% kyckling och restan vill jag inte ens tänka på.
    Tyvärr är utbudet lite skralt i svenska Lidl butiker då så många tråkiga svenska varor som man lika gärna kan köpa på COOP eller ICA nästlat sig in. Med all sannolikhet för att vi svenskar är så ruskigt indoktrinerade med att vara rädda för utländska matprodukter och lever i villfarelsen att svenskt = kvalité. Det kunde knappt vara mer fel.
    Håller med..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Pojkmamma2 skrev 2016-10-04 22:51:20 följande:
    Hej! Vi handlar ganska ofta på Lidl. Vi handlar ally ifrån torrvaror till kött/korv/köttbullar, grönsaker/potatis, hygien o städartiklar, frukostvaror mm mm. Det vi absolut undviker är deras mjölk som har lång hållbarhet, den smakar röv! Sen undviker vi även chark-skinka därifrån. Typ rökt o kokt smörgåsskinka då den är väldigt äcklig.. Sen undviker vi även kattmaten därifrån.. Men övriga saker är kanon där o väldigt prisvärt. Vårat favorit märke därifrån är enebackens. Korv, prinskorv, falukorv, bacon köttbullar köttfärs osv osv. Kanongott.
    Samma här. Handlar det mesta från Lidl. Men det är en sak som jag inte känner igen det är detta med Mjölken.

Mjölk som har lång hållbarhet hittar man även på ICA och COOP etc. Men av någon anledning så "ser inte folk" detta.
    Arla har en mjölk som har 30 dagars hållbarhet också. Så det är knappast något unikt för just Lidl. Men de har faktiskt vanlig mjölk också och det är "Ängens".

Deras mjölk "Ängens" har samma hållbarhet som vanlig mjölk som typ från Falköping mejeri. Då det är Falköpingsmejeri som tillverkar mjölken. Med samma låga antalet dagar som den "gamla vanliga mjölken" man hittar i de andra butikerna

• EnAnonumius
    Dementoria skrev 2016-10-05 10:25:14 följande:
    Jag handlar inte på Lidl i huvud taget. Dels behandlar de inte sin personal speciellt bra och dels föredrar jag andra butikers sortiment.
    Vissa lever med ett gamla kunskaper och håller fast vid det sedan och vägra att inse att det kan ändras.

• EnAnonumius

Jag handlar så gott som allt på Lidl, 90% av det jag behöver finns på Lidl.
    Fast jag bor ju i Göteborg, så fisken handlar jag på fiskbilen.

• EnAnonumius
    Dementoria skrev 2016-10-05 14:02:06 följande:
    Och vissa vill inte förstå att det är ok att tycka olika. Och att vi alla har olika krav på de ställen vi handlar på. 
    Tycka olika är en sak. Det har jag ALDRIG vänt mig emot om du sätter dig ned och läser, i stället för att gissa vad som skrivs och menas.

Personen går ut med gammal kunskap och felaktiga påståenden, vilket knappast  har  tyckande och att "tycka olika" att göra.

Till och med du borde ju förstå den signifikanta skillnaden. Hoppas jag att du gör ialf.

• EnAnonumius
    Dementoria skrev 2016-10-06 08:31:42 följande:
    Lidl håller fortfarande på att motverka medlemskap i fackförbund, mina krav på ställen jag handlar på är högre än dina. Det har både med tycke och fakta att göra.
    Källa på det?
    När jag sökte jobb på Lidl (förra året) så fanns det kollektivavtal. Och Lidl ingår i Handels.

Så det är knappast något som stämmer med verkligheten.

Att du har c:a 10 års gamla kunskaper från den tiden Lidl etablerade sig i Sverige (och Norge) är ingen ursäkt, att försöka utgå från att det är så forfrande i dag.

P.S
    @ Dementoria; jag hoppas att du har lärt dig att skilja på åsikt och fakta påstående. Jag vänder mig emot ett felaktigt fakta INTE åsikten.

• EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2016-10-07 09:26:23 följande:
    När det gäller Lidl (och för den delen andra utländska företag som etablerar sig på den svenska marknaden) så är det många gånger en kulturkrock. Detta med kollektivavtal och vår arbetslagsstiftning är inte så vanligt i andra länder och det brukar ta några år innan den utländska arbetsgivaren har hamnat i fas med hur det ser ut på den svenska arbetsmarknaden.
    Det gäller inte bara företag typ Lidl. Samma sak har även hänt inom en del teknikföretag.
    Jag har vänner som arbetat på företag som köpts upp av t.ex amerikanska företag och fackförbunden har ibland fått stånga sig blodiga för att förklara hur den svenska lagstiftningen fungerar.
    Presic..

Jag minns hur det var när Toys 'R' Us etablerade sig i Sverige. Det var nära att den leksaksbutiken fick lägga ned för att Amerikanarna hade svårt att fatta att i "I Sverige så gör man som Sverige" oich det tog nästan två år innan Amerikanarna hade fatta hur det funkade Sverige.
    Med Lidl gick det fortare. 
  • EnAnonumius
    Dementoria skrev 2016-10-06 18:40:57 följande:
    www.dn.se/ekonomi/fackforeningar-motarbetas-a.../
    Den avskriver jag rakt av som OGILTIG och anser att DU skall ta av dig din foliehatt. Jag tänker inte acceptera 10 år gamla uppgifter.

Som sagt, jag sagt det förut och säger det igen. Vissa håller fast vid gamla fakta och vägrar att inse att saker förändras.

• EnAnonumius
    Dementoria skrev 2016-10-06 20:36:17 följande:
    Nej jag tror inte det har ändrats så mycket på tio år. Jag är övertygad om att de gjort det de absolut måste för att kunna fortsätta sin verksamhet men inte mer än så. 
    De har även fått kritik för hur de köper in lågpriskläder från Bangladesh men jag har märkt att de flesta inte bryr sig speciellt om hur arbetare utomlands har det. Så länge ni i Sverige får köpa billiga saker så kan de gärna slita ont där borta!

Nej DU tror inte. Men jag kan säga så här jag VET.

På Lidl så har de MSC -märkt fiskvaror, och "Fairtrade" varor.
    De har även Svanen märkta varor, Krav-märkta varor, kött från svenska gårdar. Varor som är godkända av Astma och Allergiförbundet.  Deras kaffe och Kakao är UTZ-märkta.

I år så vann Lidl pris som "Årets butikskedja".  Hade de haft pissiga förhållanden för sina anställda som du med en dåres envishet upprepar att de har, så hade de knappast vunnit pris som "Årets Butikskedja".

Så JA du får faktiskt försöka övertyga mig (och kanske ANDRA med) att det är "pissdåligat " på Lidl för de anställda, och att Lidl motarbetar facket och komma med färskare bevis än en tidningsartikel som handlar om  företagskulturkrocken som var 2006 när Lidl började etablera sig på den Svenska marknaden.

• EnAnonumius
    Anonym (N) skrev 2016-10-07 19:16:45 följande:
    Du borde be om ursäkt för det äckliga sätt du satte dig över dementoria och använde härskarteknik.
    Okey.. Du hävdar att jag använder härskarteknik. Då borde du ju kunna VISA var den härskar tekniken ligger någonstans. Det borde ju inte vara så svårt för dig att göra. Du påstår då får du faktiskt bevisa det med.

Svar på tråden Vad handlar ni på Lidl?