• sextiotalist

Vad handlar ni på Lidl?

Tyska specialiteter som lufttorkad skinka och tyska julkakor (blev förjust i dom när jag arbetade mycket i Tyskland) och växter

• sextiotalist
    monkees skrev 2016-10-06 06:15:10 följande:
    Här i norrland där jag bor har LIDL visserligen funnits länge nu MEN de andra butikerna fanns låååååångt tidigare och LIDL har inte tillfört ngt som inte fanns förut. Men det är min lilla åsikt.
     Valfrihet är det inte bra att man kan välja mer än en eller två affärer att handla i
  • sextiotalist
    monkees skrev 2016-10-06 12:31:47 följande:

Har LIDL ngn typ av kundrabatt? OT OT OT då tråden handlar om LIDL men vill bara säga att jag är plus-kund på Willys och får tips om rabatter via mail. Vårt Willys har också självscanning vilket är toppen. Alltid låga priser oavsett OCH aldrig ngt tjafs i kassan för att en nedsatt vara inte är inlagd i kassasystemet som ICA kan fuska med ibland. Där får man se upp. ICA och COOP har sina rabattkort vilket är ganska förmånligt.

Men uppenbarligen fungerar konceptet. Hade de som bor på samma ställe haft samma uppfattning som du har, så hade Lidl inte funnits kvar. Så affären tillför uppenbarligen någonting.

Själv är jag förvånad att COOP fortfarande finns kvar, för varje gång man är inne i en sådan affär så är det öde (och priserna ska man inte tala om).

Självscanning är ingenting som jag gillar (och trots att det är självscanning på ICA, så är det alltid kö till de manuella kassorna och scanningsutrustningen verkar vara mest i stället)
  • sextiotalist
    Dementoria skrev 2016-10-07 08:54:27 följande:
    Nej så är det absolut. Ett dyrt varumärke är inte per automatik "säkert". 
    Visst är det så. Många sk märkeskläder tillverkas under exakt samma förhållande som de kläder som säljs t.ex på HM. Men pga märket så är pålägget betydligt högre.

• sextiotalist
    Dementoria skrev 2016-10-06 20:36:17 följande:

Nej jag tror inte det har ändrats så mycket på tio år. Jag är övertygad om att de gjort det de absolut måste för att kunna fortsätta sin verksamhet men inte mer än så. 
    De har även fått kritik för hur de köper in lågpriskläder från Bangladesh men jag har märkt att de flesta inte bryr sig speciellt om hur arbetare utomlands har det. Så länge ni i Sverige får köpa billiga saker så kan de gärna slita ont där borta!

Gekås hade samma kritik när för många år sedan. Det var bojkott och annat av företaget för att de inte hade kollektivavtal. Idag så har de nog kollektivavtal eller något liknande och dessutom för de ta del av företagets vinst i form av bonus. Så nog ändras detta med tiden.

Många etablerade företag köper kläder från lågkostnadsländer. Så länge det är justa arbetsvillkor ser jag inga problem med detta (det är ju ändå en sysselsättning, ger inkomst och förhoppningsvis en bättre framtid). 
  • sextiotalist

När det gäller Lidl (och för den delen andra utländska företag som etablerar sig på den svenska marknaden) så är det många gånger en kulturkrock. Detta med kollektivavtal och vår arbetslagsstiftning är inte så vanligt i andra länder och det brukar ta några år innan den utländska arbetsgivaren har hamnat i fas med hur det ser ut på den svenska arbetsmarknaden.
    Det gäller inte bara företag typ Lidl. Samma sak har även hänt inom en del teknikföretag.
    Jag har vänner som arbetat på företag som köpts upp av t.ex amerikanska företag och fackförbunden har ibland fått stånga sig blodiga för att förklara hur den svenska lagstiftningen fungerar.

• sextiotalist
    Dementoria skrev 2016-10-07 12:47:11 följande:
    Nu hamnar vi väldigt off topic här men jag kan inte se hur någon någonstans längst bak i kedjan kan ha tjänat något på en sak som är mer eller mindre gratis. Jag handlar inte på Gekås heller. Eller andra extrema lågprisföretag. Den ekvationen går helt enkelt inte ihop.

För att svara mer on topic till TS så har jag förr köpt bland annat deras "utländska specialiteter". När de har "spanska/grekiska/italienska" veckor och jag gillade inte alls de produkter jag testade. Det smakade definitivt inte spanskt/grekiskt/italienskt i alla fall. 
    Tja, det är därför de anställda får en rejäl bonus varje år.
  • sextiotalist
    Dementoria skrev 2016-10-07 13:42:14 följande:
    Vilka anställda?
    På Gekås, jag drog en parallell
Svar på tråden Vad handlar ni på Lidl?