• Feronia

Vad handlar ni på Lidl?

Jag slutade handla på Lidl när jag insåg att huvuddelen av deras billiga kött köps in från rödmarkerade områden, dvs länder/områden som Världsnaturfonden kategoriserat som områden som producerar kött med alldeles för hög påverkan på djur, miljö och människa. Det är naturligt att sådant kött är billigt och att Lidl har en 'open window' att sälja nu när de flesta andra matkedjor bojkottar dessa länder/områden. De är smarta och lägger in en och annan väletablerad kravmärkt produkt i sitt sortiment, men deras vinstmarginal = affärsidé bygger på att utnyttja djur, miljö och billig arbetskraft för egen vinning. 

Lidl kommer från Tyskland som överlag har riktigt usel djurhållning. Jag undviker att köpa någon produkt från dem överhuvudtaget eftersom jag inte i något avseende vill gynna deras business. Det är hemskt hur vi människor har normaliserat utnyttjandet av djuren och naturen i produktions-, grossist-, detaljist och konsumtionsled. Vi reflekterar ofta inte ens längre att köttförpackningarna i köttkylen har varit ett levande djur, som också ville leva och leva sina liv med värdighet. Vi ser inte skogarna och djurarterna som skövlats för ge betesplats åt köttdjuren som ger billigt kött på Lidl. Det säger mycket om oss människor, oavsett var vi befinner oss i kedjan ... Ta från de fattiga och ge billigt till de rika = Lidl.

• Feronia

Man kan inte säga generellt att kött, ägg och fisk är sämre för att det inte kommer från Sverige. Köpt KRAV-märkt så är 'analysjobbet gjort', dvs starkare miljömärkning än EU:s. Många länder är minst lika bra som Sverige i djur- och miljöhänseende. Nordisk fisk undviker jag såvida fisken inte är KRAV-märkt eller märkt med MSC och ASC, bl a pga av de stora föroreningarna i vår sjö- och havsregion.

• Feronia
    Farfallos skrev 2016-10-04 09:12:08 följande:
    Då ska du nog ta och sluta handla på Coop, ica, Willys och CityGross också, för även de har utländskt kött (från Tyskland, Danmark, Irland) producerat på ett vis som hade varit olagligt i Sverige.

Det är ju hål i huvudet att dissa en butik bara för att de säljer vissa varor. Dissa de varorna istället. Bortsett från sådant som inte går att få tag i på annat sätt så köper jag själv bara hållbart Svenskproducerat kött. På Lidl har de även Svenskt kött, men inte ekologiskt vad jag har sett.
    Om man köper andra varor understödjer det Lidls totala verksamheten och det främjar därmed Lidls idé att köpa in och sälja billigt kött som andra grossister ratar. Lidl har så bra marginaler på sina 'slav-producerade' produkter att de även kan sälja vissa svenska produkter billigare än sina konkurrenter. Jag vill inte köpa svenskt kött som blivit billigt tack vare vinstmarginalerna från produkter som kommer från utnyttjade djur och skövlade skogar.  

Coop och Ica har kommit mycket längre i sin miljöinriktning än Lidl - går inte att jämföra, de är i helt olika ligor. Därför måste maten få bli dyrare på Ica och coop.
  • Feronia
    Anonym (N) skrev 2016-10-04 18:04:23 följande:
    Haha va?! Det finns svenskt kött där.
    Ja, Lidl är bra på att skapa egen 'svenskmärkning', svenska varumärken och svensk-kampanjer eftersom vi svenskar då blint får förtroende och köper allt som säljs i butiken.

Det är lite skrämmande att läsa den här tråden och inse hur lätt det är för en kedja som Lidl att växa och ta allt större marknad i rika och materialistiska länder som Sverige - så länge det är gott och billigt och folk slipper veta hur det går till - är allt ok. Finns till och med inlägg här som hänvisar till Lidls egen hemsida för 'neutral' fakta. Sådan 'fakta' är bekväm att försvara sina Lidlinköp med så länge 'faktan' inte jämförs med guider från världsnaturfonden och andra oberoende organisationers fakta. ... Lidl vet vad folk vill köpa billigt - och att folk vill ha gott samvete när de gör det - och anpassar sina marknadsbudskap efter det. Det funkar. 
Svar på tråden Vad handlar ni på Lidl?