Vad handlar ni på Lidl?
Jag slutade handla på Lidl när jag insåg att huvuddelen av deras billiga kött köps in från rödmarkerade områden, dvs länder/områden som Världsnaturfonden kategoriserat som områden som producerar kött med alldeles för hög påverkan på djur, miljö och människa. Det är naturligt att sådant kött är billigt och att Lidl har en 'open window' att sälja nu när de flesta andra matkedjor bojkottar dessa länder/områden. De är smarta och lägger in en och annan väletablerad kravmärkt produkt i sitt sortiment, men deras vinstmarginal = affärsidé bygger på att utnyttja djur, miljö och billig arbetskraft för egen vinning.
Lidl kommer från Tyskland som överlag har riktigt usel djurhållning. Jag undviker att köpa någon produkt från dem överhuvudtaget eftersom jag inte i något avseende vill gynna deras business. Det är hemskt hur vi människor har normaliserat utnyttjandet av djuren och naturen i produktions-, grossist-, detaljist och konsumtionsled. Vi reflekterar ofta inte ens längre att köttförpackningarna i köttkylen har varit ett levande djur, som också ville leva och leva sina liv med värdighet. Vi ser inte skogarna och djurarterna som skövlats för ge betesplats åt köttdjuren som ger billigt kött på Lidl. Det säger mycket om oss människor, oavsett var vi befinner oss i kedjan ... Ta från de fattiga och ge billigt till de rika = Lidl.