• t123

BF juni 2017

Hej! Här kan vi väl samlas, vi med BF i juni 2017? Jag plussade idag, det är flera dagar innan BIM så än så länge kanske vi inte är så många här, men fyll gärna på allt eftersom! :) 

För mig blir BF runt 4/6 tror jag, det är mitt andra barn och jag är 26 år. Berätta gärna om er också! :)

• Svar på tråden BF juni 2017
  • Jn1
    citronen95 skrev 2017-02-15 15:47:08 följande:

Har aldrig oroat mig över min viktuppgång innan, har legat på +3 kg i flera veckor. Idag v. 20+4 har jag gått upp 5.5 kg helt plötsligt. Hörde från min bm att man endast bör gå upp 10 kg under graviditeten och nu har jag redan gått upp hälften :o

"Bara" 10 kg???? Det har jag gjort nu, 24+4 :(
  • elyse

Har aldrig oroat mig över min viktuppgång innan, har legat på +3 kg i flera veckor. Idag v. 20+4 har jag gått upp 5.5 kg helt plötsligt. Hörde från min bm att man endast bör gå upp 10 kg under graviditeten och nu har jag redan gått upp hälften :o

Är du överviktig från början?

Jag vägde 82 kg i ca v 38 första graviditeten. Vägde 58 på första MVC-besöket. Nästan allt var bebis + vatten. Vägde 62 ca en vecka efter förlossningen. Bryr mig inte ett dugg om siffror utan att jag mår OK och har bra värden.
  • Emlov

Min BM rekommenderade mig också att jag bara ska gå upp runt 10 kg. Sen är det mest för ens egen skull

att man ska äta någotsånär nyttigt och att det inte ska vara så mycket att gå ner efter förlossningen. Men vissa går upp runt 20-30 kg och vissa samlar på sig mycket vätska. Oroa dig inte så länge du och bebisen mår bra :)
  • MiniV

Men wtf? En graviditet väger ca 12 kilo sägs det... Och som sagt, det där med viktuppgång är väldigt individuellt, dumt av din BM att säga så, för det gör ju att du hänger upp dig på siffran. Det viktigaste är ju att du och bebisen mår bra, oavsett om du går upp 7, 17 eller 27 kilo! Hjärta
  • mammasusan

Beror helt på startvikten/bmi ju mindre man väger det mer behöver man gå upp & tvärtom
    A 27/6-06, V 26/4-09, G 26/10-14, Lillebror bf :25/6-17. Totalt 24mf
  • Onemore

Som andra sagt tidigare så är det väldigt individuellt. Jag hittade någon sida som räknade på det där i förhållande tills ens BMI. 15 kg+ fick jag där totalt. Jag är 180cm lång och smal/normalbyggd. Har gått upp 5 kg nu, är i vecka 22. Klart det kan kännas lite "läskigt" att gå upp mycket i vikt under kort tid men man vet ju anledningen så, som sagt, bara man äter någorlunda hälsosamt (och rör sig så mkt som graviditeten tillåter) så tror jag inte man behöver oroa sig. Då går man ju upp det man behöver för bebisens skull och för att kroppen ska klara av graviditeten och förbereda sig för förlossningen tänker jag :)
  • Päärlan

Jag går in i v 26 imorgon och gått upp 6.5 kg. Har lite panik nu. Får fan sluta helt med sötsaker känns de som i och med man gått upp typ hälften redan nu. Hört att de e sista månaden man går upp mest också...... hur ska detta gå

• Filli89

Alltså tjejer denna graviditet har inte varit rolig från v18 till 21 har jag stått i limbo, de visste inte om min tapp skulle hålla, fick operera in ett akut cerklage som inte höll, tack Gud så upptäckte vi det, så vi åkte in igen så var d villiga o göra om operationen. Nu har vi varit på kontroll o den sitter bra o tappen har växt o stängt sig igen från o vara 1.5 cm när den ska vara 4,7 hade dessutom börjat öppen mig o fosterhinnan hade börjat bukta ut, var på kontroll i torsdags och andra läkaren som gjorde om cerklaget fixade d bättre så tappen har växt nästan fullt ut tillbaka och fosterhinnan har gått tillbaka. Det har känts som jag varit i en mardröm, varje dag var d nytt besked."hon kanske klarar sig, kanske inte, det ser inte bra ut, kan gå hursomhelst" var d vi fick höra. Var i sjukhuset cirka tre veckor sammanlagt. Nu äntligen har ja börjat andas ut lite, går in i v23 på onsdag, och just då i v18 trodde ja aldrig de. Nu tar vi dag för dag och mkt vila, ju längre hon stannar desto bättre.

• Angelaaa
    Filli89 skrev 2017-02-18 14:41:17 följande:

Alltså tjejer denna graviditet har inte varit rolig från v18 till 21 har jag stått i limbo, de visste inte om min tapp skulle hålla, fick operera in ett akut cerklage som inte höll, tack Gud så upptäckte vi det, så vi åkte in igen så var d villiga o göra om operationen. Nu har vi varit på kontroll o den sitter bra o tappen har växt o stängt sig igen från o vara 1.5 cm när den ska vara 4,7 hade dessutom börjat öppen mig o fosterhinnan hade börjat bukta ut, var på kontroll i torsdags och andra läkaren som gjorde om cerklaget fixade d bättre så tappen har växt nästan fullt ut tillbaka och fosterhinnan har gått tillbaka. Det har känts som jag varit i en mardröm, varje dag var d nytt besked."hon kanske klarar sig, kanske inte, det ser inte bra ut, kan gå hursomhelst" var d vi fick höra. Var i sjukhuset cirka tre veckor sammanlagt. Nu äntligen har ja börjat andas ut lite, går in i v23 på onsdag, och just då i v18 trodde ja aldrig de. Nu tar vi dag för dag och mkt vila, ju längre hon stannar desto bättre.

Åh fy vad hemskt, kan inte föreställa mig hur det känns för dig men vad skönt att höra att det går framåt ????

Hoppas hon vill stanna så länge det går <3
  • Angelaaa

Hejhej!

Tänkte höra om det finns fler här som är från Stockholm och har bestämt vart ni ska ha eran förlossning?

Ska nästa vecka till Bm och bestämma mig men jag velar fram och tillbaka. Jag har ingen aning vad som skiljer sig från de olika.

Det jag önskar är att ha egen toalett med dusch om det finns och att kunna ha 3 medföljare med mig men förstår så klart att efter tiden (på BB) brukar oftast bara vara en person som då blir partner som stannar kvar :)

Om det någon här som vet lite mer , berätta gärna :)