• t123

BF juni 2017

Hej! Här kan vi väl samlas, vi med BF i juni 2017? Jag plussade idag, det är flera dagar innan BIM så än så länge kanske vi inte är så många här, men fyll gärna på allt eftersom! :) 

För mig blir BF runt 4/6 tror jag, det är mitt andra barn och jag är 26 år. Berätta gärna om er också! :)

• Svar på tråden BF juni 2017
  • Emma118
    Strudel skrev 2017-03-09 14:05:21 följande:
    Frågade min BM om det. Hon är jätte duktig o jag litar på henne. Hon sa att det generellt stämmer att det trycker på blodförsörjningen både till mammans nedre delen av kroppen och till barnet när man ligger på ryggen under andra halvan av graviditeten.

Men, det är mer av en gradfråga och inte farligt direkt från första sekunden liksom. Kroppen säger vanligtvis ifrån och man vaknar innan det skulle bli ett problem. Så när man vaknar på ryggen är det bara att vända sig på sidan o försöka somna om :) inget att oroa sig över.

Har dock också funderat lite över gravidkuddar, finns det nån som vet om det är värt pengarna?
    Jag har använt graviditetskudde sen vecka 16 och älskar den, blev tipsad av en kompis som fortfarande använder den (fastän hon inte är gravid längre).

Den ska också fungera bra som ammningskudde efteråt.

Märket jag använder är Dreamgenii och för mig har det varit värt varenda krona eftersom jag började sova väldigt dåligt (magen 'tryckte' så fort jag somnat på rygg) och nu sover jag toppen, på vänster sida. :)
  • Lee***

Jag har beställt idag en graviditetskudde "chicco gravidkudde total body boppy silverlöv"

Min bm sa att det inte var farligt för barnet om jag låg på rygg men att det däremot kan kännas obehagligt för mig, frågade aldrig om att ligga på magen då jag inte brukar göra det. Men i natt vaknade jag att jag låg en bit på magen.

Kan skriva vad jag tyckte om kudden när jag använt den ett par dagar.

• mammasusan
    elyse skrev 2017-03-09 13:04:33 följande:

Ja, verkligen! De är inte tagna olika tider på dygnet?

Nej skiljer bara nån h
    A 27/6-06, V 26/4-09, G 26/10-14, Lillebror bf :25/6-17. Totalt 24mf
  • Cacek

Jag gick en gravidkudden av min sambo i julklapp. Började använda den för typ en månad sen kanske.

ladida.se/produkt/stor-gravidkudde/

Jag kan dock inte ligga med armen under kudden som kvinnorna på bilderna gör för jag tycker kuddens hål i mitten är för snävt för det. Blir liksom obehagligt. Jag ligger med överkroppen uppe på den stora delen och har en vanlig kudde på den.

Men jag kan starkt rekommendera en gravidkudden. Var borta en helg hos mina svärföräldrarna och hade då inte kudden med mig. Fick sova med en kudde mellan benen men jag kom inte till ro lika fort och sov inte lika bra.

Jag har ingen jättekula än men kan tänka mig att den bara kommer bli mer oumbärlig ju längre man går.

• elyse
    mammasusan skrev 2017-03-09 15:54:39 följande:

Nej skiljer bara nån h

Det känns bra med en ganska rejäl mage, tycker jag. Känns som att allt är som det ska, liksom. :)
  • Elvi1987

Är det någon som börjat fundera på föräldraledighet än? Tycker det är så svårt att veta hur många dagar man bör spara till efter ledigheten. Någon som har tips på hur man ska tänka?

• elyse
    Elvi1987 skrev 2017-03-09 19:24:37 följande:

Är det någon som börjat fundera på föräldraledighet än? Tycker det är så svårt att veta hur många dagar man bör spara till efter ledigheten. Någon som har tips på hur man ska tänka?

Fundera över möjligheten att dryga ut lov och studiedagar på förskolan. Och om du ska jobba deltid och vill skydda din heltids-SGI med föräldradagar. Jag har jobbat 80-90% och inte skyddat.

Planen är ca nio månader var. Jag börjar med semester i juli och tar dagar med start i augusti. Fyra dagar i veckan.
  • Lee***

Blir nog till och börja med 5 dagar i veckan i 9-10 månader sedan tar min sambo över. Om vi klarar oss bra ekonomisk så kanske jag går ner till 4 dagar i veckan... det är svårt. Vill inte dra ner på vår levnadsstandard , sedan hoppas jag att man kanske kan ta lite tjänstledigt under lov.

• Filli89
    elyse skrev 2017-03-09 19:29:37 följande:
    Fundera över möjligheten att dryga ut lov och studiedagar på förskolan. Och om du ska jobba deltid och vill skydda din heltids-SGI med föräldradagar. Jag har jobbat 80-90% och inte skyddat.

Planen är ca nio månader var. Jag börjar med semester i juli och tar dagar med start i augusti. Fyra dagar i veckan.
    Förlåt att jag lägger mig i, men förstår inte hur du menar? Sgi skyddas ju om du jobbat 6 månader bakåt från BF? Vi alla har väl Bf runt juni då är ju alla sgi skyddade om man jobbat fram till januari?
  • elyse
    Filli89 skrev 2017-03-10 12:07:48 följande:

Förlåt att jag lägger mig i, men förstår inte hur du menar? Sgi skyddas ju om du jobbat 6 månader bakåt från BF? Vi alla har väl Bf runt juni då är ju alla sgi skyddade om man jobbat fram till januari?

Jag menar att när man börjar jobba igen, när den andra föräldern är hemma/barnet går på förskola, och man väljer att jobba deltid så måste man fylla upp med föräldrapenning om man vill att SGI:n, vid vab och egen sjukdom, ska ligga på heltidsnivå.

När barnet fyllt ett år måste föräldern som är hemma ta minst fem dagar i veckan för att skydda sin SGI. Men man kan ta lägstanivådagar till det.

Så det kan vara bra att spara lite på dagarna första året.