• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Anonym (41 + gravid)
    Too tiki skrev 2017-01-19 11:19:37 följande:

Jag tar inte illa vid :) Grattis till din graviditet, alltid härligt att läsa om de som lyckas trots åldern :)

Är nyfiken bara på om du använda ÄL tester den månaden när du plussade? Jag använder mig att tester, tempar och kollar sekret och sen jag började med det, insåg jag att min ÄL inte är där jag trodde den var när jag bara gick på ÄL sekret och känningar därav min fråga.

Nu brukar vi ha samlag varannan dag men varje runt ÄL så jag hoppas inte missar ÄL ändå men det vore intressant att veta om du testade den månaden för då kanske man inte alls kan lita på testerna. Har läst någonstans att LH  kan ta längre tid för oss äldre att bli av med i kroppen och att man inte kan lite på dem till 100%. Däremot som jag förstår det ska man kunna lite på att man får ÄL om tempen visar det men så kanske det inte är heller?

Använde tester efter ägglossningen kom jag fram till. Fick ingen ökning alls och sexlivet var väl inte på topp heller den månaden. Bara 2 gånger den veckan efter mens där jag alltså blev gravid. Har inte tempat på grund av en medicin jag åt innan graviditet som ger missvisande resultat. Det konstiga är att jag inte hade sedvanlig ägglossningsekret veckan efter mens utan den kom ungefär när jag trodde det var ägglossning men gav ju inget på ägglossningstesterna. Och via vul så stämmer fostrets storlek med veckan efter
  • Anonym (Sanna)

Jag har inte problem med utebliven mens eller för kort lutealfas men tänkte jag provar rosenrot ändå denna månad ifall det kan hjälpa oss. Ni vet halmstrået... Men det kanske är nåt annat jag skulle kunna testa. Vi är på nionde försöket och denna månad ska jag testa med äl stickor också. Annars går jag mest efter sekret och äl-smärta. Oftast får jag inget utslag på stickorna. Ibland tror jag att jag släpper två ägg med några dagars mellanrum eftersom jag kan få så ont men det skulle ju också kunna vara cystor eller nåt. Åh vad det är mycket att tänka kring för att få det efterlängtade plusset.

• 5blir6

Jag fyller 40 om två månader, har 3 barn. Nu har jag följt er här ett tag, vill så gärna vara med men kan inte säga att vi försöker bli gravida just nu. I april förra året började vi försöka bli gravida men i augusti fick jag det tråkiga beskedet, jag hade bröstcancer och allt lades på is. Har gått genom operation, cytostatika (får min sista dos på tisdag) och ska sen strålas. Efter min 4 dos av cyton uteblev min mens, vilket är väldigt vanligt. Oftast kommer den tillbaka men det är inte säkert.... :( Nu vill jag bara att tiden ska gå och längtar efter och hoppas på att få mens. Jag kommer att finnas här lite i bakgrunden och heja på er i jakten på ett +

All lycka till till er!!

• Nykär15
    Anonym (Sanna) skrev 2017-01-19 12:06:20 följande:
    Hur menar du med sparsam mens och tunn slemhinna? Kan det påverka att bli gravid?

Min mens har nämligen ändrat sig sista året och blivit mer sparsam. Blöder rikligt dag 2 men sen är det flera dagar med lite/spottings. Det räcker med ett trosskydd. Har förstått att förändrad mens är ett tecken på att allt håller på sakta ner. Så sa gynekologen till mig. Men om jag nu har tunn slemhinna. Kan jag göra nåt, äta nåt för att den ska bli lite tjockare igen?
    Det måste inte vara så men kan vara så, men för att få koll på detta måste man ju kolla slemhinnan med ul. Man kan ju även ta prover för att se så man har rätt balans på hormoner osv. En förändring i mensen tyder ju på att nåt har ändrats, så kanske värt kolla upp. 
  • Nykär15
    Sköterskan på kliniken ringde nu, TSH låg fortfarande på 4,0 så nu ska jag dubbla dosen Levaxin så jag istället tar 50 mg. Nya prover om 4-6 veckor.
    Hon sa oxå att läkaren kommer svara på mitt mail idag, senast i morgon om hur vi ska göra framöver. Skönt, men hoppas nu bara det blir svar som jag tycker känns bra..
    Ledsen över att TSH fortfarande låg så högt... Gråter
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-19 12:22:01 följande:
    Sköterskan på kliniken ringde nu, TSH låg fortfarande på 4,0 så nu ska jag dubbla dosen Levaxin så jag istället tar 50 mg. Nya prover om 4-6 veckor.
    Hon sa oxå att läkaren kommer svara på mitt mail idag, senast i morgon om hur vi ska göra framöver. Skönt, men hoppas nu bara det blir svar som jag tycker känns bra..
    Ledsen över att TSH fortfarande låg så högt... Gråter
    Skit också!! Rynkar på näsan Hoppas verkligen att höjningen räcker och att det går ner snabbt för har du 4 i TSH kan det absolut påverka att du inte lyckas plussa nu. I och med att ditt TSH fortfarande är högt så skulle jag försökt övertala läkaren att få testa Letrozol längre tid då högt TSH har stor påverkan. Jag vet väldigt många som haft svårt för att bli gravida pga högt TSH men lyckats bli gravida ganska direkt efter att deras värden gått ner. En del säger ner till 2,5-3 ska räcka men fertilitetsklinikerna säger att det helst ska ligga runt 1. Förstår att det känns bittert men som sagt jag är säker på att detta är problemet hos dig och hoppas som sagt att värdet rättar till sig snabbt. Många kramar Hjärta
  • Too tiki
    Anonym (41 + gravid) skrev 2017-01-19 12:11:50 följande:
    Använde tester efter ägglossningen kom jag fram till. Fick ingen ökning alls och sexlivet var väl inte på topp heller den månaden. Bara 2 gånger den veckan efter mens där jag alltså blev gravid. Har inte tempat på grund av en medicin jag åt innan graviditet som ger missvisande resultat. Det konstiga är att jag inte hade sedvanlig ägglossningsekret veckan efter mens utan den kom ungefär när jag trodde det var ägglossning men gav ju inget på ägglossningstesterna. Och via vul så stämmer fostrets storlek med veckan efter
    Tack för svar :) Ja, ibland kan kroppen luras ordentligt så det bästa är väl att ha regelbunden sex så man bara inte missar ÄL...
  • Too tiki
    5blir6 skrev 2017-01-19 12:13:09 följande:

Jag fyller 40 om två månader, har 3 barn. Nu har jag följt er här ett tag, vill så gärna vara med men kan inte säga att vi försöker bli gravida just nu. I april förra året började vi försöka bli gravida men i augusti fick jag det tråkiga beskedet, jag hade bröstcancer och allt lades på is. Har gått genom operation, cytostatika (får min sista dos på tisdag) och ska sen strålas. Efter min 4 dos av cyton uteblev min mens, vilket är väldigt vanligt. Oftast kommer den tillbaka men det är inte säkert.... :( Nu vill jag bara att tiden ska gå och längtar efter och hoppas på att få mens. Jag kommer att finnas här lite i bakgrunden och heja på er i jakten på ett +

All lycka till till er!!

Hoppas och håller tummarna för att du får tillbaks din mens snart! Annars har jag läst flera som fått äta någon medicin för att få igång mens igen men minns tyvärr inte vad medicinen heter. Kanske kan vara värt att prova om mensen inte kommer igång av sig självt... Önskar dig lycka till med allt och hoppa att mensen kommer igång snart, kramar Hjärta
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2017-01-19 12:38:07 följande:
    Skit också!! Rynkar på näsan Hoppas verkligen att höjningen räcker och att det går ner snabbt för har du 4 i TSH kan det absolut påverka att du inte lyckas plussa nu. I och med att ditt TSH fortfarande är högt så skulle jag försökt övertala läkaren att få testa Letrozol längre tid då högt TSH har stor påverkan. Jag vet väldigt många som haft svårt för att bli gravida pga högt TSH men lyckats bli gravida ganska direkt efter att deras värden gått ner. En del säger ner till 2,5-3 ska räcka men fertilitetsklinikerna säger att det helst ska ligga runt 1. Förstår att det känns bittert men som sagt jag är säker på att detta är problemet hos dig och hoppas som sagt att värdet rättar till sig snabbt. Många kramar Hjärta

Ja hennes mål är ju att jag ska ner till under 2, så hoppas det sjunker lite snabbare nu. Tror ju med det är just det som påverkar mest att plusset uteblir eftersom övriga prover sett så bra ut. Känner mig nedstämd att det fortfarande är högt...blä. Hade hoppats på iaf 3 nu. Men bra de ringde istället för att skicka ett brev som sist, så jag snabbt kan öka dosen. Redan tagit en andra tablett idag så hoppas nu att det gör susen..men så segt att vänta så många veckor till innan man vet om det gått ner. 

Meddelar när jag fått svar på vad hon har för plan...

• Monchichi

Nykär15: Vad gör man åt högt TSH? Låter som du äter något så det ska gå att lösa? Det är ju skönt om man har ett problem som går att påverka i positiv riktning. Men tar tid alltså?

Too tiki: Ja du, senaste 4-5 cyklerna har två legat på 34-35 dagar och går jag på det så borde ÄL vara nu, om jag också tror på en lutealfas på 14 dagar, men det är ju mycket gissningar. Hade ju planerat att ligga från dag 13 och 1½ vecka framåt varannan dag, men så blev jag ju sjuk, och sambon, och barnen så det sket sig. Fick till en snabbis igår, men det skulle ju bara vara för otroligt att just det ger utdelning. Men jag kan ju få leva på hoppet ett tag iaf

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.