• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-24 14:09:36 följande:

Vet ej, fick ju väldigt tidig ÄL förra månaden med Letrozol, redan på CD10. Så denna gången ska vi ju göra VUL på CD10 och om nån blåsa är tillräckligt stor kommer jag få spruta för att lossa. 

Jag tog ett ÄL-test igår på CD7 och det var halvstarkt, så gissar ÄL kommer på CD10-11 denna gången med. Vet ungefär hur min stegring brukar ske. Ska bli intressant att se hur det ser ut i em. 

Får nog kolla med en sticka senare ikväll då och sen imorgon bitti igen. Jag har för mig att någon här på FL skrev att man inte bör ha ÄL före cd 12 för det var för tidigt, någon som vet om detta stämmer?
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2017-01-24 14:57:34 följande:
    Får nog kolla med en sticka senare ikväll då och sen imorgon bitti igen. Jag har för mig att någon här på FL skrev att man inte bör ha ÄL före cd 12 för det var för tidigt, någon som vet om detta stämmer?
    Men om man fått hjälp med stimulering och äggen mognat tillräckligt så ska det nog inte vara nån fara. 
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-24 15:05:24 följande:
    Men om man fått hjälp med stimulering och äggen mognat tillräckligt så ska det nog inte vara nån fara. 
    Hittade info om detta i en gammal tråd där någon skrev följande "Äggen blir sämre vid kort follikelfas. De hinner inte utvecklas optimalt. Det samma gäller om man har får lång follikelfas, då blir "skalet" på ägget för hårt och svårgenomträngligt."

I detta sammanhanget var för kort follikelfas 11 dagar men sen skrev flera att de har kort follikelfas och inga problem med att gravida så jag vet inte om det stämmer.  Hoppas inte det för får jag ÄL imorgon blir det ju väldigt kort follikelfas...Jag har ju bara kollat med stickor i tre månader innan jag började med pergo. Får kolla med stickor senare ikväll och hoppas att strecket inte blivit starkare för min man är bortrest och kommer inte hem förrän på torsdag :-O
  • Monchichi

mysmammi: Vad tråkigt. Jag har aldrig haft missfall men föreställer mig att det känns värre än minus på stickan. Styrkekram.

wa76: Ojoj, husköp.. Förstår att det känns tufft runt omkring nu utan bebisverkstad. Minns hur jobbigt det var när det begav sig för oss, men det är många år sedan nu. Lycka Till med allt vad det innebär, och hämta nya tag när det lagt sig lite kring er kanske? Även om man så gärna vill så måste ju orken finnas också.

Anonym (Sanna): Kör hårt!

Too tiki: Hoppas du lyckas träffa ÄL, att mannen hinner hem! Vore ju för typiskt med Pergo och så inte hinna få till det.

Själv är jag lite likgiltig just nu. Vi hann ju inte med så mycket innan sjukdomar börja härja så hårt här så får väl se fram emot nästa mens och börja om. Har bokat en tid hos gyn i mitten på februari, och hoppas få se hur det ser ut där inne och veta om jag ö.h.t. har någon ÄL och om det finns något att göra.

• Too tiki
    Monchichi skrev 2017-01-25 08:56:21 följande:

Too tiki: Hoppas du lyckas träffa ÄL, att mannen hinner hem! Vore ju för typiskt med Pergo och så inte hinna få till det.

Själv är jag lite likgiltig just nu. Vi hann ju inte med så mycket innan sjukdomar börja härja så hårt här så får väl se fram emot nästa mens och börja om. Har bokat en tid hos gyn i mitten på februari, och hoppas få se hur det ser ut där inne och veta om jag ö.h.t. har någon ÄL och om det finns något att göra.

Inte positivt på ÄL stickan idag så det verkar som om gubben ska hinna hem innan det är dags :)

Hoppas att allt ser bra ut när du kommer till gyn. Kan ju vara så att du kanske behöver någon form av stimulering och tiden går ju så det är bra om du får hjälp så snart som möjligt om det finns något man kan göra. Brukar du kolla temp och ÄL stickor? Jag insåg ju att jag inte hade ÄL varje gång, trots att ÄL stickorna visade att jag hade det så det kan vara ett tips om du inte redan tempar dig.

• Nykär15
    Too tiki skrev 2017-01-24 16:06:51 följande:
    Hittade info om detta i en gammal tråd där någon skrev följande "Äggen blir sämre vid kort follikelfas. De hinner inte utvecklas optimalt. Det samma gäller om man har får lång follikelfas, då blir "skalet" på ägget för hårt och svårgenomträngligt."

I detta sammanhanget var för kort follikelfas 11 dagar men sen skrev flera att de har kort follikelfas och inga problem med att gravida så jag vet inte om det stämmer.  Hoppas inte det för får jag ÄL imorgon blir det ju väldigt kort follikelfas...Jag har ju bara kollat med stickor i tre månader innan jag började med pergo. Får kolla med stickor senare ikväll och hoppas att strecket inte blivit starkare för min man är bortrest och kommer inte hem förrän på torsdag :-O
    Har nog med läst i den tråden, känner igen det. Men jag tror mest äggkvalitén styr ändå. Och jag räknar ju bort min spottingdag och då har jag eg haft äl på dag 11 och sen släpper ju ägget inom 1-2 dygn från positivt test, så tror eg inte det är så jättetidigt ändå. Känner mig rätt lugn. Har alltid haft rätt tidig äl och har ju två fina barn och blev gravid två ggr under 2016 ju. I mitt fall tror jag mer på att TSH är det som spökar...
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-25 15:04:16 följande:
    Har nog med läst i den tråden, känner igen det. Men jag tror mest äggkvalitén styr ändå. Och jag räknar ju bort min spottingdag och då har jag eg haft äl på dag 11 och sen släpper ju ägget inom 1-2 dygn från positivt test, så tror eg inte det är så jättetidigt ändå. Känner mig rätt lugn. Har alltid haft rätt tidig äl och har ju två fina barn och blev gravid två ggr under 2016 ju. I mitt fall tror jag mer på att TSH är det som spökar...
    Tror inte heller det spelar någon roll för det verkar vara ganska många som fått tidig ÄL men ändå blivit gravida. Står så himla mkt på olika sidor så man vet inte vad man ska tro. Jag tror på dålig äggkvalité och utebliven ÄL då och då för min del, men för din del tror jag som du att ditt TSH spelat roll.

Skrev om DHEA förut då jag började ta 50 mg per dag. Slutade med det efter ett par dgr för jag blev väldigt trött och kände mig konstig i huvudet så det kändes inte bra. Hoppas nu bara att min menscykel inte blev helt knasig av experimentet...

Inte positivt på ÄL stickan idag vilket jag är glad för då min man kommer hem sent morgon kväll :) ÄL sekretet har också försvunnit, varade bara ett par timmar sen som vanligt igen. Om min cykel är som vanligt bör jag få äggvitesekret imorgon eller övermorgon. Känns bra att ha koll på det i varje fall för då vet jag om det blir någon skillnad i cykeln med pergo, dhea mm. PÅ tal om pergo, så har jag inte alls några direkta känningar denna gång men det kanske kan variera från gång till gång hur man reagerar? Tar sista tabletterna idag så nu blir det till att invänta ÄL :) När har du ÄL?
  • wa76
    Monchichi skrev 2017-01-25 08:56:21 följande:

Men vad bra att du bokade en tid os gyn! Jag funderar att göra samma sak. Men kan man göra det fast man är så pass "gammal", gör de utredning då? Får man bekosta allt själv?
  • Anonym (Sanna)

Jag får ingen stegring på mina stickor. Tror jag testat för sent (omkring 18-19 tiden). När testar ni?

Nu moler det på så äggsläpp är på gång i alla fall. Jag tror på imorgon (eller i natt) och appen säger idag. Nu är det bara att hålla tummarna det tar sig.

• Too tiki
    Anonym (Sanna) skrev 2017-01-25 19:29:45 följande:

Jag får ingen stegring på mina stickor. Tror jag testat för sent (omkring 18-19 tiden). När testar ni?

Nu moler det på så äggsläpp är på gång i alla fall. Jag tror på imorgon (eller i natt) och appen säger idag. Nu är det bara att hålla tummarna det tar sig.

Jag brukar testa runt 12 tiden efter att ha hållit mig sen 10 tiden ungefär. När jag sen fått fullt utslag på testerna brukar de ge fullt utslag på kvällen också och en gång har det även gett utslag dagen efter.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.