Too tiki skrev 2017-01-27 10:28:58 följande:
OBS! Varning för lååångt inlägg :)
Jag brukar se en väldigt liten stegring precis före fullt utslag, men jag vet de som får stegring över flera dgr. Spelar ju egentligen ingen roll då ägget inte har släppt när man får maximal stegring, eller ska väl egentligen inte ha gjort det så man har i regel tid på sig när man fått fullt utslag. Anledningen till varför jag skriver att man i regel har tid på sig är för att det visat sig för en del att testerna inte går att lita på. Såhär skriver bla fertilitetsläkaren Claes Gottlieb; "ju äldre man blir, desto längre finns hormonet, som gör att det blir utslag på stickan, kvar i kroppen. Då kan testerna ge utslag för sent..."
Jag vet att jag får fullt utslag runt 24 tim före ÄL då jag kollat detta med tempen. Lägger in en av alla inlägg jag hittat angående att man inte alltid kan lita på testerna.
"VARNING!!!!!
Testen passar inte för alla!
Mina ägg släpper innan stegring.
Bäst för mig är att kolla när jag har fertilt sekret helt enkelt,har förlorat många månader på tester.
Har även en kamrat som gick för inseminering i Köpenhamn.Hon skulle komma samma dag som hon fick stegring,men även om det ska visa äggsläpp inom 48 tim så hade alltid hennes ägg redan släppt.
Angående din fråga om när du bör börja testa står det på clearblues sida att du ska börja testa dag 7 iom att du ibland har 24 dgr mellan mensen. Skulle du prova med stickor skulle jag samtidigt kolla med temp och sekret för det ger ju också en fingervisning. Jag brukar få äggvitesekret ca: 4 dgr före ÄL så jag behöver egentligen inte börja testa förrän sekretet är rätt. Nu får ju inte alla äggvitesekret flera dgr före ÄL, men om man får det, då slipper man ju testa så många gånger så det kanske kan vara en hjälp för dig.
Idag visade min monitor HÖG fertilitet så nu börjar min ÄL närma sig :)
ok jag var helt aningslös om det här med sekret innan jag skaffade en fertilitetsapp där de ville att man skulle skriva vilket sekret man hade. Har kollat det första gången nu denna månaden och fick äggvitesekret för 4 dagar sedan och fick stegring igår så låter ju rätt.
Fick i vilket fall ägglossning en vecka senare än vanligt efter mitt missfall så blev glad att det hände så fort.