• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Too tiki
    Monchichi skrev 2017-01-19 09:04:41 följande:

Vilket stöd! Vad gulliga ni är, Tack för alla krya-på-hälsningar, det värmer! Jag känner mig mycket bättre. Nu är vi tre av sju i familjen på penicillin. 6-åringen är värst som legat i sängen sedan i måndags em med avbrott för besök på vårdcentralen igår, han är helt sänkt och då vill jag ju bara ta hans illa så han kan få må bättre, om jag bara kunde. En till klagar på halsont så får se var detta slutar...

Nykär, Too tiki och zora: Vad tråkigt med mens, men samtidigt skönt så man får ladda om när det ändå visar minus. Som sagt, på´t igen, heja!

Too tiki: Ja visst blir man tokig på allt man läser. När jag tog Pergo (2007 och 2010) så var det bara dag 5-9 som gällde, men jag ifrågasatte ju inget heller utan var då nöjd att fått hjälp. Jag hade ingen egen ÄL. Vad sa läkaren i Danmark som skrev ut, börja dag 3? Det kanske är individuellt? Hur många omgångar har du utskrivet? Tänkte på hur du vågar labba och börja olika dag olika cykler. Så svårt och dumt att du inte kan få VUL så man vet hur man ska utvärdera.

Härligt att du mår bättre nu :) Inväntar du ÄL nu, eller BIM?

Ja, det känns skönt att börja om på ny omgång nu :)

Läkaren i Danmark sa att jag ska börja mellan dag 3-5 så där var det inte så mkt hjälp :) Har ringt för att fråga skillnaden men han har ingen telefontid alls nu. Jag får gå på magkänslan och den säger mig att jag kanske ska vänta med att börja till dag 4, eller 5 iom att Nykär skrev att slemhinnan kan bli för tunn annars.

Jag fick 30 tabl utskrivet så hade jag bara tagit enkeldos hade det räckt i 6 mån. Nu ska jag ju börja med dubbeldos så jag får kvar en månad dubbel och en enkel. Läkaren sa att jag skulle ta dubbeldos om det inte blev något med enkeldos och det skulle inte vara några problem att få mer utskrivet om det behövdes.

• Nykär15
    Too tiki skrev 2017-01-19 09:52:50 följande:
    OK, då tar jag nog från dag 5 el. 4 denna gången, tack för att du nämnde skillnaden mellan pergo och letrozol :) Jag har ju sett flera som tagit pergo vid dag 3 också så det verkar ju olika vad läkarna säger att man ska göra. Nu verkar min mens vara riklig, igår väldigt sparsam men om jag inte missminner mig skrev väl du i ett tidigare inlägg att man får sparsam mens om slemhinnan är tunn? Börjar du med ny omgång idag? 

Ja tunn slemhinna kan ge mindre mens...jag har mängder, så jag hoppas ju min slemhinna är i fint skick iaf. 

Ja dag 4-5 låter väl vettigt. Har även läst om de som tar Letrozol under fler dagar. Men jag som tar dubbeldos håller mig till vad läkaren sagt, dag 3-7 och sen min spruta. 

Väntar svar från kliniken, vill veta vad hon har för plan om det inte tar sig denna gången eftersom hon inte ville skriva ut mer Letrozol...jag vill ju ha stimulering OCH ÄL-spruta innan vi går på IVF..så jag kan känna att vi faktiskt testade allt och inte bara lite...just nu växer ju äggen sig fina, men jag vet ju faktiskt inte om det faktiskt släpper nåt...

• Anonym (41 + gravid)

Hej tjejer

Jag har följt er ett tag i bg och hållt tummar och tår för + för alla. Är 41 och gravid i v 13 nu. Har sen tidigare 4 barn och har i över 2 år försökt bli gravida men det ville sig inte. Använde ägglossningstester, kollade sekret osv. Började märka att vissa månader verkade ägglossning utebli helt och gav upp tanken på ett sista barn

I november så städade jag i skåp och hittade ett graviditetstest. Tänkte att jag använder det trots att det inte blir fler. Ganska direkt dök det upp ett svagt svagt andra streck. Blev nervös och undrade vad tusan detta var. Kroppen spökar eller klassiskt spök. Fick iaf tag på ett digitalt senare och väntade till morgonen efter. Detta var 5 dagar innan bim. Fick gravid 1-2 v! Total chock!

Började nysta i den cykeln. Kom fram till att ägglossning ändrats totalt. Istället för ca 11 dagar innan mens så kom den veckan precis efter mens. Och den verkar ha hoppat som den velat dessa åren. De sk klassiska tecknen på mig nu ang ägglossning var missledande. Så även med tester mm så förlita er inte helt på dessa. Kör på känsla och lust

Hoppas ingen tar illa upp av mitt inlägg nu bara. Önskar er all lycka till nu och härliga +

• Nykär15
    Anonym (41 + gravid) skrev 2017-01-19 10:46:00 följande:

Hej tjejer

Jag har följt er ett tag i bg och hållt tummar och tår för + för alla. Är 41 och gravid i v 13 nu. Har sen tidigare 4 barn och har i över 2 år försökt bli gravida men det ville sig inte. Använde ägglossningstester, kollade sekret osv. Började märka att vissa månader verkade ägglossning utebli helt och gav upp tanken på ett sista barn

I november så städade jag i skåp och hittade ett graviditetstest. Tänkte att jag använder det trots att det inte blir fler. Ganska direkt dök det upp ett svagt svagt andra streck. Blev nervös och undrade vad tusan detta var. Kroppen spökar eller klassiskt spök. Fick iaf tag på ett digitalt senare och väntade till morgonen efter. Detta var 5 dagar innan bim. Fick gravid 1-2 v! Total chock!

Började nysta i den cykeln. Kom fram till att ägglossning ändrats totalt. Istället för ca 11 dagar innan mens så kom den veckan precis efter mens. Och den verkar ha hoppat som den velat dessa åren. De sk klassiska tecknen på mig nu ang ägglossning var missledande. Så även med tester mm så förlita er inte helt på dessa. Kör på känsla och lust

Hoppas ingen tar illa upp av mitt inlägg nu bara. Önskar er all lycka till nu och härliga +

Grattis till graviditeten!

För oss är det inte problemet..vi har alltid haft sex dagligen sen vi träffades och han kommer i mig varje gång från mens till BIM, så är bara under mensen vi inte har penetrerande sex. Jag kollar med ÄL-tester enbart för att veta när BIM blir, inte för att pricka med sex, för det gör vi ändå.

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-19 10:12:22 följande:

Ja tunn slemhinna kan ge mindre mens...jag har mängder, så jag hoppas ju min slemhinna är i fint skick iaf. 

Ja dag 4-5 låter väl vettigt. Har även läst om de som tar Letrozol under fler dagar. Men jag som tar dubbeldos håller mig till vad läkaren sagt, dag 3-7 och sen min spruta. 

Väntar svar från kliniken, vill veta vad hon har för plan om det inte tar sig denna gången eftersom hon inte ville skriva ut mer Letrozol...jag vill ju ha stimulering OCH ÄL-spruta innan vi går på IVF..så jag kan känna att vi faktiskt testade allt och inte bara lite...just nu växer ju äggen sig fina, men jag vet ju faktiskt inte om det faktiskt släpper nåt...

Låter ju bra med riklig mens då så vi kan känna oss ganska säkra på att vi inte har något fel på slemhinnan i varje fall :)

Varför vill hon inte skriva ut mer Letrozol? Förstår att ni vill känna att ni testat allt innan ni  går vidare med IVF med allt vad det innebär.....Tycker väl att dina TSH prover borde bli bra först och legat bra några månader innan ni ska prova något annat. Skulle det ändå inte ge något +, då först borde det bli aktuellt med IVF, inte förr. Håller tummarna för att ni plussar denna månad så ni slipper IVF för det är ju en ganska jobbig process och kostar ju en hel del som jag förstått det när man går privat...

• Nykär15
    Too tiki skrev 2017-01-19 11:05:03 följande:

Låter ju bra med riklig mens då så vi kan känna oss ganska säkra på att vi inte har något fel på slemhinnan i varje fall :)

Varför vill hon inte skriva ut mer Letrozol? Förstår att ni vill känna att ni testat allt innan ni  går vidare med IVF med allt vad det innebär.....Tycker väl att dina TSH prover borde bli bra först och legat bra några månader innan ni ska prova något annat. Skulle det ändå inte ge något +, då först borde det bli aktuellt med IVF, inte förr. Håller tummarna för att ni plussar denna månad så ni slipper IVF för det är ju en ganska jobbig process och kostar ju en hel del som jag förstått det när man går privat...

Ja svaren på TSH borde komma när som. Hoppas de gått ner. Men vi har inte några månader på oss att testa oss fram bara..känner jag jobbar mot min ålder redan som det är. När vi startade för ett år sen sa vi att vi skulle försöka 8 månader, sen IVF. Men sen hände ju all skit...nu är vi ett år framåt och inte mer nära målet. Men vi har sagt vi vill köra två gånger till efter denna, så tre totalt. Sen hoppar vi på IVF. Ju äldre jag blir ju mindre chanser och ju större risker känner jag...

Vill inte ta kostnaden, men vill heller inte tappa ännu mer tid..kanske vår enda chans. 

• Too tiki
    Anonym (41 + gravid) skrev 2017-01-19 10:46:00 följande:

Hej tjejer

Jag tar inte illa vid :) Grattis till din graviditet, alltid härligt att läsa om de som lyckas trots åldern :)

Är nyfiken bara på om du använda ÄL tester den månaden när du plussade? Jag använder mig att tester, tempar och kollar sekret och sen jag började med det, insåg jag att min ÄL inte är där jag trodde den var när jag bara gick på ÄL sekret och känningar därav min fråga.
    Nu brukar vi ha samlag varannan dag men varje runt ÄL så jag hoppas inte missar ÄL ändå men det vore intressant att veta om du testade den månaden för då kanske man inte alls kan lita på testerna. Har läst någonstans att LH  kan ta längre tid för oss äldre att bli av med i kroppen och att man inte kan lite på dem till 100%. Däremot som jag förstår det ska man kunna lite på att man får ÄL om tempen visar det men så kanske det inte är heller?
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-19 11:13:16 följande:

Ja svaren på TSH borde komma när som. Hoppas de gått ner. Men vi har inte några månader på oss att testa oss fram bara..känner jag jobbar mot min ålder redan som det är. När vi startade för ett år sen sa vi att vi skulle försöka 8 månader, sen IVF. Men sen hände ju all skit...nu är vi ett år framåt och inte mer nära målet. Men vi har sagt vi vill köra två gånger till efter denna, så tre totalt. Sen hoppar vi på IVF. Ju äldre jag blir ju mindre chanser och ju större risker känner jag...

Vill inte ta kostnaden, men vill heller inte tappa ännu mer tid..kanske vår enda chans. 

Jag hopps verkligen att ditt TSH gått ner för jag tror att det är det som spökat för din del då det påverkar fertilitet i högsta grad och chansen att behålla ett barn också påverkas om TSH inte ligger braSå jag tror inte du ska oroa dig för att ni inte ska lyckas om dina prover bara blir bra och tänk på att inte stressa för det i sin tur påverkar TSH....Lättare sagt än gjort, jag vet, men jag vet såväl hur det är då jag brottats med sköldkörteln i många år och sett hur det hoppar upp och ner beroende på hur jag mår. Jag håller tummarna för att TSH ligger bra nu och som sagt jag är säker på att det löser sig för er bara du får ner ditt TSH Hjärta

Jag ska ta nya prover nästa vecka och hoppas att mitt ligger bra nu då jag minskade Levaxindosen i dec. för mitt låg för lågt....
  • Anonym (41 + gravid)
    Nykär15 skrev 2017-01-19 10:59:29 följande:

Grattis till graviditeten!

För oss är det inte problemet..vi har alltid haft sex dagligen sen vi träffades och han kommer i mig varje gång från mens till BIM, så är bara under mensen vi inte har penetrerande sex. Jag kollar med ÄL-tester enbart för att veta när BIM blir, inte för att pricka med sex, för det gör vi ändå.

Nu vet jag inte om detta stämmer men sex för ofta kan vara mer hinder än nytta. Gamla rester av spermier bildar en liten barriär som försvårar nya att ta sig förbi och att det är bättre med sex var tredje dag.
  • Anonym (Sanna)
    Nykär15 skrev 2017-01-19 10:12:22 följande:

Hur menar du med sparsam mens och tunn slemhinna? Kan det påverka att bli gravid?

Min mens har nämligen ändrat sig sista året och blivit mer sparsam. Blöder rikligt dag 2 men sen är det flera dagar med lite/spottings. Det räcker med ett trosskydd. Har förstått att förändrad mens är ett tecken på att allt håller på sakta ner. Så sa gynekologen till mig. Men om jag nu har tunn slemhinna. Kan jag göra nåt, äta nåt för att den ska bli lite tjockare igen?
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.