• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Nykär15
    Anonym (41 + gravid) skrev 2017-01-19 12:04:08 följande:

Nu vet jag inte om detta stämmer men sex för ofta kan vara mer hinder än nytta. Gamla rester av spermier bildar en liten barriär som försvårar nya att ta sig förbi och att det är bättre med sex var tredje dag.

Nej det är dumt ha sex ofta bara vid äl har jag fått lära mig, tillgång styrs av efterfrågan, så det viktigaste är att man håller det regelbundet. Sen om man väljer ha varje, varannan eller var tredje är upp till var och en. Men är dumt att göra förändringar just vid äl, då kan det bli dålig koncentration. Min kille har lämnat spermieprov och det var mycket bra och vi har ju blivit gravida två ggr. Hos oss ligger ju felet hos mig...min ålder och mitt TSH.
  • Nykär15
    Monchichi skrev 2017-01-19 21:50:56 följande:

Nykär15: Vad gör man åt högt TSH? Låter som du äter något så det ska gå att lösa? Det är ju skönt om man har ett problem som går att påverka i positiv riktning. Men tar tid alltså?

Too tiki: Ja du, senaste 4-5 cyklerna har två legat på 34-35 dagar och går jag på det så borde ÄL vara nu, om jag också tror på en lutealfas på 14 dagar, men det är ju mycket gissningar. Hade ju planerat att ligga från dag 13 och 1½ vecka framåt varannan dag, men så blev jag ju sjuk, och sambon, och barnen så det sket sig. Fick till en snabbis igår, men det skulle ju bara vara för otroligt att just det ger utdelning. Men jag kan ju få leva på hoppet ett tag iaf

Ja jag äter Levaxin, men kan ta tid få ordning på rätt dos och an måste höja sakta för att se hur man reagerar, så tyvärr går det långsamt...gått från 4,9 till 4,0 på 6 veckor...behöver ner till 2 eller helst under så känns långt bort just nu.
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-19 12:53:28 följande:

Ja hennes mål är ju att jag ska ner till under 2, så hoppas det sjunker lite snabbare nu. Tror ju med det är just det som påverkar mest att plusset uteblir eftersom övriga prover sett så bra ut. Känner mig nedstämd att det fortfarande är högt...blä. Hade hoppats på iaf 3 nu. Men bra de ringde istället för att skicka ett brev som sist, så jag snabbt kan öka dosen. Redan tagit en andra tablett idag så hoppas nu att det gör susen..men så segt att vänta så många veckor till innan man vet om det gått ner. 

Meddelar när jag fått svar på vad hon har för plan...

Jag är ju ingen läkare men då du haft 4,9 i TSH och det sänkt till 4 med 25 ?g, tror jag inte en ökning till 50 räcker för att få ner det till 2. Möjligen skulle du behöva äta 50 4 dgr i veckan och 75 övriga dgr. Hoppas att ändringar räcker för det är ju olika från person till person men jag tycker det låter som en lite för låg dos.

Kom på en sak som hände mig. Jag började ju äta tillskott av D-vit pga att mina värden var så låga, samtidigt började jag med multivitaminen Apoteket kvinna. Har haft stabila värden hela tiden men efter det att jag tillförde dessa tillskott blev mitt TSH väldigt lågt. Vet inte om det var multivitaminen eller D-vit som gav den effekten eller båda men det är intressant att det ändrades så mkt (jag har haft runt 1 varje gång men sist jag testade hade jag bara 0,06).

Håller tummarna för att dina värden ändras till det bättre. Håller med om att det är segt att vänta så många veckor innan det ger full effekt :(

• Too tiki
    Monchichi skrev 2017-01-19 21:50:56 följande:

Too tiki: Ja du, senaste 4-5 cyklerna har två legat på 34-35 dagar och går jag på det så borde ÄL vara nu, om jag också tror på en lutealfas på 14 dagar, men det är ju mycket gissningar. Hade ju planerat att ligga från dag 13 och 1½ vecka framåt varannan dag, men så blev jag ju sjuk, och sambon, och barnen så det sket sig. Fick till en snabbis igår, men det skulle ju bara vara för otroligt att just det ger utdelning. Men jag kan ju få leva på hoppet ett tag iaf

Hoppas att du har ÄL nu då :) Testar du inte med ÄL stickor? Sen jag började kolla med ÄL stickor och temp har jag insett att jag har allt för kort lutealfas och min ÄL är ibland redan dag 11 men oftast är den dag 13.
  • Anonym (Littleprincess)

Jäkla skitmens! :(

Får börja om igen. Skulle inte förvåna mig om det blir ett decemberbarn just för att det är enda månaden vi "inte" hoppas på :P

• mysmammi

Hej
    Har inte skrivit på ett tag. Visade sig att min "mens" var ett tidigt missfall så är lite osäker hur babyverkstan funkar nu. Är mitt första missfall så vet inte hur min kropp kommer hantera det. Har i alla fall slutat blöda nu och testet i morse var blankt så då är väl hormonerna ute.
    När kan det vara en ide att börja testa för ägglossning? nåb som vet

• Nykär15
    Too tiki skrev 2017-01-20 10:27:12 följande:

Jag är ju ingen läkare men då du haft 4,9 i TSH och det sänkt till 4 med 25 ?g, tror jag inte en ökning till 50 räcker för att få ner det till 2. Möjligen skulle du behöva äta 50 4 dgr i veckan och 75 övriga dgr. Hoppas att ändringar räcker för det är ju olika från person till person men jag tycker det låter som en lite för låg dos.

Kom på en sak som hände mig. Jag började ju äta tillskott av D-vit pga att mina värden var så låga, samtidigt började jag med multivitaminen Apoteket kvinna. Har haft stabila värden hela tiden men efter det att jag tillförde dessa tillskott blev mitt TSH väldigt lågt. Vet inte om det var multivitaminen eller D-vit som gav den effekten eller båda men det är intressant att det ändrades så mkt (jag har haft runt 1 varje gång men sist jag testade hade jag bara 0,06).

Håller tummarna för att dina värden ändras till det bättre. Håller med om att det är segt att vänta så många veckor innan det ger full effekt :(

Kommer nog ta nån tablett extra på eget bevåg och se hur det känns, tycker nog med att dosen borde vara högre. Men min syrra höjde till 50 och gick ner till 2,3 rätt fort. Alla svarar ju olika på medicineringen med, är väl det som gör det så svårt hitta rätt dosering.
  • wa76
    mysmammi skrev 2017-01-21 10:16:09 följande:

Hej
    Har inte skrivit på ett tag. Visade sig att min "mens" var ett tidigt missfall så är lite osäker hur babyverkstan funkar nu. Är mitt första missfall så vet inte hur min kropp kommer hantera det. Har i alla fall slutat blöda nu och testet i morse var blankt så då är väl hormonerna ute.
    När kan det vara en ide att börja testa för ägglossning? nåb som vet

Usch vad tråkigt! Hoppas att du får mens snart igen efter missfallet. Var det ett tidigt missfall så borde det inte påverka så mycket. Jag hade (också mitt första) missfall i vecka 10 för några månader sedan och det tog 32 dagar att få mens igen, och då blödde jag ändå mycket, totalt i ca 11 dagar. Jag fick väl ägglossning när det var fortfarande svagt plus på sticka, ca 18 -20 dagar efter missfallet, det tog ett tag för graviditetshormonerna att försvinna. Prova testa runt den tiden du brukar ha ägglossning, några dagar innan.
  • wa76

Vet inte om det blir någonting denna månad :( Vi är totalt sönderstressade, både på jobbet och hemma. Köpte ett hus i veckan, det var sååå jobbigt med budgivning och sedan med att det gick så himla fort, man hinner inte riktigt med. Och nu blir det att sälja huset också, packa, flyttstäda mm.
    Svårt att hitta tid att komma hit och skriva också av den anledning, men jag försöker läsa dagligen och håller tummarna för oss alla! :)

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-21 10:38:32 följande:
    Kommer nog ta nån tablett extra på eget bevåg och se hur det känns, tycker nog med att dosen borde vara högre. Men min syrra höjde till 50 och gick ner till 2,3 rätt fort. Alla svarar ju olika på medicineringen med, är väl det som gör det så svårt hitta rätt dosering.
    Jo det är ju så olika från person till person och det är ju inte bra att vara hyper som jag är nu heller när man vill bli gravid så jag skulle nog vänta med att ta extra tablett om jag vore du.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.