• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Too tiki

Idag kom mensen så om ett par dgr blir det dubbel dos av pergo. Har dock en undran angående dagen man bör börja äta pergo...Har läst på flera ställen nu att om man vill ha många ägg då ska man börja på dag 3, men vill man ha bättre kvalité ska man börja dag 5. Är detta något du Nykär tex har hört något om?

Känns skönt att mensen kom nu så min cykel inte blev helt galen av pergo för det var jag orolig för då jag läst att en del inte fått mens efter första behandlingen. 

• HoppasPåEnTill
    Too tiki skrev 2017-01-18 14:03:57 följande:

Idag kom mensen så om ett par dgr blir det dubbel dos av pergo. Har dock en undran angående dagen man bör börja äta pergo...Har läst på flera ställen nu att om man vill ha många ägg då ska man börja på dag 3, men vill man ha bättre kvalité ska man börja dag 5. Är detta något du Nykär tex har hört något om?

Känns skönt att mensen kom nu så min cykel inte blev helt galen av pergo för det var jag orolig för då jag läst att en del inte fått mens efter första behandlingen. 

Intressant! Det har jag aldrig hört. Jag har börjat på dag 3. Kanske borde börja på dag 5 istället.
  • Zora

Mens här också... Hade bara 10-11 dagars luthealfas den här gången (testade med Äl test och tempar så vet när Äl var) Brukar alltid ha 13-14... suck.. är säkert nåt som är galet :(

• wa76
    Zora skrev 2017-01-18 16:27:32 följande:

Mens här också... Hade bara 10-11 dagars luthealfas den här gången (testade med Äl test och tempar så vet när Äl var) Brukar alltid ha 13-14... suck.. är säkert nåt som är galet :(

Ja, vissa cyklar blir kanske bara så? Hoppas det blir bättre nästa cykel! Jag hade ju också kort lutealfas sist, 11,5-12 dagar kan man säga, mensen kom ju precis efter midnatt, så det räknas kanske inte som 12 hela dagar då.
  • Too tiki
    HoppasPåEnTill skrev 2017-01-18 15:46:25 följande:
    Intressant! Det har jag aldrig hört. Jag har börjat på dag 3. Kanske borde börja på dag 5 istället.

Ja det är intressant och skulle det stämma borde det vara bättre att börja senare än dag 3. Jag ÄL ju mer el. mindre varje månad och som jag förstår det får man ju i regel fler ägg om man har egen ÄL när man tar pergo, än de som inte har egen ÄL.

Jag ska ju ta dubbel dos denna månad och det i sin tur borde ge ändå fler ägg tänker jag... Funderar på att börja dag 4 istället för 3 då jag läst att en del gör det. De ger ju en extra dag och skulle det påverka äggens kvalité så kanske det gör någon nytta, vad vet jag :) Vet inte ens om detta med bättre kvalité stämmer, det står ju så himla mkt om man börjar surfa runt så man blir ju alldeles snurrig av allt... :)

• Zora
    wa76 skrev 2017-01-18 16:30:36 följande:
    Ja, vissa cyklar blir kanske bara så? Hoppas det blir bättre nästa cykel! Jag hade ju också kort lutealfas sist, 11,5-12 dagar kan man säga, mensen kom ju precis efter midnatt, så det räknas kanske inte som 12 hela dagar då.
    Ja jag hoppas att det var något tillfälligt
  • Too tiki
    Zora skrev 2017-01-18 16:27:32 följande:

Jag har lyckats förlänga min lutealfas med hjälp av progesterall kräm. Hade mellan 9-11 dgr förut men lyckats förlänga den till 13-14 dgr. 
  • Monchichi

Vilket stöd! Vad gulliga ni är, Tack för alla krya-på-hälsningar, det värmer! Jag känner mig mycket bättre. Nu är vi tre av sju i familjen på penicillin. 6-åringen är värst som legat i sängen sedan i måndags em med avbrott för besök på vårdcentralen igår, han är helt sänkt och då vill jag ju bara ta hans illa så han kan få må bättre, om jag bara kunde. En till klagar på halsont så får se var detta slutar...

Nykär, Too tiki och zora: Vad tråkigt med mens, men samtidigt skönt så man får ladda om när det ändå visar minus. Som sagt, på´t igen, heja!

Too tiki: Ja visst blir man tokig på allt man läser. När jag tog Pergo (2007 och 2010) så var det bara dag 5-9 som gällde, men jag ifrågasatte ju inget heller utan var då nöjd att fått hjälp. Jag hade ingen egen ÄL. Vad sa läkaren i Danmark som skrev ut, börja dag 3? Det kanske är individuellt? Hur många omgångar har du utskrivet? Tänkte på hur du vågar labba och börja olika dag olika cykler. Så svårt och dumt att du inte kan få VUL så man vet hur man ska utvärdera.

• Nykär15
    Too tiki skrev 2017-01-18 14:03:57 följande:

Hört att man alltid tar Pergo från dag 5 och Letrozol från dag 3, men att vissa kör från dag 5 även med Letrozol. Men just med Pergo ska man nog börja senare så slemhinnan hinner växa lite först då den kan bli påverkad av Pergo. Letrozol har inte samma negativa effekt på slemhinnan. 
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-19 09:14:30 följande:
    Hört att man alltid tar Pergo från dag 5 och Letrozol från dag 3, men att vissa kör från dag 5 även med Letrozol. Men just med Pergo ska man nog börja senare så slemhinnan hinner växa lite först då den kan bli påverkad av Pergo. Letrozol har inte samma negativa effekt på slemhinnan. 
    OK, då tar jag nog från dag 5 el. 4 denna gången, tack för att du nämnde skillnaden mellan pergo och letrozol :) Jag har ju sett flera som tagit pergo vid dag 3 också så det verkar ju olika vad läkarna säger att man ska göra. Nu verkar min mens vara riklig, igår väldigt sparsam men om jag inte missminner mig skrev väl du i ett tidigare inlägg att man får sparsam mens om slemhinnan är tunn? Börjar du med ny omgång idag? 
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.