• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Too tiki
    Monchichi skrev 2017-01-12 21:06:56 följande:

Too tiki: Jag äter inga vitaminer... Ja utöver det som finns i maten då alltså. Och nu får jag nästan dåligt samvete. Men vad ska man som du säger äta då? De du rabblade upp, är det viktiga för graviditet? D-vitamin, hur vet du att du haft brist på det? Trodde inte det var så vanligt, men jag är väl godtrogen. Kanske ska snatta från dotterns flaska då Jag tröstar väl mig med att jag inte äter socker heller.

Jag har fått kollat mitt d-vit och hade bara 11 vilket är väldigt lågt, trots att jag är mkt ute i solen (när den nu visar sig) och använder inte solskyddskräm. Nu ligger mitt värde på 100 och det är jag nöjd med men det kan vara högre också utan att det gör något. Vid fertilitetsutredningar vet jag att vissa kliniker kollar d-vit och säger att det ska ligga på minst 100.

Folsyra har jag läst att man ska ta redan innan man försöker bli gravid. Minns ej varför nu men jag har för mig att det var något med att barnet annars kunde drabbas av ryggmärgsbråck? B-vit äter jag sen innan för jag hade sån värk ett tag och blev tipsad om att äta b-vitamin och då försvann min värk. Vet att min mamma hade ärftlig brist på b-vit och möjligen har jag det också men har inte testat för det ännu.

Har läst om andra vitaminer som ska vara bra för äggkvalité od men har glömt av vilka nu för jag har läst så mkt om fertilitet det sista att det bara snurrar

• Rosenlarv
    Monchichi skrev 2017-01-12 20:53:09 följande:

Rosenlarv: Det var tråkigt att läsa. Beklagar verkligen. Vad var det som gjorde att du upptäckte det nu? Var du på något vul? Minns inte hur långt gången du skulle ha varit. Styrkekram!

Var på tidigt vul nr 2. Första var i 5 +3 och enligt läkaren för tidigt för att se hjärtat slå men då såg allt ok ut annars. Hade det inte varit för jul och nyår hade jag kollat igen tidigare. Skulle ha varit i v 10 nu. Så sjukt segt att jag mådde pyton jul, nyår och fjällsemester till ingen nytta alls. Fanns inga som helst tecken på att något var fel. Läkaren har nu erbjudit mig att kolla varje vecka nästa graviditet vilket känns jätteskönt. Har blödit massor under natten men knappt haft någon smärta. Hoppas att kroppen sköter resten nu. Detta är mitt andra MA men jag har två fantastiska barn emellan.
  • Rosenlarv
    Too tiki skrev 2017-01-12 23:26:20 följande:

Jag har fått kollat mitt d-vit och hade bara 11 vilket är väldigt lågt, trots att jag är mkt ute i solen (när den nu visar sig) och använder inte solskyddskräm. Nu ligger mitt värde på 100 och det är jag nöjd med men det kan vara högre också utan att det gör något. Vid fertilitetsutredningar vet jag att vissa kliniker kollar d-vit och säger att det ska ligga på minst 100.

Folsyra har jag läst att man ska ta redan innan man försöker bli gravid. Minns ej varför nu men jag har för mig att det var något med att barnet annars kunde drabbas av ryggmärgsbråck? B-vit äter jag sen innan för jag hade sån värk ett tag och blev tipsad om att äta b-vitamin och då försvann min värk. Vet att min mamma hade ärftlig brist på b-vit och möjligen har jag det också men har inte testat för det ännu.

Har läst om andra vitaminer som ska vara bra för äggkvalité od men har glömt av vilka nu för jag har läst så mkt om fertilitet det sista att det bara snurrar

Min läkare skrev ut folsyra, D-vitamin och b-vitamin på recept +trombyl som ju inte är något vitamin. Blev gravid efter det även om det slutade i ma. Så du verkar ju vara rätt ute. Har för mig att jag hört något om zink...
  • Tvilling73
    wa76 skrev 2017-01-12 21:01:39 följande:
    Vad tråkigt! :( kanske för tidigt?
    Ja kanske men det är 16 dagar efter glad gubbe på ÄL test
  • Anonym (Littleprincess)

Bim -7 och jag känner mig inte ett dugg gravid :( Borde inte hänga upp mig så mkt på det, men svårt när man så gärna vill att det ska bli ett plus på Stickan snart.

Har ett testa tidigt test hemma, men känns onödigt att anv det innan bim...

Det ända som "förändrats" är att jag har svårt för att somna och har gått upp varje kväll/natt för att jag va tvungen att äta, vrålhungrig. Men de räknas nog inte som gravidsymtom :P

Va bara tvungen o skriva av mig lite...

ha en fin fredag, va rädda om er för det är ju fredagen den 13e :)

• Nykär15
    Rosenlarv skrev 2017-01-12 14:20:29 följande:

Hej, tyvärr blir det ingen bebis denna gång. Graviditeten hade trots allt illamående och alla symptom avstannat i v 6. Ligger hemma och har fått cytotec. Så ledsen och förvirrad. Att kroppen kan luras så. Inte minsta tecken på att något var fel.

NEEEEJ! Beklagar verkligen Hjärta vet känslan...hade både mf och MA förra året..min bäbis dog 12+2...har inte lyckats bli gravid igen och det gör ont att BF närmar sig Gråter det hände i juli och hade väl nån förhoppning att iaf vara gravid igen när bf kom..men icke,

Styrkekramar!

• Rosenlarv
    Nykär15 skrev 2017-01-13 08:11:51 följande:

NEEEEJ! Beklagar verkligen  vet känslan...hade både mf och MA förra året..min bäbis dog 12+2...har inte lyckats bli gravid igen och det gör ont att BF närmar sig  det hände i juli och hade väl nån förhoppning att iaf vara gravid igen när bf kom..men icke,

Styrkekramar!

Förstår att det måste ha varit jättetufft. Hade ett annat senare MA innan min stora tjej det var hemskt. På nåt sätt tar jag just nu detta med någon sorts ro även om jag grät floder igår. Jag har ju åtminstone ett gemensamt barn med min nuvarande man, vet ju att ni kämpar för ert första. Det är så frustrerande när längtan, väntan hopp och besvikelse tar upp hela ens tillvaro. Är ju själv tillbaka i den karusellen igen och kommer nog säkert verkligen vara 38+ innan det tar sig ordentligt:( är ju "bara" 37,5. Min kompis som är 40 hade ett MA och ett missfall förra året men är nu gravid i v 20 så det finns hopp! Kram
  • Nykär15
    Rosenlarv skrev 2017-01-13 08:59:12 följande:
    Förstår att det måste ha varit jättetufft. Hade ett annat senare MA innan min stora tjej det var hemskt. På nåt sätt tar jag just nu detta med någon sorts ro även om jag grät floder igår. Jag har ju åtminstone ett gemensamt barn med min nuvarande man, vet ju att ni kämpar för ert första. Det är så frustrerande när längtan, väntan hopp och besvikelse tar upp hela ens tillvaro. Är ju själv tillbaka i den karusellen igen och kommer nog säkert verkligen vara 38+ innan det tar sig ordentligt:( är ju "bara" 37,5. Min kompis som är 40 hade ett MA och ett missfall förra året men är nu gravid i v 20 så det finns hopp! Kram

Tack för att du ger mig hopp mitt i din sorg Hjärta

Jag hoppas vi snart får följas åt med växande magar! 

• Too tiki
    Rosenlarv skrev 2017-01-13 07:54:33 följande:
    Min läkare skrev ut folsyra, D-vitamin och b-vitamin på recept +trombyl som ju inte är något vitamin. Blev gravid efter det även om det slutade i ma. Så du verkar ju vara rätt ute. Har för mig att jag hört något om zink...

Tack för svar :) OK, då verkar jag vara rätt ute men undrar lite om trombyl. Har förstått att det är blodförtunnande och att man kan ta albyl minor istället men undrar hur länge du skulle ta det? Sen b-vit som du fick utskriven, vad heter den? Tänkte kolla vad det står på innehållet och om jag kanske behöver mer b-vit än vad jag äter nu...

Kramar till dig, hoppas att allt går bra för dig Hjärta

• Too tiki

Skulle testat med clearblue early idag men hittade inte min sticka så jag måste ha använt den förra månaden även om jag var helt säker på att jag hade en kvar.....SkrikandesTestade istället med testlagrets sticka som såklart visade neg. så just nu känns det inte så hoppfullt men försöker intala mig att det kanske är för tidigt....är på ÄL+10 idag.

Får testa tidigt stickor från gravidkollen idag så jag ska ta en sån imorgon som senast för att kolla om den kanske visar något. Tempen ligger fortfarande högt men det kan ju lika väl vara progesterall som höjer tempen. Sticker i livmodern av och till och lite ömma bröst annars känner jag inget..

Nykär; Har du testat idag? Var det inte du som använde testlagrets stickor och som hade visat positivt ÄL +10?

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.