• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2017-01-13 10:27:20 följande:

Skulle testat med clearblue early idag men hittade inte min sticka så jag måste ha använt den förra månaden även om jag var helt säker på att jag hade en kvar.....SkrikandesTestade istället med testlagrets sticka som såklart visade neg. så just nu känns det inte så hoppfullt men försöker intala mig att det kanske är för tidigt....är på ÄL+10 idag.

Får testa tidigt stickor från gravidkollen idag så jag ska ta en sån imorgon som senast för att kolla om den kanske visar något. Tempen ligger fortfarande högt men det kan ju lika väl vara progesterall som höjer tempen. Sticker i livmodern av och till och lite ömma bröst annars känner jag inget..

Nykär; Har du testat idag? Var det inte du som använde testlagrets stickor och som hade visat positivt ÄL +10?

Blä för negativt! 

Jo alla gånger jag vart gravid har jag sett det redan på ÄL+10 på Testlagret..men jag testade med negativt med dem idag på ÄL+11 så jag börjar ju ge upp hoppet för denna gången med Gråter

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-13 11:05:39 följande:

Blä för negativt! 

Jo alla gånger jag vart gravid har jag sett det redan på ÄL+10 på Testlagret..men jag testade med negativt med dem idag på ÄL+11 så jag börjar ju ge upp hoppet för denna gången med Gråter

Så trist :( Ge inte upp, det kan fortfarande vara för tidigt, särskilt med testlagrets för dem mäter ju från 25Im/ml. Vet att jag tex. skulle kunnat testa med cb early först idag och den mäter ju från 10. Kramar till dig! Hjärta
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2017-01-13 12:32:25 följande:
    Så trist :( Ge inte upp, det kan fortfarande vara för tidigt, särskilt med testlagrets för dem mäter ju från 25Im/ml. Vet att jag tex. skulle kunnat testa med cb early först idag och den mäter ju från 10. Kramar till dig! Hjärta
    Jo men har ju alltid fått plus denna dagen på Testlagret, till och med som igår. Så för varje dag som går ger jag totalt upp. Men kommer testa lördag + söndag med, sen får jag trappa ner progesteronet så mensen inte blir sen...
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-13 14:06:12 följande:
    Jo men har ju alltid fått plus denna dagen på Testlagret, till och med som igår. Så för varje dag som går ger jag totalt upp. Men kommer testa lördag + söndag med, sen får jag trappa ner progesteronet så mensen inte blir sen...
    Förstår hur det känns :( Känner lika som din nu för jag har precis testat neg med gravidkollens testa tidigt som också ska mäta från 10 :(
    Kan såklart vara tidigt då jag har för mig att Mjölk testade dag 10 och fick neg, men just nu hjälps det inte att jag vet att det kan vara så :(
    Jag har bara testat när min mens uteblivit vid tidigare graviditeter så jag har ingen annan referens än det.... Kommer testa imorgon med morgonurin och hoppas att det kanske syns något då. Gör det inte det kommer jag vänta tills måndag med att testa på ÄL+13. Är det inte positivt då kommer jag sluta smörja med krämen så mensen kan komma igång. Håller tummarna för dig och hoppas, hoppas att du får ett + imorgon! Kramar
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2017-01-13 15:04:54 följande:

Förstår hur det känns :( Känner lika som din nu för jag har precis testat neg med gravidkollens testa tidigt som också ska mäta från 10 :(

Kan såklart vara tidigt då jag har för mig att Mjölk testade dag 10 och fick neg, men just nu hjälps det inte att jag vet att det kan vara så :(

Jag har bara testat när min mens uteblivit vid tidigare graviditeter så jag har ingen annan referens än det.... Kommer testa imorgon med morgonurin och hoppas att det kanske syns något då. Gör det inte det kommer jag vänta tills måndag med att testa på ÄL+13. Är det inte positivt då kommer jag sluta smörja med krämen så mensen kan komma igång. Håller tummarna för dig och hoppas, hoppas att du får ett + imorgon! Kramar

Usch o fy...då är vi i samma sits, tänker som du att jag testar till äl+13, sen släpper jag det och slutar med Lutinus så mensen får komma...
  • wa76
    Nykär15 skrev 2017-01-13 11:05:39 följande:

Blä för negativt! 

Så tråkigt! :( Jag kände likadant sist när det var ÄL +10 och det var negativt. Samtidigt så är det inte ovanligt att testa positivt först på BIM dagen (hände även mig senast), så det finns ju alltid lite hopp <3
  • Anonym (:))

Fyller 38 i år, har en kronisk sjukdom samt cystor på äggstockarna...och jag plussade nyligen! :)

• Monchichi

Too tiki: Tack för info om vitaminerna. Jo det enda jag påminner mig ha hört är det där med folsyra om man hoppas på graviditet, men det tror jag att jag får i mig via maten. Övriga är jag högst osäker på så där får jag nog tänka om.

Rosenlarv: Hu vad tufft för er! Hoppas som du säger att kroppen fixar detta nu när det ändå måste ske, och att ni har kraft att försöka snart igen.

Anonym(:)): Grattis!

Too tiki och Nykär: Ni testar ju så tidigt, och ger upp redan före ÄL+14. Men det klart om tidigare graviditet visat tidigt så förstår jag lite, men jag skulle ju säga att än finns det hopp. Det är ju bara så jobbigt att få det där negativa. Hellre inget veta än negativt har jag resonerat, fast jag vet att det gör ju egentligen ingen skillnad. Det där med progesteron och kräm kan jag iofs inget om. Stoppar man mensen med det om man inte är gravid? Den vill man ju förstås inte förskjuta om man ändå inte är gravid. Hellre får den komma då så man får ladda om. Hur som, håller tummarna för er att det visar + snart!

• wa76

[quote=77307356][quote-nick]Monchichi skrev 2017-01-13 21:05:38 följande:[/quote-nick]Too tiki: Tack för info om vitaminerna. Jo det enda jag påminner mig ha hört är det där med folsyra om man hoppas på graviditet, men det tror jag att jag får i mig via maten.

Sorry att jag hoppar in här, men som dietist har man en del åsikter ;)

Vitamin D kan du i princip bara få i dig om du äter fet fisk som lax, sill, makrill, helst ca 3 ggr/v. Ägg har en del vit D och mjölk är ju berikad, med det krävs ca 12 ägg dagligen för att få den rätta mängden vit D t.ex. Dricker man riktigt mycket mjölk så får man i sig en del den vägen också. Under sommaren är det en annan historia, men nu står solen för lågt ( ca 8-9 grader om man uttrycker sig lite matematiskt) och då produceras inte någon vitamin D i huden vid solexponering. Men f o m slutet av april till augusti kan man få vitamin D genom att vistas i solen. Vissa kroniska sjukdomar samt lvervikt är också kopplade till vit D brist.

När det gäller vitamin B9 - folat (heter också folsyra som är nästan samma sak och som man kan köpa på atoteket under namnet folacin) så är det grönsaker och frukt samt baljväxter som är största källor. Jag har räknat på mig själv och märkte att vid 500 -600 g grönsaker per dag så kommer man upp i 400 mikrogram och mer, som är behovet. Broccoli, gröna bladgrönsaker, ärtor och bönor/linser men även morötter och apelsiner är bra källor. Äter man riktigt nyttigt varje dag så får man i sig det man behöver. Är man lite slarvig så är det bättre att ta folsyra!

Hoppas det hjälper! :)

• bluebird6
    Rosenlarv skrev 2017-01-13 08:59:12 följande:
    Förstår att det måste ha varit jättetufft. Hade ett annat senare MA innan min stora tjej det var hemskt. På nåt sätt tar jag just nu detta med någon sorts ro även om jag grät floder igår. Jag har ju åtminstone ett gemensamt barn med min nuvarande man, vet ju att ni kämpar för ert första. Det är så frustrerande när längtan, väntan hopp och besvikelse tar upp hela ens tillvaro. Är ju själv tillbaka i den karusellen igen och kommer nog säkert verkligen vara 38+ innan det tar sig ordentligt:( är ju "bara" 37,5. Min kompis som är 40 hade ett MA och ett missfall förra året men är nu gravid i v 20 så det finns hopp! Kram
    Morrn.. 

Hur mår du idag? 

Jag hade 2 MF och ett Ma förra året och 3 månader efter Ma så plussade jag igen. Blir 39 år nu 2/3 så visst blir det fler chanser. För dig och er allihopa. 

Väntat på syskon till vår son på 8 år i evigheter. Ingen vet varför det bara blev Mf och när vi väl fick en utredning så hade jag en graviditet på G som stannade kvar iaf ett tag innan Ma. Och nu vet jag jag ju inte detta gången heller hur det går, men får försöka tänka positivt inför kub och att liten lever fortf då. 

Kikar in och ser hur det går för er. KRAM
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.