Milou3 skrev 2016-11-23 10:35:14 följande:
Nä min mens kom också precis :( men jag kände det på mig.
De gånger jag varit gravid förr så har jag vetat det från några dagar efter äl bara - rent intuitivt.
Jasså kan man stimulera äl med progesterall? Första försöket ( förra månaden) så råkade jag ta krämen på dag 12 ( har normalt äl ganska exakt på dag 14) och tror nog att äl hoppade över den månaden för kände verkligen nada i kroppen. Brukar alltid ha riktigt ont i ländryggen dagarna innan äl.
Sitter ni inte på andra husmorsknep ( fungerande ;) för att maximera äl?
Läste nyss att grapefrukt ska stimulera ägglossning :) och vetegroddar är tydligen bra.
Jo man ska kunna stimulera ÄL med progesterall enligt instruktioner som följer med krämen.
Fick tag i en pdf med instruktioner. Klistrar in en del av infon som fanns här nedan så n som är intresserade av det kan läsa: OBS! 5 mg motsvarar guldpricken på tuben.
Jag har PCOS och vill bli gravid, hur ska jag använda krämen?
Nr 1. Balansera ditt blodsocker genom koständringar! Krom, kanel kan hjälpa. Nr 2. Ge dig själv 2-3 cykler att "starta om" äggstockarna genom att använda 40-60mg /dag från dag 7 tom dag 28. Om din mens är försenad när du får krämen kan du dock börja direkt och sluta efter 14 dagar. Efter denna första gång med krämen kommer du att få mens och då kan du börja räkna. Efter 2-3 cykler gör du uppehåll helt och fokuserar på att bli gravid.
Jag har inte PCOS men vill bli gravid. Hur använder jag krämen?
Man kan ha reg mens och utslag på ÄL-test utan faktisk ÄL. Progesteron i låg dos kan stimulera östrogenet så att det blir ägglossning. Prova med 10mg kräm dagarna 7-14 och höj till 20mg dagarna 15-28. Uppehåll efter dag 28. ÄL kan inträffa när som helst under den här perioden och tom något efter dag 28. Vänta på mens eller gravtest innan du börjar om med krämen. Tålamod!
Jag är gravid och vill förhindra missfall, hur använder jag krämen bäst?
Börja med minst 60mg/dag så fort du vet att du är gravid. Gör inget uppehåll. Du kan öka den dagliga dosen med 10mg/vecka tills du är uppe i 80-100mg. Det går bra att sluta efter v12 då moderkakan börjar producera progesteron. Du kan även fortsätta fram till någon vecka före beräknat förlossningsdatum.
Mycket möjligt att du fick utebliven ÄL iom att du började innan ÄL hade skett för det är väldigt viktigt att man är säker på att ägget har släppt innan man börjar med krämen. Bra att kolla med stickor och börja med krämen 2 dgr efter att stickorna visar negativt, eller i varje fall 1 dag efter. Däremot om man använder krämen för att stimulera ÄL tar man en liten dos dag 7-14 och sen ökar. En sak som inte står i instruktionerna som jag klistrade in är att man ska fördela dosen på 2 gånger per dag och använder man väldigt mkt kräm är det nog bra om man fördelar det på 3 ggr per dag.
Sen tror jag att instruktionen om att använda krämen från dag 7-14 för att stimulera ÄL utgår ifrån att man "normalt" har ÄL dag 14. Får man ÄL tidigare kanske man behöver börja smörja innan? Denna månad gav mina ÄL tester utslag dag 10 och 11, dag 12 fick jag negativt. Antar att jag ska börja smörja något tidigare för annars hinner väl krämen inte göra någon nytta....?