• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • InaLo

Too Tiki!

Har också läst att viss forskning visar att man genom rätt kost och kosttillskott kan påvärka äggkvalite. Läkare som följer västerländsk medecin utgår ändats från vetenskap. Så om något ska kunna bevisas så måste omfattande och dyra studier göra på en stor grupp under längre tid. Detta är ju vad våra läkare följer. Sedan kan det finnas mindre studier som inte läkarna utgår i från. Som då har visat att man kan förbättra kvaliteten på äggen. Ett ägg tar ju 150 dagar att mogna och den viktigaste delen tar 90 dagar. Så det tar då 90 dagar minst att förbättra kvalitén. Känner själv att finns det någon möjlighet att få bättre kvalitet så kommer jag att försöka. Plus att ett ägg med bättre kvalitet minskar risken för MF.

• Too tiki
    InaLo skrev 2016-11-25 12:45:36 följande:

Too Tiki!

Har också läst att viss forskning visar att man genom rätt kost och kosttillskott kan påvärka äggkvalite. Läkare som följer västerländsk medecin utgår ändats från vetenskap. Så om något ska kunna bevisas så måste omfattande och dyra studier göra på en stor grupp under längre tid. Detta är ju vad våra läkare följer. Sedan kan det finnas mindre studier som inte läkarna utgår i från. Som då har visat att man kan förbättra kvaliteten på äggen. Ett ägg tar ju 150 dagar att mogna och den viktigaste delen tar 90 dagar. Så det tar då 90 dagar minst att förbättra kvalitén. Känner själv att finns det någon möjlighet att få bättre kvalitet så kommer jag att försöka. Plus att ett ägg med bättre kvalitet minskar risken för MF.

Tror också man kan påverka äggkvalitén och kommer börja med bidrottningele till en början med alt. rosenrot eller både och. Vet däremot inte om det är så klokt att ta båda samtidigt, någon som provat? Läste att det oftast är hormonerna som gör att vi äldre inte blir gravida så lätt och dessa tillskott kanske kan hjälpa.
    Något gör dem ju med våra cykler för det är ju många som fått förläng eller förkortad cykler så helt utan verkan kan dem ju inte vara. Frågan är bara om dem hjälper mig, men jag har inget att förlora utan måste prova för allt annat som jag läst kan påverka. Har jag redan dragit ner kaffe (mkt svårt), dricker gör jag väldigt sällan osv. b-vitaminer och folsyra äter jag plus vanliga vitaminer och mina sköldkörtelvärden är mkt bra sen ett par månader tillbaks så mer vet jag inte jag kan göra. 

• Rosenlarv
    Too tiki skrev 2016-11-25 10:34:18 följande:

Hittade artikeln jag skrev om ovan nu :) fof.se/tidning/2012/9/artikel/myt-att-aldre-kvinnor-har-samre-agg

Enligt vänner som är läkare är det delvis en myt att fertiliteten går ner så mycket som påstås efter 35. Hur som helst verkar det finnas mycket att göra. Tråden jag pratade om heter "Redan47's samlade pärlor-resan efter plus". Jag såg nu att de flesta där verkar ha blivit med barn efter äggdonation och inte lyckats få barn innan alls. Följde ändå den tråden ett tag eftersom den var så spännande. De skriver en hel del hur de har fått tampas med vården eftersom de är äldre. Även om det ju inte stämmer in på dig så tror jag de har många råd att ge.
  • Nykär15
    Rosenlarv skrev 2016-11-25 08:48:47 följande:

Ok, då förstår jag att det blir svårare. Jag antar att valmöjligheterna inte är jättestora i Jämtland. Själv bor jag i Stockholm. Jag hade sedan tidigare haft kontakt med den här läkaren via privat sjukvårdsförsäkring och sökte då först för pms. Jsg märkte direkt att hon var en jättetrevlig person som verkligen lyssnade och ville hjälpa. Jag hörde sedan av mig och bokade in ett nytt besök av samma orsak. När jag kom dit berättade jag att hormonspiralen var borta sedan 6 månader men att inget hänt. Hon undersökte då mig, skrev ut pergotime, trombyl och vitaminer, och föreslog att vi skulle testa pergotime nästa cykel om jag fortfarande inte blivit gravid. I Göteborg tror jag du får det lättare. Har för mig att nykär 15 skrivit att hon är därifrån. Hon kanske har något tips. Jag tror att du initialt skall söka för något annat närbesläktat (typ värk i äggstockarna) då kommer du bli undersökt och få status på hur många ägg som finns m.m. Du borde ju även kunna få dem att av sen anledningen kolla om dina ägglossningar sker eller inte. Där och då kan du ju berätta att du gärna vill bli gravid och be om hjälp för det. Kanske knasiga tips men min erfarenhet är att man måste trixa lite med svensk sjukvård för att få den hjälp man vill ha.

Förstår att det måste vara så frustrerande när ingen vill hjälpa. Såg även att det finns en tråd för personer ofta långt över 40 som lyckats under "svårt att få barn". Vet du något om din status på när det gäller ägg?

Ja jag går privat i Gbg, finns flera kliniker här :) jag blir 40 om ett par månader.
  • Rosenlarv
    Nykär15 skrev 2016-11-25 19:14:24 följande:

Ja jag går privat i Gbg, finns flera kliniker här :) jag blir 40 om ett par månader.

Hur har du gått för dig efter letrozol?
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2016-11-25 19:14:24 följande:
    Låter kanon, här finns typ ingenting :( Hör av mig när det blir aktuellt med flytten och hoppas att du kan ge mig lite tips.
  • Too tiki

Någon här som har erfarenhet av DHEA? Läste att det kunde förbättra äggkvalitén bla.

• Nykär15
    Rosenlarv skrev 2016-11-25 20:30:29 följande:

Hur har du gått för dig efter letrozol?

Mensen är inte igång än...BIM i morgon. Ska börja på dag 3 så bör bli på måndag.
    Too tiki skrev 2016-11-25 21:49:03 följande:

Låter kanon, här finns typ ingenting :( Hör av mig när det blir aktuellt med flytten och hoppas att du kan ge mig lite tips.

Absolut !!
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.