• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • whippitwhippet
    Tvilling73 skrev 2016-10-11 15:38:49 följande:
    Endel säger att man "måste" vänta innan man får hjälp 1 år- Endel säger att det inte gäller då man är 40+.
    Nu tror jag att det säkert är olika i Sverige men vad tror ni?

Är gammal jag 43 och slutade med piller i mars. Så kroppen har inte alls någon slags regelbundenhet. Funderar på om jag ska ringa och prata med MVC och höra vad hjälp man kan få. För jag vet inte hur länge till jag vill köra på. Jag blir ju inte yngre med tiden...
    Jag tycker att du ska kontakta MVC! Det är säkert både olika över landet och olika beroende på vem man pratar med hur snabbt man kan få hjälp, men du har ju inget att förlora på att ta kontakt redan nu! Har du barn sedan tidigare?
  • Solstråle0001

Hej! Är bara 36 men jag skriver ändå! Har två barn 6,9. Har börjat fundera på en tredje men är inte säker ännu...

Kommer ni att göra fostervattenprov eller nupp, kub eller vad det nu heter? Har dålig koll eftersom jag var yngre och mindre i riskzonen med mina andra barn.

• Anonym (Jessica)
    Solstråle0001 skrev 2016-10-11 20:20:58 följande:

Hej! Är bara 36 men jag skriver ändå! Har två barn 6,9. Har börjat fundera på en tredje men är inte säker ännu...

Kommer ni att göra fostervattenprov eller nupp, kub eller vad det nu heter? Har dålig koll eftersom jag var yngre och mindre i riskzonen med mina andra barn.

Jag tänkte hoppa på fostervattensprov direkt förra gången , men efter att fått missfall, så kommer jag göra kub först nästa gång. Och sen ev fostervattensprov i fall det blir dåliga siffror på kub testet...
  • Nykär15
    Solstråle0001 skrev 2016-10-11 20:20:58 följande:

Har gjort KUB med tidigare två barnen trots att jag då var yngre, och vi gjorde det nu med men visade sig den lille hade dött bara ett par dagar före KUB, så det var en totalt förkrossande upplevelse...blir vi gravida igen kommer vi ändå göra det, men kommer gå på privata ul tätare innan KUB för att klara av gå dit när det väl är dags...om det visar sig vara något kommer vi göra NIPT. 
  • InaLo

Jag kommer göra någon form ut av testet. Sambon vill absolut göra fvp men jag skulle nog kanske vilja göra kub eller liknande först. Gjorde fostervattensprov med dottern då jag var 32 år eftersom jag fick dåliga siffror men hon är frisk och fin.

Läser hela tiden där folk skriver, lev som vanligt innan graviditeten men jag känner nog ändå att det är begränsad tid jag har och vill gör allt jag kan ex. Mycket lite alkohol och sällan, nästan inget kaffe, svart te(har druckit 5-10 koppar kaffe och svart te tidigare)dricker mest rött te, vita miner. Mycke fruk grönt och gärna ekologiskt. Lagar mer fisk, kött och vegetarisk och mindre kött. Mindre socker och gärna nötter. Alltså lever så hälsosamt som möjligt.

Lagom motion ca 30 min lättare.

Hur tänker ni lever ni som vanlig eller har ni strategier.

• InaLo
    InaLo skrev 2016-10-12 12:37:09 följande:

Jag kommer göra någon form ut av testet. Sambon vill absolut göra fvp men jag skulle nog kanske vilja göra kub eller liknande först. Gjorde fostervattensprov med dottern då jag var 32 år eftersom jag fick dåliga siffror men hon är frisk och fin.

Läser hela tiden där folk skriver, lev som vanligt innan graviditeten men jag känner nog ändå att det är begränsad tid jag har och vill gör allt jag kan ex. Mycket lite alkohol och sällan, nästan inget kaffe, svart te(har druckit 5-10 koppar kaffe och svart te tidigare)dricker mest rött te, vita miner. Mycke fruk grönt och gärna ekologiskt. Lagar mer fisk, kött och vegetarisk och mindre kött. Mindre socker och gärna nötter. Alltså lever så hälsosamt som möjligt.

Lagom motion ca 30 min lättare.

Hur tänker ni lever ni som vanlig eller har ni strategier.

skulle stå, lagar gärna mer fisk, fågel och vegetariskt och mindre kött.
  • mammsen79
    whippitwhippet skrev 2016-10-11 19:43:08 följande:

Jag fick missfall förra året i oktober, men det blev väldigt utdraget med en sista skrapning i samband med en hysteroskopi i februari och efter det har min kropp inte riktigt återhämtat sig tror jag, min mens har inte riktigt kommit tillbaka, har bara lite blodiga flytningar en gång i månaden...

Jag fick med missfall i Januari men mensen kom snabbt tillbaka, men gå o se över det med gyn. Kram
  • Nykär15

Var du på återbesök efter hysteroskopin? Jag fick göra kontrast-UL tre veckor efter för att se så det inte blir sammanväxningar då det fanns risk pga resterna och skrapningen som skadat... läs lite om Ashermans syndrom - låter som något du ev drabbats av :/ då får man väldigt sparsam mens pga slemhinnan inte täcker hela livmodern. Efter mina erfarenheter det sista så säger jag: vänta inte att kolla upp det!

whippitwhippet skrev 2016-10-11 19:43:08 följande:

Jag fick missfall förra året i oktober, men det blev väldigt utdraget med en sista skrapning i samband med en hysteroskopi i februari och efter det har min kropp inte riktigt återhämtat sig tror jag, min mens har inte riktigt kommit tillbaka, har bara lite blodiga flytningar en gång i månaden...

• Anonym (Jessica)
    Tvilling73 skrev 2016-10-11 15:38:49 följande:

Endel säger att man "måste" vänta innan man får hjälp 1 år- Endel säger att det inte gäller då man är 40+.

Nu tror jag att det säkert är olika i Sverige men vad tror ni?

Är gammal jag 43 och slutade med piller i mars. Så kroppen har inte alls någon slags regelbundenhet. Funderar på om jag ska ringa och prata med MVC och höra vad hjälp man kan få. För jag vet inte hur länge till jag vill köra på. Jag blir ju inte yngre med tiden...

Det jag har läst är att 1 års försök gäller under 35 år, 6 mån över 35, och direkt över 40 år!
  • whippitwhippet
    Nykär15 skrev 2016-10-12 15:12:49 följande:

Var du på återbesök efter hysteroskopin? Jag fick göra kontrast-UL tre veckor efter för att se så det inte blir sammanväxningar då det fanns risk pga resterna och skrapningen som skadat... läs lite om Ashermans syndrom - låter som något du ev drabbats av :/ då får man väldigt sparsam mens pga slemhinnan inte täcker hela livmodern. Efter mina erfarenheter det sista så säger jag: vänta inte att kolla upp det!

Nä, jag har tyvärr inte varit på återbesök och inte heller blivit tagen på allvar när jag kontaktat kvinnokliniken och berättat hur det är. De envisas med att det är normalt och att det "kommer att gå till sig". Nu har jag i alla fall lyckats tjata mig till att om inte nästa mens är normal ska jag få komma in.
    Men det är alltså 8 månader sedan hysteroskopin, jag är rätt besviken över att de inte ens låtit mig komma in på en kontroll.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.