• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 12:25:43 följande:
    Vad är det vi inte ska acceptera i mångkultur, menar du, att folk som bryter mot lagen ska beivras ser jag inte som en kulturell fråga.
    Är man fostrad i en kultur med lagar och värderingar som avviker från våra så kan brott mot svensk lag vara en kulturell fråga.
    Bland religiösa finns även tanken om att lyda Gud mer än att lyda människan.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-12 16:20:29 följande:
    Då missförstår du mig. Jag menar i allra högsta grad att invandring/flyktingmottagning kan existera även med monokulturalism, det ställer lite högre krav på anpassning hos den invandrade bara.
    Vem vill leva i ett samhälle där det inte är tillåtet att ha sin egen kultur? Ska staten bestämma vilken kultur som ska tillåtas?
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-12 13:24:44 följande:
    Det är snarare du som gång på gång bevisar din okunskap. I länder där kvinnor måste hålla på sig blir hon värdelös så fort hon förlorar oskulden. En kvinna som blivit våldtagen är det därför ingen man som vill ha i dessa kulturer. En kvinna som gift sig och sedan skiljt sig, oavsett om det i det fall du beskriver är ett tvångsäktenskap som upplösts av staten, är också "skadat gods". De blir därför förskjutna. Kvinnor som skiljer sig i Sverige blir inte förskjutna, därför att vi har ett annat värde än att föda våra män söner.

I Afghanistan, som exempel, har männen bestämt att flickor inte ska utbilda sig. Synen på detta är givetvis olika från person till person. En del fäder tycker att det är bra om deras flickor kan läsa och skriva, men mer än det är onödigt. Andra tycker att deras döttrar ska få samma möjlighet som deras söner. Ytterligare andra tycker inte att deras döttrar ska få nån utbildning alls. Om männen istället ser kvinnor som sina jämlikar blir det plötsligt självklart att de ska utbilda sig, och då blir det istället en kostnadsfråga. Har man råd?
    Och varför tror du det ser ut så?
    Svaret har du i det jag skrivit tidigare, bara ett tips.

F.ö så var det Talibanerna som förbjöd flickors skolgång i Afghanistan, nåt som inte längre gäller, eftersom det inte är Talibanerna som styr landet.

Och vill du ha mer belägg för mina påstenden, så se vad som just nu händer i Sydafrika.
    Där kan du se i konkret handling hur ungdomar kämpar för sin utbildning/skolgång, då de styrande vill höja avgifterna, nåt som kommer att omöjliggöra utbildning för de fattiga.

Vad det betyer, är att ännu en gång hamna i ett läge utan valmöjligheter, vilket givetvis leder till kriminalitet, och för kvinnorna prostitution eller att dom blir bortgifta.
    Ett liv i fullständig fattigdom utan nån som helst utbildning ger inte mycket till möjligghet att välja, nåt som du verkar ha svårt att förstå.

Och lägg ned dumheterna med att påstå att jag inte vet om missförhållandena, och håll dig till vad jag påstår, nämligen att det visst och absolut finns en önskan och medvetenhet hos folken, om förändring, men att det omöjliggörs av hur förhållandena ser ut.
    Och det är där vi måste börja, ge dom förutsättningar och valmöjligheter, inte komma med några flumlösningar som utgår från våra svenska förhållanden.

Inser du att du nu skuldbelägger folken, de som verkligen inte har nån som helst skuld i det hela.
    Skulden ligger hos vidriga makthavare och/eller hos extremisterna, men absolut inte hos de drabbade.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-12 13:26:02 följande:
    Naturligtvis talar jag inte bara om vad som vi har lagstiftning mot.
    En kultur som inte tillåter individen att själv välja religiös tro, hur de ska klä sig, vilka de ska umgås med, vem de ska gifta sig med, hur de ska leva sitt liv är inte en kultur jag accepterar och det finns inget positivt i att låta en sådan kultur gro i vårt land. De som vill leva i en sådan kultur får göra det någon annanstans i världen, det finns inga som helst skäl till att acceptera det här.

Förövrigt så ger din argumentation i tråden ett stöd för att lagar ändras och anpassas efter andra kulturer.

Allt det där har jag redan svarat på ett flertal ggr, d.v.s att alla fritt ska få välja hur dom vill forma sina liv.
    Och jag håller därmed inte med om, att de som av fri vilja inte vill leva som i vår kultur ska lämna landet.

Jag trodde faktiskt inte att du motsätter dig FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna, men där hade jag alltså fel.

Våra lagar ger f.ö inget stöd för det du tar upp, utan är straffbart i svensk lagstifning, tvång är alltid straffbart, det måste du väl ändå veta?
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-12 16:38:41 följande:
    Du tycker att låta folk fortsätta leva efter frihetskränkande kultur är en bra väg till att uppnå detta?

Har du några belägg för att det inte är många som inte kan eller vill anpassa sig efter svensk kultur eller definierar du bara "många" annorlunda än K Kalle, mig och många andra?
    Många behöver inte vara majoritet, det vet du va!?

Vi ska inte ha en kultur i Sverige där det är ett måste att leva efter den för att överleva. Varför försvarar du det?

Hjälper det mot kultur som inte ger individen frihet eller kan det snarare vara så att kulturen är bidragande orsak?

Allt har jag redan besvarat, och jag väljer till skillnad från dig, att följa humanismen och FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna.
    Och det gör jag daglige i form av praktiskt arbete, även om jag just nu har fått lite "ledigt", och har tid att skriva här.

Och varför tror du jag har av stöd i det jag säger från mina uppdragsgivare, du tror väl ändå inte jag skulle få några uppdrag om jag hade/gjorde fel och gav dom problem?
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-10-12 16:54:00 följande:
    Vem vill leva i ett samhälle där det inte är tillåtet att ha sin egen kultur? Ska staten bestämma vilken kultur som ska tillåtas?
    Ingen skulle jag våga påstå, och det finns lagar i Sverige som styrker det, vilket som sagt, även FN:s deklarartion om de mänskliga rättigheterna klart deklarerar, och dom har Sverige skrivit under på. 
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-12 16:54:00 följande:
    Du menar att det Svenska samhället med en av de mest fria och tillåtande kulturerna i världen på ett individuellt plan skulle påverkas positivt i detta av att infoga mer begränsande kulturer? Detta får du förklara närmare hur du tänker.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 17:31:40 följande:
    Allt har jag redan besvarat, och jag väljer till skillnad från dig, att följa humanismen och FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna.
    Och det gör jag daglige i form av praktiskt arbete, även om jag just nu har fått lite "ledigt", och har tid att skriva här.
    Ja, du har svarat och jag fortsätter att ställa frågor hur du tänker för det är inte rimligt någonstans och det är fullt av motsägelsfulla delar i det du skriver.
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 17:31:40 följande:

Och varför tror du jag har av stöd i det jag säger från mina uppdragsgivare, du tror väl ändå inte jag skulle få några uppdrag om jag hade/gjorde fel och gav dom problem?
    Jobb för en myndighet? Det är väl inte konstigt om du får uppdrag då eftersom det är den politiska inriktningen. Det säger inte ett skit om det är rätt eller fel.

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 17:25:46 följande:
    Allt det där har jag redan svarat på ett flertal ggr, d.v.s att alla fritt ska få välja hur dom vill forma sina liv.
    Och jag håller därmed inte med om, att de som av fri vilja inte vill leva som i vår kultur ska lämna landet.

Jag trodde faktiskt inte att du motsätter dig FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna, men där hade jag alltså fel.
    Jämför svensk kultur med kulturer från länder många emigrerar till Sverige från, vilken/vilka kulturer följer bäst de mänskliga rättigheterna?
    Kan du säga någon punkt där svensk kultur bryter mot MR?
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 17:25:46 följande:
    Våra lagar ger f.ö inget stöd för det du tar upp, utan är straffbart i svensk lagstifning, tvång är alltid straffbart, det måste du väl ändå veta?
    Våra lagar kan inte reglera allt, folk måste också dela de värderingarna. Du har upprepade gånger försvarat helt andra värderingar.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-12 18:47:00 följande:
    Du menar att det Svenska samhället med en av de mest fria och tillåtande kulturerna i världen på ett individuellt plan skulle påverkas positivt i detta av att infoga mer begränsande kulturer? Detta får du förklara närmare hur du tänker.
    Jag vill inte leva i ett samhälle där någon likt talibanerna i Afghanistan bestämmer vilken kultur eller religion som är accepterad.

En fråga till dig, skulle Jehovas vittnen, Laestadinism eller Livets Ord vara godkända trosinriktningar/församlingar i ett monokulturalistiskt samhälle om du fick bestämma?
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?