• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-11 13:10:12 följande:
    Du får det att låta som att det är valfritt för alla att i dessa kulturer leva med en ur svensk synpunkt mindre jämställdhet.
    Då tolkar du mig fel, men som jag sagt, det finns ingen exakt tolkning av innebörden i jämställdhet.
    Den kommer alltid att se lite olika ut, beroende på kultur, religion, ideologi och en hel massa annat som har med egna värderingar att göra och hur man vill utforma sitt/sina liv.

Och jag kan omöjligt se några som helst motsättningar eller problem i det, det är ju samma sak vi alla vill se, så gör inte jämställdhet till nån svensk uppfinning, som inte andra kan göra lika bra eller bättre.

Att det ska vara så svårt för vissa, att leva och låta leva.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-11 14:09:16 följande:
    Det vi uppfattar som radikal muslimsk kultur är inte ovanlig, tvärt om, även om den såklart inte gäller alla. Muslimsk kultur är i grunden radikal i jämförelse med vår kultur.

Såklart vi inte ska lägga oss i religion och religionsutövande på ett individuellt plan. Problemet är att det inte är så de flesta religioner fungerar utan de strävar efter att verka på ett samhällsplan och de börjar med den egna familjen, släkten, vännerna o.s.v. Det är här det krockar med den svenska kulturen som strävar efter större valfrihet och frihet hos varje individ.
    Om du hade sett på SVT Forum programmet "Ett år efter flyktingströmmen" (Inte säker på att det heter exakt så) så hade du fått svar på dina frågor, och sett att det radikala snabbt försvinner bort, och som mest berstår hos den äldre befolkningen.
    Alltså precis som det brukar vara i de flesta fall när större omflyttningar sker.
    Så det är inget som pekar på att vi skulle få några nämnvärda problem i framtiden med radikalism, jag tror de svårigheter vi har just nu, är den topp vi kommer att ha.
    Detta p.g.a av att vi haft ovanlig många som kommit hit på kort tid, så jag är säker på att om bara nåt år har det klingat av ordentligt.

Men vi behöver få ordning på flyktingmottagandet/hantering, annars spelar vi extremisterna i händerna, både de religiösa och de politiska.

Dessutom ska vi noga följa och motverka det som strider mot vår lagstifning och de mänskliga rättigheterna, inkl de svenska avarter som finns och lagföra så fort vi kan, men i övrigt har jag inget att invända mot de som vill leva annorlunda än mig.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • K Kalle
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 14:42:10 följande:
    Då tolkar du mig fel, men som jag sagt, det finns ingen exakt tolkning av innebörden i jämställdhet.
    Den kommer alltid att se lite olika ut, beroende på kultur, religion, ideologi och en hel massa annat som har med egna värderingar att göra och hur man vill utforma sitt/sina liv.

Och jag kan omöjligt se några som helst motsättningar eller problem i det, det är ju samma sak vi alla vill se, så gör inte jämställdhet till nån svensk uppfinning, som inte andra kan göra lika bra eller bättre.

Hur ser jämställdheten ut i Afghanistan?
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 10:18:57 följande:
    Men varför ska du inte få leva som du vill, ingen tänker ändå påföra dig nåt annat.
    Och jämställdhet betyder även att andra än dina värderingar ska få finnas, så lev du efter dina värderingar, men låt andra ha sina, då blir det jämlikt för alla.
    Värderingar handlar om hur man behandlar andra människor, hur man ser på lag och rätt mm. För religösa kan det i många fall handla om förhållandet mellan människans och Guds lagar. 
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 14:52:33 följande:
    Om du hade sett på SVT Forum programmet "Ett år efter flyktingströmmen" (Inte säker på att det heter exakt så) så hade du fått svar på dina frågor, och sett att det radikala snabbt försvinner bort, och som mest berstår hos den äldre befolkningen.
    Detta stämmer säkert i vissa fall. Frågan är vilket ställningstagande svenskt samhälle ska ha i de fall när det inte fungerar så.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 14:42:10 följande:

Fast du är väl införstådd med att varje individ i den svenska kulturen ges friheten att själv välja nivån för sitt eget liv. Vad som skiljer i vissa andra kulturer är ju att du inte får välja själv.
  • Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-10-11 14:06:44 följande:
    Hmm... Så vad är så dåligt i Svensk kultur att vi behöver mångkultur för att rätta till det och skapa en bättre kultur? Behöver vi influenser från muslimska kulturer för att öka jämställdheten? Behöver vi östeuropeisk kultur för att få bukt med tiggarkulturen eller det utbredda slaveriet på den Svenska arbetsmarknaden? 
    Eh, det där är väldigt feltänkt. Det handlar inte om vad som är fel, eller varför något inte duger, det handlar om att mångfald skapar ett bredare tänk, och med det ett rikare kulturliv. Och potentiellt fler lösningar på problem. Om du ska skapa ett team för att bygga ett hus, lösa ett problem starta en skola - vill du då ha ett gäng kloner, eller vill du ha folk med olika bakgrund som har olika idéer, lösningar och tänk?

Och det säger tyvärr inget positivt om dig om du tror att muslimska kulturer ENBART handlar om kvinnoförtryck, eller att öststatskultur ENBART handlar om slavarbete och tiggeri. Kan du inte se det positiva i andra kulturer så är det faktiskt inte kulturerna det är fel på.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-10-11 15:16:34 följande:
    Fast du är väl införstådd med att varje individ i den svenska kulturen ges friheten att själv välja nivån för sitt eget liv. Vad som skiljer i vissa andra kulturer är ju att du inte får välja själv.
    Jasså?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Farfallos
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-11 15:42:07 följande:
    Eh, det där är väldigt feltänkt. Det handlar inte om vad som är fel, eller varför något inte duger, det handlar om att mångfald skapar ett bredare tänk, och med det ett rikare kulturliv. Och potentiellt fler lösningar på problem. Om du ska skapa ett team för att bygga ett hus, lösa ett problem starta en skola - vill du då ha ett gäng kloner, eller vill du ha folk med olika bakgrund som har olika idéer, lösningar och tänk?

Och det säger tyvärr inget positivt om dig om du tror att muslimska kulturer ENBART handlar om kvinnoförtryck, eller att öststatskultur ENBART handlar om slavarbete och tiggeri. Kan du inte se det positiva i andra kulturer så är det faktiskt inte kulturerna det är fel på.
    För det första skulle du nog ta och läsa vad jag svarade på innan du svarade mig...

Men sedan - Jo, jag upplever nog att alla kulturer har något plus att bidra med, men inte bara plus. Faktum är att att Sverige och svenskarna enligt "World Values Survey" är världens mest toleranta, jämställda och rättvisa. Det är klart att vi kan vara lite så där härligt positiva och tänka oss att nya kulturer bara kommer att göra oss lyckligare, mer toleranta osv, men måste man vara så in i helvete naiv som du? Saknar du totalt möjligheten att inse att andra kulturer faktiskt kan innebära t.ex separerade tider för män och kvinnor i badhusen? Vad är bra med det i så fall? Vad är bra med att vi har religiösa friskolor som gör skillnad på tjejer och killar?

Jag fattar också att Svensk kultur måste utvecklas, men Svenskarna är sedan generationer tillbaka bevisat "Early adopters" på allsköns områden, så jag är inte alls orolig för att Svensk kultur skulle dö svältdöden om vi så stängde våra gränser.

...men nu kommer vi lite ifrån grundfrågan - Vad är så bra med mångkultur? Jo, antagligen att nya intryck kan leda till mer vidsynthet och tolerans. OK, men vi måste ju också vara ärliga och säga att Sverige redan är "bäst i klassen". Kan utvecklingen gå bakåt? Kunde den det i Iran kanske? Kunde den det i Egypten kanske? Är det helt omöjligt att den gör det i Sverige?

Så ge mig ett exempel på vad Sverige är så dåligt på idag att lite nya kulturella influenser med någon slags logik och sannolikhet skulle göra Sverige till ett bättre land. 
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?