• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • K Kalle
    gammelget skrev 2016-10-11 13:26:40 följande:

Vad man måste ha i åtanke är att mångkultur är ett projekt, en process som (förhoppningsvis) kommer leda fram till något bra, men det tar tid.

Vi har haft det uppskattningsvis sedan 80-talet, 35 år ungefär. vilket inte är något i sammanhanget, vi är fortfarande bara barn i det avseendet. Så om man nu är sån motståndare till mångkultur för att "invandrarna begår mer brott än svenskar!" eller liknande, så tänker man väldigt kortsiktigt.

Målet med mångkultur är att skapa en blandkultur, där alla världens kulturer mixas, blandas upp och ur detta skapas en ny, bättre kultur. Vi är långtifrån där än, ha tålamod. 

Kanske är det denna invandring som gör att ungdomar numera tycker att kvinnor som blir våldtagna för det mesta får skylla sig själva?
  • K Kalle
    K Kalle skrev 2016-10-11 13:50:20 följande:
    Ja en gammaldags syn på jämlikhet är således något som delas av både SD-män och utländska män.
    Förlåt. Jag menar jämställdhet, och det tror jag att du menade också.
  • Farfallos
    Målet med mångkultur är att skapa en blandkultur, där alla världens kulturer mixas, blandas upp och ur detta skapas en ny, bättre kultur.
    Hmm... Så vad är så dåligt i Svensk kultur att vi behöver mångkultur för att rätta till det och skapa en bättre kultur? Behöver vi influenser från muslimska kulturer för att öka jämställdheten? Behöver vi östeuropeisk kultur för att få bukt med tiggarkulturen eller det utbredda slaveriet på den Svenska arbetsmarknaden? 
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 09:51:07 följande:
    Fel, det finns massor med olika varianter av Islam, och många lever väldigt lika som oss, precis som det finns kristna som är fullblodsfanatiker och extremister, inte ett dugg bättre än islamisterna.

Och jag är säker på att jag/vi inte lyckats pricka in muslimer i vår vänskap, som skiljer sig markant från övriga muslimer.
    Senast förra veckan hade vi besök under ett antal dagar av en muslimsk grabb/vän från Pakistan som studerar bilelektronik på ett universitet i Tyskland.
    Och hade du hört han framföra sina åsikter hade du aldrig tagit han för muslim.., ja han åt förstås inte grisfläsk, så där hade du kunnat avslöja han.

Vill du hitta de du säger, då får du leta bland de radikaliserade, och de som aldrig haft en möjlighet att ta del av några andra värderingar än de som tvingats på dom.
    Annars så lever dom fredligt med sin kultur och sina värderingar, och det kan du väl ändå inte se nåt problem med.
    Vi har religionsfrihet, så det finns ingen som helst anledning för oss att lägga oss i ett religionsutövande.
    Inte så länge det inte strider mot vår lagstifning och de regelverk vi har, vilket givetvis även omfattar de mänskliga rättigheterna.
    Det vi uppfattar som radikal muslimsk kultur är inte ovanlig, tvärt om, även om den såklart inte gäller alla. Muslimsk kultur är i grunden radikal i jämförelse med vår kultur.

Såklart vi inte ska lägga oss i religion och religionsutövande på ett individuellt plan. Problemet är att det inte är så de flesta religioner fungerar utan de strävar efter att verka på ett samhällsplan och de börjar med den egna familjen, släkten, vännerna o.s.v. Det är här det krockar med den svenska kulturen som strävar efter större valfrihet och frihet hos varje individ.
  • Tom Araya

Vad man måste ha i åtanke är att mångkultur är ett projekt, en process som (förhoppningsvis) kommer leda fram till något bra, men det tar tid.

Vi har haft det uppskattningsvis sedan 80-talet, 35 år ungefär. vilket inte är något i sammanhanget, vi är fortfarande bara barn i det avseendet. Så om man nu är sån motståndare till mångkultur för att "invandrarna begår mer brott än svenskar!" eller liknande, så tänker man väldigt kortsiktigt.

Målet med mångkultur är att skapa en blandkultur, där alla världens kulturer mixas, blandas upp och ur detta skapas en ny, bättre kultur. Vi är långtifrån där än, ha tålamod. 

Jag har svårt att se det kommer något bättre ur vår kultur mixad med kulturer som inte kommit lika långt i utveckling på plan som för oss är viktiga.
    Vår kultur är utan mångkutur tillräckligt öppen för att ta till sig många av de positiva aspekter som finns i andra kulturer genom den naturliga processen av kulturutveckling.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-11 07:31:10 följande:

Men vad är problemet? Sverige har genom alla tider, mer eller mindre,  färgats av sin invandring från exempelvis Tyskland, Holland och Frankrike. Sverige har haft judar i Sverige sedan 1500-talet utan att detta har påverkat vår religionsutövning.

Svenskar som flyttar utomlands tar med sig sin kultur och exempelvis så firas svensk jul och midsommar nuförtiden på svenskkolonier i Spanien och i Thailand på samma sätt som svenskar i mer än 150 år firat svenska traditioner USAs svenskbygder.

Har inte invandrare i Sverige samma rätt att utöva sina traditioner som svenskar har rätt att utöva sina traditioner när de flyttar utomlands?

Så här kan det se ut till midsommar på den Spanska solkusten.

Till att börja med så finns det antagligen orter runt om i världen där lokal kultur i allt för hög grad präglas av invandrad kultur, exempelvis från Sverige och Tyskland för att det ska kunna ses som positivt för samhället i stort.

I det här ämnet talar jag bara om kultur i politisk mening och där är firande av diverse traditioner inte särskilt intressant, inte heller etniskt ursprung eller flerspråkighet. Jag talar om de grundläggande värderingar som samhället vilar på.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-10-11 07:42:14 följande:
    Tja, det strider säkert mot Europarådets konvention om mänskliga rättigheter, alltså att ett förbud skulle överklagas och att Sverige skulle stoppas från att stoppa indoktrinering av barn på vidskeplig grund av en överstatlig domstol.

Dessvärre beslutade väl också riksdagen för något år sen att vissa konfessionella inslag får förekomma i skolan, inte som en eftergift mot islam utan högerpartierna tillsammans med SD fattade detta beslut.

Förr eller senare kommer vi säkert att få en skola som är helt fri från religiösa inslag, tyvärr blir det nog senare.
    Jag har en annan tolkning av mänskliga rättigheter.
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-11 13:53:08 följande:
    Bra att du nu avslöjar dig som jämställdhetsmotståndare. Då vet vi var du står.

Vi är ett av de mest jämställda länderna i världen. Jag tycker att det är något vi ska vara stolta över och något vi måste förvalta och bygga vidare på. Jag vill leva i ett jämställt land.
    Du vill enbart se din variant av jämställdhet, trots att globalt nån sån aldrig kommer att finnas.
    Du är emot riktig jämställdhet som utgår från varje enskilld människas önskan och behov, så din variant av jämställdhet ger jag inte mycket för, den utrycker en önskan om att få förtrycka och förnedra, rakt mot vad de mänskliga rättigheterna säger i FN:s deklaration.

Ja vi är ett av de mest jämställda länderna i Världen, och det ska vi bli ännu bättre på, och då har inte dina värderingar nån plats, eftersom du vägrar att inkludera alla människors rätt till sin egen variant och tolkning av jämställdhet som passar in i deras övertygelser och idelogier m.m.

Kan du förklara för mig, varför du har tolkningrätt och förvägrar andra detsamma?
    Varför är det inte självklart för dig, att andra åxå måste få leva sina liv efter sin vilja, och inte efter din?
    Varför har du såna problem med att andra vill andra saker än dig?

I Sverige bor futtiga 10 milj, ändå inbillar du dig att just vi skulle sitta inne på alla bra lösningar, i en Värld som består av snart 7,5 miljarder människor!
    Tycker du inte att du verkar vara en aning inskränkt i din syn på omvärlden, och dess befolknings förmåga att fatta egna beslut som rör deras livssituation?
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 09:16:24 följande:
    Oro dig inte för religioner eller andra kulturer, lägg fokus på de som vill införa begränsningar i demokratin och som lägger skulden på religioner och kulturella skillnader, och var med att bekämpa dessa grupper och politiska partier, som t.ex SD.
    Det finns massor av begränsningar av frihet och demokrati inom religiösa ideologier. De handlar i flertalet fall om att "lyda Gud mer än människan".
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 10:18:57 följande:
    Men varför ska du inte få leva som du vill, ingen tänker ändå påföra dig nåt annat.
    Och jämställdhet betyder även att andra än dina värderingar ska få finnas, så lev du efter dina värderingar, men låt andra ha sina, då blir det jämlikt för alla.
    Jag har inga problem med detta så länge det inte påverkar någon annan. Fundera över hur det ser ut i konservativa kulturer, särskilt med stark religiös prägling...
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?