• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-11 10:35:13 följande:
    Vet du vad jämställdhet är? Det verkar inte så. Jämställdhet mellan könen innebär samma rättigheter och skyldigheter; att kvinnor har rätt att forma sina liv på samma sätt som män; att män också tar ansvar för hem och barn, mm mm. Om en stor andel människor i Sverige, som kommit hit från länder med kulturer där det är totalt främmande att kvinnor ska vara jämställda med mannen kommer de givetvis att påverka samhället i den riktningen. På vilket sätt skulle det göra samhället jämställt? Och då kommer jag och andra kvinnor inte att få leva som vi vill!

Jämställdhet betyder INTE att även ojämställda värderingar ska få finnas. Tvärtom skulle det vara kontraproduktivt.
    Men snälla, det är vad du/vi tycker är jämställdhet, och vad vi lägger för värderingar i det ordet.
    Nog inser du väl att alla inte kan tycka lika i allt, så därför kommer aldrig jämställdhet att vara likformigt i alla avseenden.

Och som jag sagt, du skulle bahöva leva i en annan kultur för att förstå, det skulle göra dig gott.
    För då kommer du att förstå att alla inte vill ha det som vi, men som likväl vill se en fungerande jämlikhet.

Jo du kommer att få leva som du vill, det borgar demokratin och de mänskliga rättigheterna för, och då kan du inte hävda att dina åsikter ska gälla för alla.
    dom ska gälla för dig och de som tycker som du, men andra måste, precis som du, få leva sina liv efter vad dom tycker är rätt.

Det är den enda rätta formen av jämlikhet och demokrati vi kan ha, om alla ska bli nöjda.
    Så nej, det kan inte bli som du vill, vi måste tillåta alla att följa sin tro, sin övertygelse och sina ideal, så länge det ryms inom lagen och inte sker mot de mänskliga rättigheterna.
    Allt annat är frihetsinskränkande och kommer definitivt att skapa motsättningar.

Så låt bli att försöka pracka på andra dina åsikter, det du gör är inte ett dugg bättre än vilken annan extremist som helst.
    Hjälp istället till med att få alla att inse att vi inte behöver vara lika i allt, och att det finns de som är precis lika bra som oss, även om dom valt att leva på ett helt annat sätt än det vi ser som jämlikt.
    I jämlikheten ingår att leva efter sin övertygelse och i samförstånd med sin partner, och ska inte ifrågasättas av oss som inte delar deras övertygelse.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • KillBill
    K Kalle skrev 2016-10-11 10:36:55 följande:
    Precis! Det är det jag säger. SD har mycket gemensamt med konservativa muslimska män. Egentligen skulle många SD-män förmodligen trivas bäst i ett land som Saudi Arabien. Därför är jag starkt kritisk mot SD!

Enligt vissa undersökningar så är SD största parti bland Sveriges män och en gammaldags syn på jämlikhet är således något som delas av både svenska och utländska män. Jag tycker att jämställdhets argumentet  i invandringdebatten haltar.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Farfallos
    KillBill skrev 2016-10-11 11:27:11 följande:

Enligt vissa undersökningar så är SD största parti bland Sveriges män och en gammaldags syn på jämlikhet är således något som delas av både svenska och utländska män. Jag tycker att jämställdhets argumentet  i invandringdebatten haltar.

Men snälla du! Nu står jag visserligen långt ifrån SD och har generellt inga höga tankar om deras sympatisörer, men att dra slutsatsen (av SD's storlek) att synen på jämlikhet skulle vara något som delas jämnt mellan Svenska och utländska män är ju bara för korkat för att få stå oemotsagt. I flera vetenskapliga undersökningar genom åren har Sverige visat sig vara världens mest jämlika land, och bara för att en oroväckande stor andel av Svenska män är så svagsinta att de sympatiserar med SD så innebär det INTE att de alla samtidigt anser att kvinnans plats är vid spisen.

Fan, det där inlägget var ju så ogenomtänkt att man storknar! 
  • Farfallos

Tragiskt att vissa inte kan före ett resonemang på vuxen nivå. Vi kan starta en annan tråd med rubriken "Smutskastning av SD" men till och med där skulle ju vissa av er bli tagna för skämtare. SD förtjänar obeskrivligt mycket skit på många olika vis, så då fattar jag inte varför det kommer så mycket grodor ur flera av er. Fan, väx upp!

• Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-10-11 11:39:26 följande:
    Men snälla du! Nu står jag visserligen långt ifrån SD och har generellt inga höga tankar om deras sympatisörer, men att dra slutsatsen (av SD's storlek) att synen på jämlikhet skulle vara något som delas jämnt mellan Svenska och utländska män är ju bara för korkat för att få stå oemotsagt. I flera vetenskapliga undersökningar genom åren har Sverige visat sig vara världens mest jämlika land, och bara för att en oroväckande stor andel av Svenska män är så svagsinta att de sympatiserar med SD så innebär det INTE att de alla samtidigt anser att kvinnans plats är vid spisen.

Fan, det där inlägget var ju så ogenomtänkt att man storknar! 

Bara vi inte gör den dumheten att hävda att vår svenska definition av jämlikhet ska vara den enda som är rätt.
    Gör vi det, då kommer vi definitivt att hamna i konflikter med många andra, och det är väl knappast det vi vill se ett mer globalt införande av jämlikhet ska råka ut för.

Tyvärr så så ser jag just det, oftast då från det mer högljudda gardet av feminster, vilket är högst förvånande.
    dom om några borde gå före med gott exempel och inte bete sig som vilka andra extremister som helst.

Jag begriper inte att det ska vara så svårt att ha demokrati, humanism och de mänskliga rättigheterna som utgångspuunkt och värdegrund.
    Har man bara det, så är det busenkelt att förstå att t.ex jämlikhet/jämställdhet inte kommer att se exakt ut överallt och för alla.

Religion, kultur och allhanda värderingar och ideologier kommer alltid att ha ett inflytande om hur det ska tolkas och kommer att anpassas efter det.
    Och ser man det som ett problem, ja då har man hamnat väldigt snett, och gör oförlåtliga intrång i det privata.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 11:11:55 följande:
    Men snälla, det är vad du/vi tycker är jämställdhet, och vad vi lägger för värderingar i det ordet.
    Nog inser du väl att alla inte kan tycka lika i allt, så därför kommer aldrig jämställdhet att vara likformigt i alla avseenden.

Och som jag sagt, du skulle bahöva leva i en annan kultur för att förstå, det skulle göra dig gott.
    För då kommer du att förstå att alla inte vill ha det som vi, men som likväl vill se en fungerande jämlikhet.

Jo du kommer att få leva som du vill, det borgar demokratin och de mänskliga rättigheterna för, och då kan du inte hävda att dina åsikter ska gälla för alla.
    dom ska gälla för dig och de som tycker som du, men andra måste, precis som du, få leva sina liv efter vad dom tycker är rätt.

Det är den enda rätta formen av jämlikhet och demokrati vi kan ha, om alla ska bli nöjda.
    Så nej, det kan inte bli som du vill, vi måste tillåta alla att följa sin tro, sin övertygelse och sina ideal, så länge det ryms inom lagen och inte sker mot de mänskliga rättigheterna.
    Allt annat är frihetsinskränkande och kommer definitivt att skapa motsättningar.

Så låt bli att försöka pracka på andra dina åsikter, det du gör är inte ett dugg bättre än vilken annan extremist som helst.
    Hjälp istället till med att få alla att inse att vi inte behöver vara lika i allt, och att det finns de som är precis lika bra som oss, även om dom valt att leva på ett helt annat sätt än det vi ser som jämlikt.
    I jämlikheten ingår att leva efter sin övertygelse och i samförstånd med sin partner, och ska inte ifrågasättas av oss som inte delar deras övertygelse.
    Du får det att låta som att det är valfritt för alla att i dessa kulturer leva med en ur svensk synpunkt mindre jämställdhet.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 12:43:50 följande:

Bara vi inte gör den dumheten att hävda att vår svenska definition av jämlikhet ska vara den enda som är rätt.

I Sverige och i svensk kultur är det det enda som är rätt eftersom vi har utvecklat vår kultur till det.

Religion, kultur och allhanda värderingar och ideologier kommer alltid att ha ett inflytande om hur det ska tolkas och kommer att anpassas efter det.
    Och ser man det som ett problem, ja då har man hamnat väldigt snett, och gör oförlåtliga intrång i det privata.

Få ideologier gör intrång på det privata livet som de religiösa. Svensk kultur är inte i närheten.

• gammelget

Vad man måste ha i åtanke är att mångkultur är ett projekt, en process som (förhoppningsvis) kommer leda fram till något bra, men det tar tid.

Vi har haft det uppskattningsvis sedan 80-talet, 35 år ungefär. vilket inte är något i sammanhanget, vi är fortfarande bara barn i det avseendet. Så om man nu är sån motståndare till mångkultur för att "invandrarna begår mer brott än svenskar!" eller liknande, så tänker man väldigt kortsiktigt.

Målet med mångkultur är att skapa en blandkultur, där alla världens kulturer mixas, blandas upp och ur detta skapas en ny, bättre kultur. Vi är långtifrån där än, ha tålamod. 

• K Kalle
    KillBill skrev 2016-10-11 11:27:11 följande:

Ja en gammaldags syn på jämlikhet är således något som delas av både SD-män och utländska män.
  • K Kalle

Gör vi det, då kommer vi definitivt att hamna i konflikter med många andra, och det är väl knappast det vi vill se ett mer globalt införande av jämlikhet ska råka ut för.

Tyvärr så så ser jag just det, oftast då från det mer högljudda gardet av feminster, vilket är högst förvånande.
    dom om några borde gå före med gott exempel och inte bete sig som vilka andra extremister som helst.

Jag begriper inte att det ska vara så svårt att ha demokrati, humanism och de mänskliga rättigheterna som utgångspuunkt och värdegrund.
    Har man bara det, så är det busenkelt att förstå att t.ex jämlikhet/jämställdhet inte kommer att se exakt ut överallt och för alla.

Bra att du nu avslöjar dig som jämställdhetsmotståndare. Då vet vi var du står.

Vi är ett av de mest jämställda länderna i världen. Jag tycker att det är något vi ska vara stolta över och något vi måste förvalta och bygga vidare på. Jag vill leva i ett jämställt land.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?