• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-11 15:42:07 följande:
    Eh, det där är väldigt feltänkt. Det handlar inte om vad som är fel, eller varför något inte duger, det handlar om att mångfald skapar ett bredare tänk, och med det ett rikare kulturliv. Och potentiellt fler lösningar på problem. Om du ska skapa ett team för att bygga ett hus, lösa ett problem starta en skola - vill du då ha ett gäng kloner, eller vill du ha folk med olika bakgrund som har olika idéer, lösningar och tänk?

Och det säger tyvärr inget positivt om dig om du tror att muslimska kulturer ENBART handlar om kvinnoförtryck, eller att öststatskultur ENBART handlar om slavarbete och tiggeri. Kan du inte se det positiva i andra kulturer så är det faktiskt inte kulturerna det är fel på.
    Behövs mångkultur för detta?
  • Farfallos
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-11 15:42:07 följande:
    Eh, det där är väldigt feltänkt. Det handlar inte om vad som är fel, eller varför något inte duger, det handlar om att mångfald skapar ett bredare tänk, och med det ett rikare kulturliv. Och potentiellt fler lösningar på problem. Om du ska skapa ett team för att bygga ett hus, lösa ett problem starta en skola - vill du då ha ett gäng kloner, eller vill du ha folk med olika bakgrund som har olika idéer, lösningar och tänk?

Och det säger tyvärr inget positivt om dig om du tror att muslimska kulturer ENBART handlar om kvinnoförtryck, eller att öststatskultur ENBART handlar om slavarbete och tiggeri. Kan du inte se det positiva i andra kulturer så är det faktiskt inte kulturerna det är fel på.
    Dessutom så har jag inte någonstans sagt att muslimska kulturer ENBART handlar om kvinnoförtryck. Gillar inte när folk lägger sina egna idiotiska tankar i min mun, så jag vill vänligt men bestämt be dej att ge fan i det.

Sedan så har jag av flera inlägg fått samma känsla som när troende människor vill bevisa guds existens genom att avkräva mig bevis på motsatsen. Du pratar genom liknelser om självklara önskvärda saker som är svåra att ta på. Jag vill nog mena att vi utvecklar vår kultur på egen hand i små goda steg utan en forcerad strävan efter mångkultur. Med det ser jag möjliga risker och tydliga tecken på negativa konsekvenser. Så åter igen - ge mig något konkret positivt och inte bara flummiga möjligheter och småskoleliknelser.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-10-11 16:59:25 följande:
    Behövs mångkultur för detta?
    Ja. Det hjälper absolut.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-10-11 17:18:44 följande:
    Dessutom så har jag inte någonstans sagt att muslimska kulturer ENBART handlar om kvinnoförtryck. Gillar inte när folk lägger sina egna idiotiska tankar i min mun, så jag vill vänligt men bestämt be dej att ge fan i det.

Sedan så har jag av flera inlägg fått samma känsla som när troende människor vill bevisa guds existens genom att avkräva mig bevis på motsatsen. Du pratar genom liknelser om självklara önskvärda saker som är svåra att ta på. Jag vill nog mena att vi utvecklar vår kultur på egen hand i små goda steg utan en forcerad strävan efter mångkultur. Med det ser jag möjliga risker och tydliga tecken på negativa konsekvenser. Så åter igen - ge mig något konkret positivt och inte bara flummiga möjligheter och småskoleliknelser.
    Fast det var ju det du skrev. Hur ska man annars tolka dina ord?
  • Farfallos
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-11 17:57:06 följande:
    Fast det var ju det du skrev. Hur ska man annars tolka dina ord?
    Var skrev jag att (och nu citerar jag dig från inlägg #277) "muslimska kulturer ENBART handlar om kvinnoförtryck, eller att öststatskultur ENBART handlar om slavarbete och tiggeri"? Jag skrev ju exakt så här:

"Behöver vi influenser från muslimska kulturer för att öka jämställdheten? Behöver vi östeuropeisk kultur för att få bukt med tiggarkulturen eller det utbredda slaveriet på den Svenska arbetsmarknaden?"

Som tidigare så står det dig fritt att tolka det som att jag gillar stekt inlagd sill eller att jag är Hammabysupporter, men om du vill bli tagen på allvar så ska du nog strunta i tolkningar och bara läsa vad jag skriver. Möjligen så skulle du ju kunna ta och svara på frågan som jag (utöver i trådstarten) har ställt dig i både #279 och #282 också.

• nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-10-10 12:16:48 följande:
    Efersom våld är förbjudet i lag, så är frågan eg helt onödig att besvara, den är ju redan besvarad i svensk lag.
    Lagar är inte statiska. Det handlar nog mer om att du inte vill besvara frågan eftersom det inte passar din agenda.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-10-10 13:45:07 följande:
    Jag/vi har levt med/i andra kulturer och jag vågar påstå att det inte är värst annorlunda, majoriteten tycker och tänker ungefär som vi i de flesta frågor.
    Om du ser till de internationella undersökningar som gjort så är Sverige ett av de länder som skiljer sig mest från genomsnittet. Det vill säga att om man ser till fakta och inte bara ägnar sig åt kvasivetenskap så tycker och tänker de flesta inte som vi. Vilket brukar ge de som tror att alla är produkter av folkhemstanken en mental härdsmälta och trigga ett förnekelsebeteende.
  • K Kalle
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 14:42:10 följande:
    Då tolkar du mig fel, men som jag sagt, det finns ingen exakt tolkning av innebörden i jämställdhet.
    Den kommer alltid att se lite olika ut, beroende på kultur, religion, ideologi och en hel massa annat som har med egna värderingar att göra och hur man vill utforma sitt/sina liv.

Och jag kan omöjligt se några som helst motsättningar eller problem i det, det är ju samma sak vi alla vill se, så gör inte jämställdhet till nån svensk uppfinning, som inte andra kan göra lika bra eller bättre.

Att det ska vara så svårt för vissa, att leva och låta leva.
    Jag väntar fortfarande på svar om hur jämställdheten ser ut i Afghanistan.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 09:54:05 följande:
    Fast jag tror inte så värst många vet att Stockholm grundades av tyskar..
    Det beror antagligen på att det inte var tyskar som grundade Stockholm. Även om tyskarna tidigt fick ett stort inflytande så grundade de inte staden.

• Dorian Ertymexx
    Farfallos skrev 2016-10-12 05:13:35 följande:
    Var skrev jag att (och nu citerar jag dig från inlägg #277) "muslimska kulturer ENBART handlar om kvinnoförtryck, eller att öststatskultur ENBART handlar om slavarbete och tiggeri"? Jag skrev ju exakt så här:

"Behöver vi influenser från muslimska kulturer för att öka jämställdheten? Behöver vi östeuropeisk kultur för att få bukt med tiggarkulturen eller det utbredda slaveriet på den Svenska arbetsmarknaden?"

Som tidigare så står det dig fritt att tolka det som att jag gillar stekt inlagd sill eller att jag är Hammabysupporter, men om du vill bli tagen på allvar så ska du nog strunta i tolkningar och bara läsa vad jag skriver. Möjligen så skulle du ju kunna ta och svara på frågan som jag (utöver i trådstarten) har ställt dig i både #279 och #282 också.

Fast det är ju exakt det din text betyder! Att vi inte behöver andra kulturer, för att det är dåliga!
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?