• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-10-11 08:28:23 följande:

Under medeltiden så kunde vissa svenska städer ha mer än 30% invandrare. De flesta flyktingar som har kommit till Sverige har inte varit protestanter och det har inte påverkat vår religionsutövning.  Jag förstår faktiskt inte problemet. 

Du menar t.ex vår tyska huvudstad Stockholm? Fast jag tror inte så värst många vet att Stockholm grundades av tyskar..
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-11 09:50:19 följande:
    Just det där är faktiskt väldigt svenskt. Vi är ett av de mest toleranta länderna i världen. Inte bara mot homosexuella och utomäktenskapliga förbindelser utan även mot människor från andra länder. Människor i Mellanöstern är väldigt rasistiska mot exempelvis svarta och hatar dessutom judar.

SD är precis lika mycket för hederstänk och kyskhetsteorier (för kvinnor alltså) som de muslimer de bekämpar. SD är med andra ord verkligen inget jag kan rösta på.
    Det hoppas jag det är, svenskt alltså, jag tycker vi ofta haft mycket bra värderingar i Sverige sen vi slutade kriga.
    Men givetvis är jag formad av vår kultur och historia, så jag vet att jag inte kan påföra min idelogi på andra kulturer.
    Det betyder att jag inte ser några problem med att andra lever efter sina värderingar och sin kultur i vårt land, det är sån´t jag och alla andra måste acceptera, om vi nånsin ska kunna leva tillsammans.

Det enda som kan få bukt med rasism och hat är välfärd.
    Folk som levar ett bra liv har ingen lust att bråka eller kriga, det är bara idioter till makthavare som vill det, och som tvingar ut sina "undersåtar" i krig, eller försvarar sig mot demokratin med våld och förtryck
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • KillBill
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 09:54:05 följande:
    Du menar t.ex vår tyska huvudstad Stockholm? Fast jag tror inte så värst många vet att Stockholm grundades av tyskar..

Ja exempelvis Stockholm men även andra stora svenska städer. Göteborg är från början anlagt av holländare och man såväl pratade som skrev på holländska i Göteborg i början av 1600-talet. Göteborg var faktiskt en utpräglad invandrarstad under hela 1600-talet.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Kalle
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 10:03:37 följande:
    Det hoppas jag det är, svenskt alltså, jag tycker vi ofta haft mycket bra värderingar i Sverige sen vi slutade kriga.
    Men givetvis är jag formad av vår kultur och historia, så jag vet att jag inte kan påföra min idelogi på andra kulturer.
    Det betyder att jag inte ser några problem med att andra lever efter sina värderingar och sin kultur i vårt land, det är sån´t jag och alla andra måste acceptera, om vi nånsin ska kunna leva tillsammans.

Det enda som kan få bukt med rasism och hat är välfärd.
    Folk som levar ett bra liv har ingen lust att bråka eller kriga, det är bara idioter till makthavare som vill det, och som tvingar ut sina "undersåtar" i krig, eller försvarar sig mot demokratin med våld och förtryck
    Har jag förstått dig rätt nu: Du tycker att det positiva med mångkultur är att det kommer in väldigt många människor från kulturer som är diametralt olik vår egen och att dessa så småningom röstar fram lagar, dels direkt i kraft av sin mängd och dels för att de med sin mängd påverkar svenskars attityder, som bättre passar deras värderingar?
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-11 09:53:27 följande:
    Herregud. Det är ju precis det som är min poäng. Deras kultur ser inte ut som vår. De har inte vår syn på jämställdhet. Om fler med den synen kommer in i Sverige kommer synen på jämställdhet gradvis att försämras i vårt land. Jag vill inte ha det så. Vi har kämpat så för att få den jämställdhet vi har.
    Men varför ska du inte få leva som du vill, ingen tänker ändå påföra dig nåt annat.
    Och jämställdhet betyder även att andra än dina värderingar ska få finnas, så lev du efter dina värderingar, men låt andra ha sina, då blir det jämlikt för alla.

Inse att de som valt att leva efter vissa religiösa betingelser inte kan i tro följa allt som du och jag omfattas av den syn vi har på jämlikhet.
    Och jag förstår inte varför du ska ha problem med det, jag har det inte, utan lever precis som jag vill, och lägger mig inte i hur andra valt att leva sina liv.

"Dom" vill inte ha din/vår jämlikhet, dom vill ha sin jämlikhet.
    Så "vi och dom" är helt överens om att det ska vara jämlikt, vi bara skiljer oss åt hur den jämlikheten ska se ut, och med det kan jag inte se att det skulle finnas nåt att invända mot.

Vi lever (ännu) i ett någorlunda fritt land, men det du säger ligger farligt nära det motsatta, du kanske ska fundera lite över om du befann dig i en motsatt situation, och vad du skulle tycka och känna då.

Och vad gäller kulturer, vår inhemska samiska skiljer sig väldigt mycket från vår, eller snarare sagt, gjorde, men inte ser du väl den som farlig eller som ett hot?
    Samerna tycker det är vi som är "farliga" och utgör ett hot mot deras kultur, så vi har/är inte varit värst mycket bättre än hur vissa avarter inom andra kulturer beter sig idag.
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-10-11 10:09:25 följande:

Ja exempelvis Stockholm men även andra stora svenska städer. Göteborg är från början anlagt av holländare och man såväl pratade som skrev på holländska i Göteborg i början av 1600-talet. Göteborg var faktiskt en utpräglad invandrarstad under hela 1600-talet.

Visst, precis som tyska var det dominerande språket som alla ville kunna prata i Stockholm.
  • KillBill
    K Kalle skrev 2016-10-11 09:53:27 följande:
    Herregud. Det är ju precis det som är min poäng. Deras kultur ser inte ut som vår. De har inte vår syn på jämställdhet. Om fler med den synen kommer in i Sverige kommer synen på jämställdhet gradvis att försämras i vårt land. Jag vill inte ha det så. Vi har kämpat så för att få den jämställdhet vi har.

Många kvinnor som driver en feministisk kamp för ökad jämlikheten får ta emot hat från svenska invandringskritiska män som säger sig försvara den svenska jämlikheten. Jag tror exempelvis att en kvinna som Zara Larsson möts av större motstånd och mer hat från högerextrema och nationalistiska kretsar än från manliga invandrare. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-11 10:13:27 följande:
    Har jag förstått dig rätt nu: Du tycker att det positiva med mångkultur är att det kommer in väldigt många människor från kulturer som är diametralt olik vår egen och att dessa så småningom röstar fram lagar, dels direkt i kraft av sin mängd och dels för att de med sin mängd påverkar svenskars attityder, som bättre passar deras värderingar?
    Du oroar dig för mycket, för det 1:a kan det inte ske på det sätt du gissar dig till, det sätter våra grundlagar stopp för, och att ändra dom är inget som kan ske över en natt.
    För det 2:a kommer det aldrig att bli ett sån´t inflöde av människor som har avvikande åsikter om demorati som du tror.
    Övervägande delen av de som kommer hit, kommer hit just för att vi har den demokrati som inte fanns/finns i det land de flytt ifrån, och som därmed i grunden delar våra värderingar vad gäller demokrati och de mänskliga rättigheterna.

Men som alltid, så är det den högljuidda minoriteten som märks, och som jag tror du ser som en majoritet av invandrarnas värderingar.

Att vårt samhälle kommer att förändras, ja det är som det alltid har varit och inget vi eg behöver bry oss om, men det är vår uppgift att se till att det inte röstas fram partier som inte vill ha demokrati och ett öppet och fritt samhälle.
    Och det gör du inte genom att underblåsa de främlingsfientligas åsikter, för då sitter du kanske där med en regering som du eg inte vill ha.
    Så jobba med demokratin och de mänskliga rättigheter för ögonen, och lämna de kulturella, moraliska, etiska och religiösa skillnader som måste få finnas, därhän.
  • K Kalle
    Världsmedborgare skrev 2016-10-11 10:18:57 följande:
    Men varför ska du inte få leva som du vill, ingen tänker ändå påföra dig nåt annat.
    Och jämställdhet betyder även att andra än dina värderingar ska få finnas, så lev du efter dina värderingar, men låt andra ha sina, då blir det jämlikt för alla.
    Vet du vad jämställdhet är? Det verkar inte så. Jämställdhet mellan könen innebär samma rättigheter och skyldigheter; att kvinnor har rätt att forma sina liv på samma sätt som män; att män också tar ansvar för hem och barn, mm mm. Om en stor andel människor i Sverige, som kommit hit från länder med kulturer där det är totalt främmande att kvinnor ska vara jämställda med mannen kommer de givetvis att påverka samhället i den riktningen. På vilket sätt skulle det göra samhället jämställt? Och då kommer jag och andra kvinnor inte att få leva som vi vill!

Jämställdhet betyder INTE att även ojämställda värderingar ska få finnas. Tvärtom skulle det vara kontraproduktivt.
  • K Kalle
    KillBill skrev 2016-10-11 10:22:39 följande:

Många kvinnor som driver en feministisk kamp för ökad jämlikheten får ta emot hat från svenska invandringskritiska män som säger sig försvara den svenska jämlikheten. Jag tror exempelvis att en kvinna som Zara Larsson möts av större motstånd och mer hat från högerextrema och nationalistiska kretsar än från manliga invandrare. 

Precis! Det är det jag säger. SD har mycket gemensamt med konservativa muslimska män. Egentligen skulle många SD-män förmodligen trivas bäst i ett land som Saudi Arabien. Därför är jag starkt kritisk mot SD!
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?