• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-09 11:39:07 följande:
    Menar du då utan att påverka det svenska samhället?
    Varför skulle den göra det?
    Över vilket tidsperspektiv, inom en generation eller efter flera generationer?
    Tja, integration tar tid, för enskilda personer kan det gå många generationer utan att de blir en del av majoritetssamhällets värderingar.

Ta Donald Trump till exempel. Han har ju påstått att hans farfar kom från Sverige, visserligen en lögn, men att som han anse att han har rätt att besiktiga alla kvinnors kön om han så önskar är naturligtvis ett exempel på att han inte delar majoritetskulturens kvinnosyn.

Det är klart att de invandrare som kommer hit kommer att påverka Sverige men de kommer i långt större utsträckning att påverkas av Sverige. Jag har inga som helst farhågor om att vi kommer att förändras i riktning mot att bli mer patriarkala, mer bigotta, att intoleransen kommer att bli en del av majoritetskulturen på grund av invandring.

Det innebär inte att jag anser att en del av de invandrarsubkulturer som uppstått är acceptabla - men jag anser att dessa subkulturer innebär ett försvinnande litet hot mot de samhälle jag vill att mina barn och barnbarn ska leva i, inte jämfört med den nästintill sjukt okunniga subkultur som den främlingsfientliga högeropportunismen utgör.

Jag har generellt större förståelse för okunnigheten hos en analfabet från Somalia än den hos en svensk som konsekvent väljer att odla och bejaka sina fördomar. Att kvinnor i vissa invandrarområden begränsas av subkulturella värderingar är oacceptabelt och för jävligt, att kvinnor som arbetar som journalister hotas och begränsas av den hatkultur som vuxit fram i svenska subkulturer är ett långt större hot mot demokratin.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-10-09 12:22:34 följande:
    Tja, integration tar tid, för enskilda personer kan det gå många generationer utan att de blir en del av majoritetssamhällets värderingar.
    ...som sedan fylls på med nya generationer invandrare till en ändlös historia av mångkultur.

Du hade ingen förklaring till varför invandrade kulturer skulle intergreras med svenska i ett mångkulturellt samhälle?
    Det är klart att de invandrare som kommer hit kommer att påverka Sverige men de kommer i långt större utsträckning att påverkas av Sverige. Jag har inga som helst farhågor om att vi kommer att förändras i riktning mot att bli mer patriarkala, mer bigotta, att intoleransen kommer att bli en del av majoritetskulturen på grund av invandring.
    Fast det Sverige och svensk kultur som kommer att påverka invandrare kommer inte att se ut som den idag om vi låter den påverkas av invandrad kultur. Båda delarna kommer att späs ut med varandra och det kan inte annat vara än en tillbakagång för svensk kultur, när vi egentlig har behov av att fortsätta i samma riktning vi än så länge varit inne på.
    Det innebär inte att jag anser att en del av de invandrarsubkulturer som uppstått är acceptabla - men jag anser att dessa subkulturer innebär ett försvinnande litet hot mot de samhälle jag vill att mina barn och barnbarn ska leva i, inte jämfört med den nästintill sjukt okunniga subkultur som den främlingsfientliga högeropportunismen utgör.

Jag har generellt större förståelse för okunnigheten hos en analfabet från Somalia än den hos en svensk som konsekvent väljer att odla och bejaka sina fördomar. Att kvinnor i vissa invandrarområden begränsas av subkulturella värderingar är oacceptabelt och för jävligt, att kvinnor som arbetar som journalister hotas och begränsas av den hatkultur som vuxit fram i svenska subkulturer är ett långt större hot mot demokratin.
    Du måste se frammåt. Vilken betydelse kommer de invandringsnivåer vi haft under hela 2000-talet samt deras barn i flera generationer ha i framtiden?
    Till skillnad mot "svenska subkulturer" så växer en del av våra invandrade kulturer stadigt genom fortsatt invandring och invandrades barn.
    Vi ser redan nu konsekvenser i storstadssamhällena.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-09 13:31:17 följande:
    ...som sedan fylls på med nya generationer invandrare till en ändlös historia av mångkultur.

Du hade ingen förklaring till varför invandrade kulturer skulle intergreras med svenska i ett mångkulturellt samhälle?

Fast det Sverige och svensk kultur som kommer att påverka invandrare kommer inte att se ut som den idag om vi låter den påverkas av invandrad kultur. Båda delarna kommer att späs ut med varandra och det kan inte annat vara än en tillbakagång för svensk kultur, när vi egentlig har behov av att fortsätta i samma riktning vi än så länge varit inne på.

Du måste se frammåt. Vilken betydelse kommer de invandringsnivåer vi haft under hela 2000-talet samt deras barn i flera generationer ha i framtiden?
    Till skillnad mot "svenska subkulturer" så växer en del av våra invandrade kulturer stadigt genom fortsatt invandring och invandrades barn.

Vi ser så olika på invandring eller kanske snarare på integration att det är lite lustigt i och med att vi bägge förmodligen anser att vi är bärare av de värderingar som har präglat vårt samhälle, de som du tror kommer att försvagas av invandring medan jag snarare anser att intoleransen i form att flyktingmotstånd är ett långt större hot mot det demokratiska samhälle vi känner.

Varför skulle inte flyktingar integreras? Det är givet att det generellt tar längre tid för en person som kommer från en kultur som skiljer sig mycket från det svenska samhället att integreras än om flyktingarna kom från Norge, men nu kommer det inte några norska flyktingar och för övrigt så kommer det inte så många flyktingar överhuvudtaget längre.

Jag växte upp i en stad med mycket arbetskraftsinvandring. Det var enklare då. På min första arbetsplats fanns det gott om invandrare från Finland, Italien och Jugoslavien. Många av dessa pratade ganska usel svenska men de hade jobb och deras barn betraktade åtminstone jag som lika svenska som mig själv. Det är möjligt att det för vissa subkulturer kommer att ta ytterligare en generation innan jag skulle betrakta dem som helt svenska och vissa kommer aldrig att göra det eftersom de anser att hudfärgen är avgörande för om man är svensk eller inte. Du har väl läst om SD-svansens kommentarer angående Shekarabi efter att han debatterat med Åkesson.

Ja, jag ser framåt. Jag menar att du och många med dig har fel fokus. Att ni likställer invandring med de värsta exemplen man kan läsa om i pressen eller i sociala forum på nätet. Du har aldrig funderat på varför Ullenhag blev så hånad när han i stället pekade på alla invandrare som går till jobbet och bidrar till att Sverige fortsätter att fungera. Min uppfattning är att det ena inte utesluter det andra, att man kan se till invandringens positiva effekter utan att för den skull blunda för det negativa.

Min förklaring till varför invandrare integreras i ett mångkulturellt samhälle bygger på att det finns en begreppsförvirring avseende vad man avser med mångkultur. I ett fullständigt kulturrelativistiskt samhälle skulle kanske integration vara en oerhört långsam process, men Sverige är vare sig en mångkultur eller särskilt präglat av kulturrelativism - i Sverige är den svenska kulturen överordnad alla subkulturer.

Dessutom finns det en tydlig trend att inslagen av kulturrelativism i den överordnade svenska kulturen blir allt färre.
  • Världsmedborgare

Allt är bra med mångkultur, då kulturellt gränsöverskridande är den enda vägen att gå för att skapa försåelse och motverka de avarter av kulturellt betingade förteelser som annars underblåses i slutna kulturer.

Och de enda som inte håller med om det, ja det är de alltid kommer att vara emot all kultur som inte liknar eller sammanfaller med deras egna kultur.
    Dom kommer att hävda att kulturer (läs raser, då högerextremisterna/nazisterna bytt ut ordet ras mot kultur, för att inte ses som rasistiska) inte kan eller ska blandas.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • FDFMGA
    Världsmedborgare skrev 2016-10-09 14:43:41 följande:
    Dom kommer att hävda att kulturer (läs raser, då högerextremisterna/nazisterna bytt ut ordet ras mot kultur, för att inte ses som rasistiska) inte kan eller ska blandas.
    Precis. Åsiktskorridoren har piffats upp men inte desto mindre leder korridoren till samma åsikter som tidigare.
  • nattuv

Allt är bra med mångkultur, då kulturellt gränsöverskridande är den enda vägen att gå för att skapa försåelse och motverka de avarter av kulturellt betingade förteelser som annars underblåses i slutna kulturer.

Om vi tittar på barnaga så är det i mångas ögon Sverige som är en avart där man inte kan/får tillrättavisa barn genom aga. Innebär det då att det är något bra att den svenska kulturen förändras i en riktning som gör barnaga mer accepterad? Eller hade du tänkt dig att det kulturella överförandet skulle vara enkelriktat mot andra kulturer än den du (antagligen) tillhör?

Och de enda som inte håller med om det, ja det är de alltid kommer att vara emot all kultur som inte liknar eller sammanfaller med deras egna kultur.

Så då är det helt i sin ordning att vi får en ökad tolerans för barnaga i Sverige.
  • K Kalle
    FDFMGA skrev 2016-10-09 01:21:35 följande:
    Självklart kommer även de mest svårintegrerade kulturer att vara fullständigt integrerade så småningom.
    Tycker du att det vore positivt att vår kultur anammar och påverkas av den uråldriga och negativa kvinnosyn som finns i de flesta kulturer våra invandrare kommer ifrån? Är det också positivt att vi slutar vara så progressiva, inte bara vad gäller jämställdhet utan även när det gäller synen på homosexualitet?
  • K Kalle
    FDFMGA skrev 2016-10-09 08:53:31 följande:
    Jag är övertygad om att synen på kvinnor som jämställda män kommer att fortsätta att förstärkas i såväl den svenska majoritetskulturen som invandrarsubkulturer, visserligen från en rätt usel nivå i vissa subkulturer.
    Du menar att vår majoritetskultur snarare ska påverka dessa subkulturer än tvärtom. Jag tycker att din argumentation hittills tytt på att du tycker att det borde vara tvärtom.
  • K Kalle
    Tom Araya skrev 2016-10-09 13:31:17 följande:

Fast det Sverige och svensk kultur som kommer att påverka invandrare kommer inte att se ut som den idag om vi låter den påverkas av invandrad kultur. Båda delarna kommer att späs ut med varandra och det kan inte annat vara än en tillbakagång för svensk kultur, när vi egentlig har behov av att fortsätta i samma riktning vi än så länge varit inne på.Du måste se frammåt. Vilken betydelse kommer de invandringsnivåer vi haft under hela 2000-talet samt deras barn i flera generationer ha i framtiden?

Vad man än tycker om invandring, mångkultur och de kulturer invandrarna kommer från så har vi ingenting bakåt i tiden att luta oss mot för att få en hint om hur det kan påverka vår kultur långsiktigt. Den mängd invandrare Sverige tagit emot de senaste decennierna saknar motstycke i vår historia. USA och Australien kan vi inte jämföra. Där blev ursprungsbefolkningen mer eller mindre utplånad.
  • FDFMGA
    K Kalle skrev 2016-10-10 10:20:38 följande:
    Du menar att vår majoritetskultur snarare ska påverka dessa subkulturer än tvärtom. Jag tycker att din argumentation hittills tytt på att du tycker att det borde vara tvärtom.
    Jag tycker att jag varit mycket konsekvent - i den här tråden och i andra.

Nej, jag tycker inte att vi ska låta vår syn på jämställdhet (med vår syftar jag den officiella bilden av hur vi ser på jämställdhet, finns gott om helsvenska subkulturer som har en tydlig syn på att kvinnor är från Venus och män från Mars och att kvinnor ska hålla sig till Venussysslor och män till Mars) påverkas av invandrarsubkulturer med patriarkala och/eller hederskulturella värderingar.

Det är därför jag ogillar begreppet mångkultur eftersom det gärna implicerar att det inte finns en överordnad kultur.

Jag tycker också att det tidigare har funnits en kulturrelativistisk urskuldan gentemot företeelser inom invandrarsubkulturer som numer successivt håller på att försvinna.

Jag menar nog att det skulle göras tydligt för de som söker sin tillflykt hit vilka värderingar vi har, att de inte måste dela dem - men att de måste acceptera att det är så här vi lever, att deras barn kommer att bli en del av vårt tänkesätt och att valet är deras: De är inte tvungna att söka asyl i Sverige.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?