• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • felix le chat
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-06 18:06:00 följande:
    I så fall existerar väl inte mångkultur, eftersom kulturer alltid ingeragerar med varandra.
    Man kan väl passa på att citera västvärldens okrönta asyldrottning
    Angela Merkel:

"mångkulturen förblir en livslögn"

Nu har ju jag personligen otroligt svårt för kristen höger i allmänhet och Fru Merkel
    i synnerhet, men ibland lyckas hon landa i sunda tankar.

• Dorian Ertymexx
    nattuv skrev 2016-10-07 13:05:59 följande:
    Samma sak gäller språk. Språk är kulturbärare. Jämför dialekter med variationer av majoritetskulturer och språk med kulturer så kanske du förstår.
    Jag är flerspråkig och mångkulturell. Jag förstår bättre än du tror. Och jag vet också varför mångkultur är bättre än monokultur.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Tom Araya

Mångkultursförespråkare får gärna berätta vad som är positivt i detta:

www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/overvakas-och-kontorlleras-av-den-egna-familjen

www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/f%C3%B6rel%C3%A4saren-de-kallade-mig-b%C3%B6gj%C3%A4vel-1.2328838

www.facebook.com/1581192728833264/videos/1616707418615128/

tv.aftonbladet.se/abtv/articles/127399

www.corren.se/nyheter/ostergotland/flickor-riskerade-bortgifte-om4164855.aspx

www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/hotade-pa-grund-av-sin-tro

www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article23065524.ab

• Tom Araya

Andra länkar till läsvärda artiklar och bloggar om mångkultur:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

lillajamtland.wordpress.com/2016/03/15/kara-migranter/

www.svd.se/svenska-varderingar-behover-forsvaras

www.familjeliv.se/forum/thread/74364189-islamist-gor-avbon-och-berattar-sanningen

www.familjeliv.se/.../73393910-sociolog-kritiserar-mangkultur-fran- vansterhall

www.expressen.se/ledare/podcast/politiknorden/sverige-har-blundat-for-klanernas-makt/

• Nordström

Mångkultur är vår tids kejsaren utan kläder.

• Dorian Ertymexx
    Nordström skrev 2016-10-08 07:23:14 följande:
    Nej, det är monokultur du tänker på.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • FDFMGA
    Nordström skrev 2016-10-08 07:23:14 följande:
    Helt rätt - och vare sig motståndarna eller anhängarna klarar av att definiera vad de menar med mångkultur. Inte konstigt att debatten blir så skrattretande förvirrad dåSkrattande

Själv är jag mycket positiv till mångkultur på en global nivå, det vill säga att olika nationella kulturer interagerar med varandra, som till exempel de nordiska länderna i Nordiska Rådet men det vore mycket olyckligt om till exempel SD-kulturen där man skämtar om judar betraktades som likvärdig med den svenska kulturen.

Vi bör försvara våra övergripande gemensamma värderingar mot olika åsikter som angriper vår fina svenska kultur.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-10-08 14:02:08 följande:
    Helt rätt - och vare sig motståndarna eller anhängarna klarar av att definiera vad de menar med mångkultur. Inte konstigt att debatten blir så skrattretande förvirrad dåSkrattande

Själv är jag mycket positiv till mångkultur på en global nivå, det vill säga att olika nationella kulturer interagerar med varandra, som till exempel de nordiska länderna i Nordiska Rådet men det vore mycket olyckligt om till exempel SD-kulturen där man skämtar om judar betraktades som likvärdig med den svenska kulturen.

Vi bör försvara våra övergripande gemensamma värderingar mot olika åsikter som angriper vår fina svenska kultur.
    Jag vet precis vad jag menar med mångkultur.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-08 14:56:45 följande:
    Jag vet precis vad jag menar med mångkultur.

Mm, jag anar att jag vet vad du menar med mångkultur också. Men jag är övertygad om att du inte kan presentera en definition på vad du menar med mångkultur som går att tillämpa på Sverige av idag.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-10-08 15:40:22 följande:
    Mm, jag anar att jag vet vad du menar med mångkultur också. Men jag är övertygad om att du inte kan presentera en definition på vad du menar med mångkultur som går att tillämpa på Sverige av idag.
    Visst kan jag det.

Mångkultur är när kulturer som kommer med invandring frodas vid sidan av den svenska kulturen i samhället på ett sätt som påverkar samhället och människor som lever i det. Huvudsakligen handlar det om värderingar.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?