• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Rataxes
    KillBill skrev 2016-10-09 07:59:55 följande:
    Det har funnits judar i Sverige åtminstone sedan 1500-talet och omskärelse har skett i sverige lika länge. Omskärelse i Sverige är alltså äldre än den svenska regeringsformen och äldre än många "svenska" traditioner såsom att klä granen.

Menar du att vi i Sverige borde förbjuda denna judiska tradition?
    När personen, oavsett inriktning på ev. vidskepelse uppnått myndig ålder kan han avgöra om han vill betala någon med egna pengar för att bli karvad i ballen.
    Om de enda verktyg man har är en hammare och en skära ser alla problem ut som en kapitalist
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-10-10 19:07:03 följande:
    Kan du ge exempel på lagstiftning som anpassats till andra värderingar än västerländska?
    -Införandet av sk Sharia-råd i Storbritannien.
    -Att man ännu inte förbjudit omskärelse av pojkar i Sverige och många andra "västerländer", trots att den strider mot en rad värderingar kring barnens rättigheter, religionsfrihet och gamla traditioner som kan var till skada.
    -Att religiösa friskolor är tillåtet i Sverige.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-10 19:31:09 följande:
    -Införandet av sk Sharia-råd i Storbritannien.
    -Att man ännu inte förbjudit omskärelse av pojkar i Sverige och många andra "västerländer", trots att den strider mot en rad värderingar kring barnens rättigheter, religionsfrihet och gamla traditioner som kan var till skada.
    -Att religiösa friskolor är tillåtet i Sverige.
    Ja, herregud. Den första religiösa skolan startade i Sverige för cirka 1000 år sen. 

Jag frågade efter anpassningar av lagstiftningen till invandring. Omskärelse har aldrig varit förbjudet, inte heller religiösa skolor - vad jag känner till. Däremot var de nog ovanliga före 1970-talet då det började poppa upp en och annan.

Mig veterligt är inte Sverige Storbritannien. Kan du peka på en enda lagändring , notera gärna att jag skriver ändring, som innebär en eftergift gentemot värderingar som kan anses vare en del av vissa invandrarsubkulturer men som inte överensstämmer med "svenska värderingar".

Tvärtom, skulle jag vilja påstås. Lagstiftningen har i den mån den ändrats i stället skärpts.

För mig får man gärna förbjuda religiösa friskolor. Det vore en välgärning, men det är en annan diskussion.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-10 19:23:26 följande:
    Kan du definiera västerländska?
    Vore det inte mer intressant att tala om svenska värderingar, för de skiljer sig i vissa fall från generellt västerländska eller vissa västerländska?!
    Ta USA som ett exmpel på västerländsk kultur så finns mängder av skillnader från den svenska.
    Nja, jag tycker det är svårt att definiera vad som är specifikt svenska värderingar till skillnad från västerländska.

Men jag kan lika gärna skriva svenska värderingar om du så vill.

Ett problem är bara att du och jag inte delar värderingar, trots att vi bägge säkert anser att vi har svenska värderingar. de kanske sammanfaller till en viss del men i vissa avseenden är avståndet också stort.

Vila värderingar är svenskast, dina eller mina?

Mina tycker jag.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-10 19:13:52 följande:
    Jag delar inte din syn på att folk som är emot att vi tar emot 100 000 flyktingar är ett hot mot demokratin.

Jag delar inte din uppfattning om tempus. Det kommer inte några 100.000 flyktingar till Sverige i år. Det är förvånande - eller inte - att du och så många andra klamrar dig fast vid en siffra som samtliga partier ansåg innebar en ohållbar situation. Varför gör du det.

Däremot anser jag att intolerans i form av flyktingmotstånd är ett hot mot demokratin. Det finns en avgrund av hat om man petar lite i flyktingmotståndet. 
    Du får tre svar med mångkulturalism som utgångspunkt:
    1. Varför skulle de göra det om de inte behöver, det är ju enklare att fortsätta i invanda spår och det är ju accepterat i ett mångkulturalistiskt samhälle?!
    2. Till vilken kultur ska de intergreras till?
    3. Det finns goda exempel på där invandrade istället för att närma sig den svenska kulturen tar avstånd från den och tillämpar sitt hemlands kultur mer konservativt här i Sverige än vad de gjort i sitt hemland.

Eftersom jag inte anser att Sverige är ett fullständigt kulturrelativistiskt anser jag heller inte att Sverige är en mångkultur och att vi alla som bor här integreras till den övergripande svenska kulturen.
    Du väljer att bortse från det faktum att monokulturalism strävar efter att hela landets befolkning samlas kring en kultur, medan mångkulturalism inte gör det.

Jag anser att det inte finns några andra monokulturer än möjligen bakterieodlingar på agarplattor.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-10-10 21:11:12 följande:
    Ja, herregud. Den första religiösa skolan startade i Sverige för cirka 1000 år sen. 
    Ja, förlegad kultur vi borde ha övergivit med dagens sekulariserde samhälle och faktiskt också hade gjort innan detta fenomen med friskolor dök upp.
    Jag frågade efter anpassningar av lagstiftningen till invandring. Omskärelse har aldrig varit förbjudet, inte heller religiösa skolor - vad jag känner till. Däremot var de nog ovanliga före 1970-talet då det började poppa upp en och annan.
    Ja och jag svarade. När utvecklingen går frammåt och lagstiftningen inte hänger med finns antagligen orsaker till det, eller hur!?
    Mig veterligt är inte Sverige Storbritannien. Kan du peka på en enda lagändring , notera gärna att jag skriver ändring, som innebär en eftergift gentemot värderingar som kan anses vare en del av vissa invandrarsubkulturer men som inte överensstämmer med "svenska värderingar".
    Du specifiserade inte frågan till Sverige.
    Än så länge känner jag inte till några sådana lagändringar, däremot ändringar av regler. Det är väl bara en tidsfråga.

• FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-10 22:17:17 följande:
    Ja, förlegad kultur vi borde ha övergivit med dagens sekulariserde samhälle och faktiskt också hade gjort innan detta fenomen med friskolor dök upp.

Ja och jag svarade. När utvecklingen går frammåt och lagstiftningen inte hänger med finns antagligen orsaker till det, eller hur!?

Du specifiserade inte frågan till Sverige.
    Än så länge känner jag inte till några sådana lagändringar, däremot ändringar av regler. Det är väl bara en tidsfråga.

Är inte du borgerlig. Friskolereformen var en typisk borgerlig förändring som knappast berodde på att de tillgodosåg muslimers intressen utan en del av privatiseringsideologin. Friskolereformen 1992 tillät religiösa friskolor

Det är just detta som är så tröttsamt - allt är blir  invandringens fel.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-10-10 21:15:57 följande:
    Nja, jag tycker det är svårt att definiera vad som är specifikt svenska värderingar till skillnad från västerländska.

Men jag kan lika gärna skriva svenska värderingar om du så vill.
    Det går, Sverige har gått längre i exempelvis jämlikhet och sekularitet än många andra västerländska länder.
    FDFMGA skrev 2016-10-10 21:15:57 följande:
    Ett problem är bara att du och jag inte delar värderingar, trots att vi bägge säkert anser att vi har svenska värderingar. de kanske sammanfaller till en viss del men i vissa avseenden är avståndet också stort.

Vila värderingar är svenskast, dina eller mina?

Mina tycker jag.
    Den mest väsentliga skillnaden är att jag tycker svenska värderingar är värda att bevara och utveckla vidare i samma riktning och inte bakåt.
    FDFMGA skrev 2016-10-10 21:27:34 följande:
    Jag delar inte din uppfattning om tempus. Det kommer inte några 100.000 flyktingar till Sverige i år. Det är förvånande - eller inte - att du och så många andra klamrar dig fast vid en siffra som samtliga partier ansåg innebar en ohållbar situation. Varför gör du det.
    Jag anser att mottagna flyktingar förra året och flera år tillbaka är relevant för vilka problem vi har att hantera idag, hur man kan låtsas om att de inte finns eller försvinner övergår mitt förstånd. Problemet är ju att de insåg att situationen var ohållbar försent. Man saknade kvalificerad konsekvensanalys i den politik man bedrev och det är ju fortfarande samma partier som sitter i riksdagen och inte klarar att reda ut de problem som kom.
    FDFMGA skrev 2016-10-10 21:27:34 följande:
    Däremot anser jag att intolerans i form av flyktingmotstånd är ett hot mot demokratin. Det finns en avgrund av hat om man petar lite i flyktingmotståndet. 
    Du får tre svar med mångkulturalism som utgångspunkt:
    1. Varför skulle de göra det om de inte behöver, det är ju enklare att fortsätta i invanda spår och det är ju accepterat i ett mångkulturalistiskt samhälle?!
    2. Till vilken kultur ska de intergreras till?
    3. Det finns goda exempel på där invandrade istället för att närma sig den svenska kulturen tar avstånd från den och tillämpar sitt hemlands kultur mer konservativt här i Sverige än vad de gjort i sitt hemland.

Kan du skilja på hat och kritik eller anser du att den inte finns?

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-10 14:17:27 följande:
    Ett samhälle formas efter dess invånare, så det som ska värnas stenhårt är i 1:a hand demokratin, då kommer kvinnorna att kunna hävda sin rätt även fortsättningsvis, och vi undviker det du tror kan ske.

Och som sagt, vill svenskarna se ett annat samhälle i framtiden, ja då är det precis som det ska vara i en demokrati, och inget som vi behöver bekymra oss över.
    Alltså riskerar vi en bakåtsträvande utveckling eftersom antalet personer fostrade i en sådan kultur att de skulle kunna ha en sådan påverkan för samhället ökar i Sverige.
    Tycker du det vore positivt?
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-10-10 22:43:19 följande:
    Är inte du borgerlig. Friskolereformen var en typisk borgerlig förändring som knappast berodde på att de tillgodosåg muslimers intressen utan en del av privatiseringsideologin. Friskolereformen 1992 tillät religiösa friskolor

Det är just detta som är så tröttsamt - allt är blir  invandringens fel.
    Nej, jag är inte särskilt blå.

Jag är fullt medveten om att friskolor i grunden handlar om högerns privatiseringsideologi, men varför satte man då inte upp riktlinjer för skolans inriktning, exempelvis att den inte ska vara politisk eller religiös?
    Även om gjort är gjort så kan man ju ändra på vad som ska gälla från nu och frammåt, varför är det ingen som gör det?
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?