• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-12 12:59:38 följande:
    De hade haft möjlighet att välja om männen tillåtit dem att välja, men männen i dessa länder ser inte kvinnorna som sin jämlike. Det blir problem om många med den synen kommer till Sverige, särskilt om vi blundar och låtsas som ingenting!
    Här bevisar du verkligen för oss alla, din avsaknad av kunskap.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • K Kalle
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 13:04:10 följande:
    Orkar inte svara dig mer, du sitter fast i din bubbla och vägrar i sten att förstå, och försöker hela tidan bara försvara din helt egna verklighet.
    Om nån sitter fast i en bubbla så är det du. Du verkar över huvud taget inte förstå vad jämställdhet är och att tro att det är något som kan vara olika på olika ställen är befängt. Det är som att säga att ett land har sin egen speciella form av demokrati - deras version innebär en enda stark ledare som man inte får säga emot.

Kvinnor och män är inte jämställda i Afghanistan och det beror inte på fattigdom och inte på några onda människor som tvingar alla män att hunsa sina kvinnor. Kvinnor och män är inte jämställda i Afghanistan för att männen där anser att kvinnor är mindre värda. Jag antar att du inte håller med om det.
  • K Kalle
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 13:06:35 följande:
    Här bevisar du verkligen för oss alla, din avsaknad av kunskap.
    Det är snarare du som gång på gång bevisar din okunskap. I länder där kvinnor måste hålla på sig blir hon värdelös så fort hon förlorar oskulden. En kvinna som blivit våldtagen är det därför ingen man som vill ha i dessa kulturer. En kvinna som gift sig och sedan skiljt sig, oavsett om det i det fall du beskriver är ett tvångsäktenskap som upplösts av staten, är också "skadat gods". De blir därför förskjutna. Kvinnor som skiljer sig i Sverige blir inte förskjutna, därför att vi har ett annat värde än att föda våra män söner.

I Afghanistan, som exempel, har männen bestämt att flickor inte ska utbilda sig. Synen på detta är givetvis olika från person till person. En del fäder tycker att det är bra om deras flickor kan läsa och skriva, men mer än det är onödigt. Andra tycker att deras döttrar ska få samma möjlighet som deras söner. Ytterligare andra tycker inte att deras döttrar ska få nån utbildning alls. Om männen istället ser kvinnor som sina jämlikar blir det plötsligt självklart att de ska utbilda sig, och då blir det istället en kostnadsfråga. Har man råd?
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 12:25:43 följande:
    Vad är det vi inte ska acceptera i mångkultur, menar du, att folk som bryter mot lagen ska beivras ser jag inte som en kulturell fråga.
    Och jag vill inte ens se att vi använder oss av den typen av påståenden i argumenteringen, sån´t skit kan de främlingfientliga och andra extremister få hålla på med.
    Så du borde hålla dig ifrån den typen av argument, det underblåser bara de kulturella motsättningar som finns.

Ett brott är ett brott, oavsett av vem eller i vilket syfte det begås, och beivrar vi dessa som kommer dom med tiden att minska även i de kulturer du kritiserar.
    Att dom skulle försvinna helt, det tror jag inte på, vi har ju inte ens lyckats så bra med att avskaffa dom i vår egen kultur.
    Så där har du ännu en anledning att inte se det som kulturella företeelser, gör du det, ja då måste du ju även i rättvisans namn, även göra det med vår kultur.
    Naturligtvis talar jag inte bara om vad som vi har lagstiftning mot.
    En kultur som inte tillåter individen att själv välja religiös tro, hur de ska klä sig, vilka de ska umgås med, vem de ska gifta sig med, hur de ska leva sitt liv är inte en kultur jag accepterar och det finns inget positivt i att låta en sådan kultur gro i vårt land. De som vill leva i en sådan kultur får göra det någon annanstans i världen, det finns inga som helst skäl till att acceptera det här.

Förövrigt så ger din argumentation i tråden ett stöd för att lagar ändras och anpassas efter andra kulturer.

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 12:30:10 följande:
    Jag menar ingenting, jag konstaterar bara fakta, och jag håller f.ö med dig om att de djupt troeende är värsta sorten, men vi kan ju knappast förbjuda dom att argumentera för sin sak, inte om det sker inom lagens råmärken.
    Med påprackning avser jag i huvudsak då man i princip inte lämnar något val.

Mångkultur innebär acceptans även för kultur som begränsar individens fria val, det är därför jag argumenterar mot mångkultur.

Vi skulle kunna lagstifta en hel del mot religiös indoktrinering och religiösas inkräktande på andras religionsfrihet om bara viljan fanns.
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 12:34:39 följande:
    Barnsligt, du vet mycket väl att det finns avarter och kriminella inom alla kulturer, men det har inget med att göra med att allt tillskott av alla kulturer är possitivt.
    Är jag barnslig för att jag påpekar hur inkonsekvent du är med tillskott av främmande kultur? Ditt påstående visar snarare på din nivå av debattering.

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 13:01:10 följande:
    Men herrgeud, det har jag ju sagt är fel ett flertal ggr, alla ska givetvis ha rättt i att utforma sina egna liv, så försök åtminstone att läsa vad jag skriver.
    Och det är snarare så att du inte vill att folk ska forma sina egna liv, utan du vill dom ska leva som du gör.
    Nåt som är minst lika illa, som att tvinga på någon sin religiösa övertygelse.

Sluta upp med att lyssna på de högljudda idioter till extremister, som alltid tycks få tolkningsföreträde, och gräv själv djupare.
    Sanningen hittar du inte på (a)sociala medier eller hos politiker, den hittar du bara om du beger dig ut i verkligheten, eller hos andra som har deltagit i den.
    Men vad är då dina argument för mångkultur när vår svenska kultur är en av de mest fria i världen vad det gäller att utforma sitt eget liv?
    Vad finns då för skäl till att låta mindre fria kulturer frodas i vårt land?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-12 14:02:14 följande:
    Men vad är då dina argument för mångkultur när vår svenska kultur är en av de mest fria i världen vad det gäller att utforma sitt eget liv?
    Vad finns då för skäl till att låta mindre fria kulturer frodas i vårt land?
    Du får det att låta som att Sverige har haft en invandring för att skapa mångkultur och så är det inte. Sveriges invandring är och har varit reglerad. Sverige tar i huvudsak emot flyktingar som söker asyl pga exv. förföljelse, tortyr flykt från krig osv.

Sveriges tar emot flyktingar pga humanism och medmänsklighet.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-12 16:05:13 följande:
    Du får det att låta som att Sverige har haft en invandring för att skapa mångkultur och så är det inte. Sveriges invandring är och har varit reglerad. Sverige tar i huvudsak emot flyktingar som söker asyl pga exv. förföljelse, tortyr flykt från krig osv.

Sveriges tar emot flyktingar pga humanism och medmänsklighet.
    Då missförstår du mig. Jag menar i allra högsta grad att invandring/flyktingmottagning kan existera även med monokulturalism, det ställer lite högre krav på anpassning hos den invandrade bara.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 13:01:10 följande:
    Men herrgeud, det har jag ju sagt är fel ett flertal ggr, alla ska givetvis ha rättt i att utforma sina egna liv, så försök åtminstone att läsa vad jag skriver.
    Och det är snarare så att du inte vill att folk ska forma sina egna liv, utan du vill dom ska leva som du gör.
    Nåt som är minst lika illa, som att tvinga på någon sin religiösa övertygelse.

Sluta upp med att lyssna på de högljudda idioter till extremister, som alltid tycks få tolkningsföreträde, och gräv själv djupare.
    Sanningen hittar du inte på (a)sociala medier eller hos politiker, den hittar du bara om du beger dig ut i verkligheten, eller hos andra som har deltagit i den.
    Du har upprepade gånger i den här tråden försvarat motsatsen.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 12:51:44 följande:
    Du vill inte ta till dig fakta om hur situationen faktiskt är i dessa länder, du bara går på med dina egna åsikter och vägrar ta till dig de fakta som gör det omöjligt att förändra.
    Förstår du verkligen inte att vi först måste se till att det finns möjligheter för dessa flickor att välja, inan vi krävar nåt annat?
    Du tycker att låta folk fortsätta leva efter frihetskränkande kultur är en bra väg till att uppnå detta?
    Sen har du fel i att inte viljan finns hos många, inte hos alla, men hos väldigt många, så du bör skaffa dig kunskap om hur folk verkligen tänker och vad deras önskningar är.
    Har du några belägg för att det inte är många som inte kan eller vill anpassa sig efter svensk kultur eller definierar du bara "många" annorlunda än K Kalle, mig och många andra?
    Många behöver inte vara majoritet, det vet du va!?
    När du väl inser att det du bl.a räknar upp, långt ifrån är nån folkvilja, utan många ggr ett måste för att överleva.
    Vi ska inte ha en kultur i Sverige där det är ett måste att leva efter den för att överleva. Varför försvarar du det?
    Jag har svårt att förstå varifrån du fått din märkliga info, då det dagligen sänds program och dokumentärer om dom här problemen, och där man hela tiden talar om vikten att ge möjligheter till skolgång och försörjning, så att man slipper sälja sina barn till vidriga arbetsgivare och slavarbete, ge dom möjligheter att slippa ge bort sina flickor till giftermål.
    Det här finns tillgängligt hos de flesta nyhetskanaler och nya program droppar in hela tiden.
    Hjälper det mot kultur som inte ger individen frihet eller kan det snarare vara så att kulturen är bidragande orsak?

Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?