• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-13 15:02:10 följande:
    Hur ska man annars definiera det talibanerna stod för och strävade efter skulle råda i Afghanistan? Det var ju liksom ingen enskild händelse eller någon särskild grupp de var ute efter...
    Jag tror det skulle räcka med att använda definitionen av kultur, så vi slipper nöta ut ordet till oigenkännlighet, så det blir som med t.ex kränkt.
    Ett ord som idag nästan har blivit omöjligt att använda, eftersom det försvagats i innebörd och används till snart sagt allt.

Så pröva med förslagsvis socialt levnadsmönster eller nåt som ännu bättre beskriver vad en specifik "grupp" står för.
    Själv tycker jag det fungerar alldeles utmärkt att peka ut Talibanerna som en kriminell terror grupp, som vill ta makten med våld.
    Kriminell är helt rätt, då dom tjänar stora pengar på droghandeln, utan den skulle dom förmodligen inte kunna existera.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-13 15:38:18 följande:
    Vad var det som började 1842 och tagit 170 år att utveckla? Förutom skolan då.

Det är inte för att Saudiarabien är en diktatur som kvinnor inte får köra bil och det är inte därför kvinnors vittnesmål är värt hälften av en mans. Det sistnämnda står i Koranen.

Du verkar inte få in att det inte enbart är fattigdom som gör att flickor inte går i skolan. Var det fattigdom som gjorde att kvinnor blev sexuellt antastade på Tahirtorget under frihetskampen? Är det fattigdom som gör att kvinnor i stora delar av Mellanöstern måste ha niqab på sig utomhus?
    Just skolor saknas i många fall, så det blir att börja där på de ställen som det gäller.
    Men vi får väl hoppas att det inte ska gå så långsamt framåt som det gjort i Sverige.

Det är absolut diktaturen i Saudi som är problemet, med demokrati skulle det se helt annorlunda ut.
    Ang bilkörningen så är det just ett påfund av regimen i Saudi, och har inte med Islam att köra.
    Vilket enkelt bevisas av att det förbudet inte finns hos många andra muslimska länder, f.ö är det på väg att försvinna.

Du börjar få svårt med argumenten, nu använder du "enbart fattigdom", trots att jag räknade upp flera saker som utgör hinder.
    Och du drar alla över en kam igen, grundat på en enskilld händelse, vad gäller niqab så finns det både de som tvingas bära den (fel) och de som frivilligt bär den (rätt).
    Men jag kan tyvärr inte se vilka som gör det frivilligt eller vilka som bär den av tvång, kan du?

Och den utgör definitivt inget hinder för skolgång eller jämlikhet, det är vi i väst som skruvat till den uppfattningen.
    Det är tvånget du ska angripa, inte nån del av klädseln.

Och när tänker du ta ditt ansvar och konkret göra nåt problemen, du undviker att svara på den frågan.
    Är det bara munväder du har att komma med, så kan du lika gärna lägga ner, för med det kommer du ändå ingenstans.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-13 15:55:31 följande:
    Jag tror det skulle räcka med att använda definitionen av kultur, så vi slipper nöta ut ordet till oigenkännlighet, så det blir som med t.ex kränkt.
    Ett ord som idag nästan har blivit omöjligt att använda, eftersom det försvagats i innebörd och används till snart sagt allt.

Så pröva med förslagsvis socialt levnadsmönster eller nåt som ännu bättre beskriver vad en specifik "grupp" står för.
    Själv tycker jag det fungerar alldeles utmärkt att peka ut Talibanerna som en kriminell terror grupp, som vill ta makten med våld.
    Kriminell är helt rätt, då dom tjänar stora pengar på droghandeln, utan den skulle dom förmodligen inte kunna existera.
    Levnadsmönster är en viktig del av kultur, dock säger uttrycket inget om att det är något som genomsyrar eller samhället i stort.

Jag tror du förväxlar talibaner med något annat, Al Qaida eller IS exempelvis... Talibaner är koranstudenter och de tog till vapen för att slå ner Mujahedin-klaner som  krigade mot varandra i Afghanistan, mot regeringsstyrkor, plundrade och mördade bland den civila befolkningen. När den biten var över började de sträva efter makt och kontroll i samhället som de ansåg hamnat i ett moraliskt förfall. Mig veterligen har talibaner inte sysslat med någonting i syfte att tjäna pengar och minst troligt är alkohol och narkotika.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-13 14:53:54 följande:
    Bra att du nämner år 1842, det borde få dig att inse att det tagit oss svenskar över 170 år att nå dit vi är idag, och ändå har vi inte nått ända fram, så varför tror det allt du vill, ska kunna implementeras nästan omgående?
     Till skillnad mot vår utveckling så möts den invandrade av något som redan är väl utvecklat och fungerande så då handlar med mer om tydlighet från vår sida samt inställning, vilja och ambition från den invandrade.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2016-10-11 14:29:13 följande:
    Jag har en annan tolkning av mänskliga rättigheter.
    Visst, det har jag med.

Men överstatliga konventioner får ju nästan alltid en mångkulturell prägel, vilket innebär att de inte alltid stämmer så väl med svenska värderingar i och med att Sverige inte är någon mångkultur.

Skulle konfessionella skolor förbjudas skulle det komma en anmälan till Europadomstolen lika säkert som det är osäkert att skicka ett brev med Postnord - och Sverige skulle med stor sannolikhet fällas.

Det är inte alltid lätt för ett enskilt land i en mångkulturell värld.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-10-13 16:46:56 följande:
    Visst, det har jag med.

Men överstatliga konventioner får ju nästan alltid en mångkulturell prägel, vilket innebär att de inte alltid stämmer så väl med svenska värderingar i och med att Sverige inte är någon mångkultur.

Skulle konfessionella skolor förbjudas skulle det komma en anmälan till Europadomstolen lika säkert som det är osäkert att skicka ett brev med Postnord - och Sverige skulle med stor sannolikhet fällas.

Det är inte alltid lätt för ett enskilt land i en mångkulturell värld.
    SWEXIT skulle lösa många problem jag ser just nu.
  • Farfallos
    Världsmedborgare skrev 2016-10-13 14:38:32 följande:
    Jag kan såklart inte ge dig några detaljer, och det vet du, men som en upplysning till de som inte förstår, så är jag förhindrad p.g.a av sekretess att göra det.
    Men så mycket kan jag säga, att det var just det du inte tror man ingriper mot som det handlade om.

Badhusen, ja det tycker jag faller under det jag redan skrivit en hel del om, så jag reagerad inte ens på det.
    Men personligen tycker jag förstås det är tråkigt att det ska behöva gå så långt, att vi delar upp pojkar och flickor/män, och kvinnor.
    Men jag är lite splittrad, för om det är i syfte att rädda liv, d.v.s att kunna ge simundervisning till alla, så kan det ha sitt berättigande.

Och i rättvisans namn, så finns det problem inom vår egen kultur, och där svenska flickor kräver att man gör nåt åt de trakasserier som pojkar utsätter dom för i våra skolor.
    Och där det lett till att man tvingats sära på könen, så att flickorna ska få komma mer till tals utan att bli överkörda av pojkarna.

Och som motvikt till badhusen, så kan nämnas, att man i en kommun (minns inte vilken) nu tagit bort den uppdelning av kön som tidigare fanns på deras toaletter, just för att i ett försök minska uppdelningen mellan könen, så allt går inte åt samma håll. smile1.gif
    Jag förstår mycket väl att du inte kan ge några detaljer. Jag förstår att även du förstår det, och just därför avslutade jag den meningen med några punkter... som en uppmaning till eftertanke där du möjligen skulle reflektera över hur korkat det är att i en dialog med en annan använda ett sådant exempel.

Sedan missförstod du mig nog ganska kraftigt. Det jag inte tror att Socialen ingriper emot är det som de inte kan se, utan bara befara - Att flickor inte får gå till fritidsgården, hålls hemma från skolan de dagar vissa aktiviteter eller besök på ungdomsmottagningen sker. De ingriper inte heller emot att en dotter, med hänvisning till den heliga skriften, från det att hon föds intalas att det finns av gud skapade skillnader mellan pojkar och flickor, och att det är hennes sak (genom sin klädsel) att ansvara för att pojkar inte ser henne som attraktiv på något vis. Det handlar alltså inte om våld, utan om föreställningar som Sverige jobbat hårt för att få bort.

Du säger sedan att vi i rättvisans namn ska veta att det finns problem i vår egen kultur. Japp, bara för att Sverige på objektiva grunder får anser vara världens bästa land så innebär det absolut inte att Sverige är felfritt. ...men jag har aldrig påstått det och fattar faktiskt inte vad det har med saken att göra. Menar du att vi kan ta lite mer kvinnoförtryck, tvångsäktenskap och annat som kommer med nya kulturer, bara för att vi själva inte är perfekta? 

En sista fråga - Om du tycker att mer inverkan av främmande kulturer bara skulle göra gott för Sverige, då skulle jag gärna vilja höra vad i dagens Svenska kultur som du anser är så dåligt att lite mer främmande kultur skulle rätta till det? ...och varifrån skulle du helst se att vi fick dessa intryck i så fall?
  • Tom Araya
    Vidunder skrev 2016-10-13 18:31:49 följande:

Vad som är bra med mångkultur? Vad sägs om blues, jazz och rock'n'roll!?

Förklara hur det krävs mångkultur för det?
    Samtliga uppstod i USA som är ganska konservativa med sin version av den anglosaxiska kulturen.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-13 19:53:53 följande:
    Förklara hur det krävs mångkultur för det?
    Samtliga uppstod i USA som är ganska konservativa med sin version av den anglosaxiska kulturen.
    Ha, så du menar att jazz och blues är anglosaxiska kulturyttringar!
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?