• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • KillBill
    K Kalle skrev 2016-10-14 09:55:05 följande:
    Vad jag vet kontrollerar inte de sina döttrar på det sätt som muslimer gör, men annars är jag negativ till religioner överlag. Livets Ord har drygt 3 300 medlemmar. Det bor betydligt fler praktiserande muslimer i Sverige, och även icke-troende uppvuxna i klankulturer har en misogyn kvinnosyn.
    Religiösa fundamentalister såsom Jehovas vittnen, Laestadianer och livets ordare utövar ofta sträng kontroll på familjemedlemmar.
  • Världsmedborgare
    Farfallos skrev 2016-10-14 09:47:14 följande:
    Visst ska vi försöka rätta till de problem vi har, men jag uppfattade det som att du ursäktade eller negligerade eventuella konstigheter från andra kulturers sida med just den grejen, att vi själva inte är perfekta, och den attityden (som du inte är ensam om) skrämmer mig. Även om vi inte är perfekta så har vi i Sverige kommit väldigt långt vad det gäller demokrati, jämlikhet och tolerans för andra människor som inte har samma religion, sexuella preferenser, mat- eller klädsmak som oss. Men nu anser jag att vi också börjar tolerera ett intolerant och odemokratiskt beteende, och då skjuter vi oss själva i foten riktigt ordentligt. Och anledningen till att vi gör så här tror jag är att vi är så hejdlöst rädda för att bli kallade rasister, så den här mjäkigheten är bara ett uttryck för en nervös (alternativt naiv) PK hållning.

Sedan är det självklart som du säger att nya möten alltid kan ge upphov till glädje, men när vi nu diskuterar effekten av främmande kulturers influens på Sverige så kanske enstaka personliga goda erfarenheter av umgänge med dessa inte ska blandas ihop med den mer objektiva helhetsbilden. Jag menar att om jag bara skulle döma "ursvenskar" efter vad jag vet om dem jag gillar och umgås med så blir det ett gott betyg. Fast jag vet ju att det finns rötägg om man ser till hela populationen. Jag måste ju dessutom inse att även bland dem man tror sig känna så kan det finnas rötägg. Så enstaka exempel på goda eller dåliga erfarenheter bevisar inget om helheten. Samtidigt så bevisar inte den objektiva helhetsbilden något om den enskilda individen heller.

Vad det gäller bra eller dålig kultur så är det ju naturligtvis mycket en fråga om tycke och smak, men det finns ett par parametrar som i princip alla människor i hela världen värdesätter, och där Sverige hamnar högt.
    - Lycka
    - God hälsa, bra sjukvård, få olyckor
    - Långt liv
    - Att känna förtroende för staten och dess myndigheter
    - Att lita på främmande människor
    - Att andra är toleranta mot en själv och ens "böjelser"
    - Låg nivå av korruption
    - Rättvisa och jämlikhet

Detta och en del annat är mer universellt uppskattade saker där Sverige ligger riktigt bra till, så ur något slags objektivs perspektiv så vill jag nog påstå att den Svenska kulturen (som ligger bakom det samhälle vi har) är världens bästa. 
    Nu vet jag inte vad du tycker är den objektiva bilden, för jag kan då inte hitta den i svensk media, där förs endast fram allt skit som händer, det goda säljer inte, så tyvärr får vi leva med det.

Möjligen kan den undersökning du hänvisar till vara den objektiva bilden, antar det är den som gjordes av G20-länderna, och då blir ju min uppfattning mer rätt än din mer kritiska.
    Sverige har inte gått åt h-vete, trots allt inflytande från andra kulturer, och lär heller inte göra det.

Däremot är jag rädd för den propaganda som bedrivs mot andra kulturer, den är minst av allt bra för ett sunt kulturutbyte, utan skrämmer enbart folk från att mötas, och då kan det heller inte skapas nån som helst förståelse.

Utöver det så skapas idag en fullständigt snedvriden bild av vårt samhälle ofta då på de (a)sociala medierna..
    Ett bra ex på det, är alla dessa skjutningar som sker idag.
    Trots att de flesta idag nog är medvetna om, att det är den organserade brottligheten som ligger bakom, så är propaganden från SD och andra mer extrema, att det har att göra med flykingarna och invandringen.
    Klart som fan det kommer att fastna som en sanning, hos de som aldrig ger sig tid att själva bilda sig en egen uppfattning, utan snällt låter sig matas med propaganda och populism.

Possitivt är att våra politiker äntligen tycka ha vaknat, och nu sätter åt SD med mer kraft.
    Det var upplyftande att se hur Alliansen gemensamt angrep Åkesson/SD i riksdagen, där han blev helt svarslös och såg väldigt besvärad ut, sen inte fick ur sig mer än de vanliga undanflykterna.

Och igen, jag är emot allt som inte fallar under de mänskligarättigheter och min humanistiska åskådning.
    Livsval ska utgå från den fria viljan, fina ord, man ack så svårt att omsätta i praktiken.
    Många hinder måste rivas, och det är det bara vi som kan göra, det kan inte de som sitter fast i kulturella avarter själva göra, så dom behöver vår hjälp och vårt stöd.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-10-14 10:01:08 följande:
    Religiösa fundamentalister såsom Jehovas vittnen, Laestadianer och livets ordare utövar ofta sträng kontroll på familjemedlemmar.
    Ja där har inte kvinnorna ofta inte mycket att säga till om, i vissa fall inte ens rätt att bestämma vilka de får gifta sig med.
    Och du har glömt Plymouthbröderna, här kan vi snacka om om avvikande.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    K Kalle skrev 2016-10-14 09:55:54 följande:
    Och talibanerna kommer från en annan planet och är inte uppväxta i en kvinnoförtryckande kultur...
    Dig har jag lagt ner ordväxlingen med, du saknar uppenbart all form av anknytning till den verklighet de flesta av oss andra lever i, eller har levt i.

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-14 09:23:45 följande:
    Hela USA är en enda stor mångkultur, och har alltid varit sen 1:a dag vi Europeer satta vår fot där och senare bildade USA.
    Det finns ö.h.t inte en enda amerikan som kan kalla sig ursprungsbefolkning, förutom indianerna då, samtliga härstammar från kontinenter eller länder utanför USA.
    Jag menar på att den mixen blev vad som är amerikansk kultur. Om inte, vad kan då räknas som en egen kultur?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-14 08:15:32 följande:
    En fråga, upplever du att du har ett kultur/religionsutbyte med Jehovas Vittnen, Laestadianer,, Livets Ordare och andra religiösa fundamentalister?
    Kulturutbytet är nog minimalt för svenskt samhälle med dessa sekter eftersom de är ganska isolerade i delar av sitt liv. Jag lever ihop med en fd JV.

• Tom Araya
    K Kalle skrev 2016-10-14 09:55:05 följande:
    Vad jag vet kontrollerar inte de sina döttrar på det sätt som muslimer gör, men annars är jag negativ till religioner överlag. Livets Ord har drygt 3 300 medlemmar. Det bor betydligt fler praktiserande muslimer i Sverige, och även icke-troende uppvuxna i klankulturer har en misogyn kvinnosyn.
    Jorå, det gör man. Jag lever ihop med en fd JV. När hon skilde sig och gick ur öppnade sig en ny värld, samtidigt som den gamla stängdes...
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-14 11:08:29 följande:
    Jag menar på att den mixen blev vad som är amerikansk kultur. Om inte, vad kan då räknas som en egen kultur?
    Ja vad är eg egen kultur, jag vet inte, jag bara använder ordet för att göra mig tydlig till alla som använder begreppet.
    Du måste ha noterat att jag hela tiden säger att det inte ser likadant inom varje "kultur" som vissa hävdar, utan att vi faktiskt delar mycket och inte skiljer oss åt värst mycket, när det gäller det grundläggande behoven och önskningarnat.

Jag förstår att det kan vara svårt att ta till sig, media gör det ju inte direkt lätt för någon, då den är likformig och oftast inte ger nån som helst fördjupande kunskap.

Ja kan bara se hur förvånad jag själv har blivit, genom att ha levt i den kultur som är så ifrågasatt, alltså den Islamska/Muslimska, och numera har en helt annan uppfattning om hur kulturer är sammansatta.

Desutom så sker alltid en förändring i varje kultur, så fort den får ta del av ett relativt välstånd, men samtidigt lever det gamla kvar i de som tvingas leva i fattigdom och inte får nån utbildning.

Så mitt svar blir alltså, att jag inte kan ge nåt riktigt bra svar på det, och lär inte ens få medhåll av nån majoritet, om jag försökte mig på en definition.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-14 10:24:46 följande:
    Ja där har inte kvinnorna ofta inte mycket att säga till om, i vissa fall inte ens rätt att bestämma vilka de får gifta sig med.
    Och du har glömt Plymouthbröderna, här kan vi snacka om om avvikande.
    ...konservativa katoliker m.fl...
  • Världsmedborgare

Jag vet inte om det direkt passar i tråden, men nog bör det kunna ses som ett kulkturellt problem i viss mån.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article23715651.ab

Och att den nuvarande Israelisk regering inte har nåt som helst till övers för andra folk eller kulturer, det kan inte många ha missat.
    Minsta lilla kritik, så gnäller dom mer än t.o.m, Saudi idag, och det vill inte säga lite.

Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?