Farfallos skrev 2016-10-14 09:47:14 följande:
Visst ska vi försöka rätta till de problem vi har, men jag uppfattade det som att du ursäktade eller negligerade eventuella konstigheter från andra kulturers sida med just den grejen, att vi själva inte är perfekta, och den attityden (som du inte är ensam om) skrämmer mig. Även om vi inte är perfekta så har vi i Sverige kommit väldigt långt vad det gäller demokrati, jämlikhet och tolerans för andra människor som inte har samma religion, sexuella preferenser, mat- eller klädsmak som oss. Men nu anser jag att vi också börjar tolerera ett intolerant och odemokratiskt beteende, och då skjuter vi oss själva i foten riktigt ordentligt. Och anledningen till att vi gör så här tror jag är att vi är så hejdlöst rädda för att bli kallade rasister, så den här mjäkigheten är bara ett uttryck för en nervös (alternativt naiv) PK hållning.
Sedan är det självklart som du säger att nya möten alltid kan ge upphov till glädje, men när vi nu diskuterar effekten av främmande kulturers influens på Sverige så kanske enstaka personliga goda erfarenheter av umgänge med dessa inte ska blandas ihop med den mer objektiva helhetsbilden. Jag menar att om jag bara skulle döma "ursvenskar" efter vad jag vet om dem jag gillar och umgås med så blir det ett gott betyg. Fast jag vet ju att det finns rötägg om man ser till hela populationen. Jag måste ju dessutom inse att även bland dem man tror sig känna så kan det finnas rötägg. Så enstaka exempel på goda eller dåliga erfarenheter bevisar inget om helheten. Samtidigt så bevisar inte den objektiva helhetsbilden något om den enskilda individen heller.
Vad det gäller bra eller dålig kultur så är det ju naturligtvis mycket en fråga om tycke och smak, men det finns ett par parametrar som i princip alla människor i hela världen värdesätter, och där Sverige hamnar högt.
- Lycka
- God hälsa, bra sjukvård, få olyckor
- Långt liv
- Att känna förtroende för staten och dess myndigheter
- Att lita på främmande människor
- Att andra är toleranta mot en själv och ens "böjelser"
- Låg nivå av korruption
- Rättvisa och jämlikhet
Detta och en del annat är mer universellt uppskattade saker där Sverige ligger riktigt bra till, så ur något slags objektivs perspektiv så vill jag nog påstå att den Svenska kulturen (som ligger bakom det samhälle vi har) är världens bästa.
Nu vet jag inte vad du tycker är den objektiva bilden, för jag kan då inte hitta den i svensk media, där förs endast fram allt skit som händer, det goda säljer inte, så tyvärr får vi leva med det.
Möjligen kan den undersökning du hänvisar till vara den objektiva bilden, antar det är den som gjordes av G20-länderna, och då blir ju min uppfattning mer rätt än din mer kritiska.
Sverige har inte gått åt h-vete, trots allt inflytande från andra kulturer, och lär heller inte göra det.
Däremot är jag rädd för den propaganda som bedrivs mot andra kulturer, den är minst av allt bra för ett sunt kulturutbyte, utan skrämmer enbart folk från att mötas, och då kan det heller inte skapas nån som helst förståelse.
Utöver det så skapas idag en fullständigt snedvriden bild av vårt samhälle ofta då på de (a)sociala medierna..
Ett bra ex på det, är alla dessa skjutningar som sker idag.
Trots att de flesta idag nog är medvetna om, att det är den organserade brottligheten som ligger bakom, så är propaganden från SD och andra mer extrema, att det har att göra med flykingarna och invandringen.
Klart som fan det kommer att fastna som en sanning, hos de som aldrig ger sig tid att själva bilda sig en egen uppfattning, utan snällt låter sig matas med propaganda och populism.
Possitivt är att våra politiker äntligen tycka ha vaknat, och nu sätter åt SD med mer kraft.
Det var upplyftande att se hur Alliansen gemensamt angrep Åkesson/SD i riksdagen, där han blev helt svarslös och såg väldigt besvärad ut, sen inte fick ur sig mer än de vanliga undanflykterna.
Och igen, jag är emot allt som inte fallar under de mänskligarättigheter och min humanistiska åskådning.
Livsval ska utgå från den fria viljan, fina ord, man ack så svårt att omsätta i praktiken.
Många hinder måste rivas, och det är det bara vi som kan göra, det kan inte de som sitter fast i kulturella avarter själva göra, så dom behöver vår hjälp och vårt stöd.