• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-14 17:27:10 följande:
    ...och samtidigt finns de som strävar efter att bevara den kulturen även i Sverige, i vissa fall t.o.m. än mer konservativt och radikalt än i hemlandet.
    Det är just vad monokulturalism avser att motverka.
    Det kommer alltid att finnas de som tycker det var bättre förr, även jag tycker att det finns saker som definitivt var bättre förr.
    Men till skillnad från fanatikerna så är jag helt med på att allt inte kan vara vid det gamla, och att mycket av det nya är possitivt.

Jag skulle vilja ha tillbaka mycket av den etik och moral som fanns på 70-talet, kombinerad med den jämställdhet vi nu har.
    Och vi skulle ha ett långt mer stressfritt och mindre prestationstänk i samhället, vilket givetvis skulle betyda långt mindre av de "nya" sjukdomar vi dragit på oss.
    Tyvärr har det försörts av det massiva inflytande USA har haft på oss, och den livsstilen passar inte alls oss svenskar, verkar f.ö inte funka vidare bra i USA heller, dom har samma problem som oss, vad gäller hälsan.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-15 03:59:03 följande:
    Du har inte läst eller sett något av det jag länkat till av artiklar, bloggar och tv-program i ämnet? Även om det bara skulle vara 5% av alla invandrade vars kulturella fostran och vilja att omvärdera den, så det innebär problem för vårt samhälle, så är det ändå många.
    Jag förstår eg inte problemet, det du säger är vad vi kommer att få dras med oavsett om invandringen eller kulturpåverkan är noll, för det existerar alltid minst 5% svenskar som gärna skulle vilja stöpa om hela vårt svenska samhälle.

Det enda vi kan och bör göra, är att i alla lägen värna våra värderingar på ett klokt och medmänskligt sätt, och inte angripa andras religion eller kultur som om den vore homogen, där bara det dåliga förs fram.

Nej jag har inte sett det du länkat till, och det är ditt fel, du vräkte ju upp en hel massa länkar, och det avskräckte mig.

Men jag såg inslaget från Afghanistan som Rapport sände igår.., eller var det Aktuellt.., hmm, skit samma, nån av dom var det iaf.
    Där fick jag även bekräftat (var tydligen bekräftelsens dag för mig igår ) att det jag påstått verkligen händer, och att det jag själv upplevt även gäller i det kanske vidrigaste och hemskaste landet för kvinnor att leva i.

Där finns nu i alla lite större samhällen skolor för flickor, och man har lagar på plats som förbjuder våld mot kvinnor.
    men precis som jag skrivit, så saknas redskap för se till att lagen efterföljs, dock har det börjat hända lite, lite, även där, då några kvinnor vågat åttala sina män.
    Tyvärr så stämmer även mina påståenden om att makthavarna står ivägen, så dessa åtalade män ofta kan muta/köpa sig fria.

Det possitiva är att det iaf börjar hända saker, men dom behöver vårt stöd och all hjälp dom kan få, för dom har en mycket lång och svår väg att gå.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-15 03:51:52 följande:
    Javisst och lika komiskt blir det när invandrings- och mångkulturförespråkare kritiserar motståndare för att vara allt för konservativa och intoleranta.
    Nu förstår jag ingenting. Menar du att förespråkare för monokulturalism i Sverige är toleranta mot människor i med andra kulturer och religioner?
  • absalon

Multikulti är bra! Om du börjar tröttna på en kultur, finns det ju massor av andra kul kulturer att pröva på istället.
    Jättelattjo med valmöjligheter.

• Höger
    KillBill skrev 2016-10-15 08:50:32 följande:

Nu förstår jag ingenting. Menar du att förespråkare för monokulturalism i Sverige är toleranta mot människor i med andra kulturer och religioner?

Det tror jag faktiskt stämmer i många fall. Multikultiförespråkarna har i regel en känslomässig syn på samhället och har svårt för folk med andra åsikter.

Flr egen del har jag inga som helst problem att ha djupa samtal med djupt troende muslimer, rasister och människor med totalt annorlunda värderingar. Jag kan ärligt talat inte se en multikultiförespråkarna göra det. De blir ursinniga. De har inte fått öva på att vidga sina vyer utan är fast i åsiktskorridoren. De enda som finns i åsiktskorridoren är de från liknande kultur som dem själva.
  • FDFMGA
    Höger skrev 2016-10-15 11:15:04 följande:
    Det tror jag faktiskt stämmer i många fall. Multikultiförespråkarna har i regel en känslomässig syn på samhället och har svårt för folk med andra åsikter.

Flr egen del har jag inga som helst problem att ha djupa samtal med djupt troende muslimer, rasister och människor med totalt annorlunda värderingar. Jag kan ärligt talat inte se en multikultiförespråkarna göra det. De blir ursinniga. De har inte fått öva på att vidga sina vyer utan är fast i åsiktskorridoren. De enda som finns i åsiktskorridoren är de från liknande kultur som dem själva.
    Fast din åsikt om  detta grundar sig sannolikt på att du är så fastklamrad vid dina egna känslor att du tror att de är rationella.

Det är alls inte ovanligt med den sortens intellektuella och emotionella skygglappar i den här debatten.

Våra åsikter bottnar ju självklart i våra känslor, i vad vi tycker är rätt och riktigt, vad vi tror på.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Höger skrev 2016-10-15 11:15:04 följande:

Jag har inget problem att prata och diskutera med människor med andra värderingar. Det finns bara några frågor som gör mig upprörd och det är om någon argumenterar för åsikter som är i strid med demokratiska fri och rättigheter (exempelvis religionsfrihet) eller är i strid mot att människor av olika kön eller av olika ursprung ska behandlas lika. I detta sammanhang vill jag påpeka att jag blir lika förbannad på om det är en muslimsk fundamentalist eller om det är en svensk  manschauvinist som företräder åsikter som missgynnar kvinnor,  det är precis lika illa.

Jag kan konstatera att svenska nationalister och religiösa fundamentalister (exempelvis talibanerna i Afghanistan) vill begränsa utövandet av andra kulturer och eller religioner än den egna. Nationalister och religiösa fundamentalister företräder också i sina respektive länder den minst liberala synen på kvinnans frigörelse och rättigheter. Jag tror exempelvis inte att det är en slump att det just är SD som lägger motioner i riksdagen om att begränsa kvinnors rätt till abort eller att kända feminister ofta möts av hat och hot på sociala medier från människor som har nationalistiska åsikter.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-10-15 12:42:10 följande:

Jag har inget problem att prata och diskutera med människor med andra värderingar. Det finns bara några frågor som gör mig upprörd och det är om någon argumenterar för åsikter som är i strid med demokratiska fri och rättigheter (exempelvis religionsfrihet) eller är i strid mot att människor av olika kön eller av olika ursprung ska behandlas lika. I detta sammanhang vill jag påpeka att jag blir lika förbannad på om det är en muslimsk fundamentalist eller om det är en svensk  manschauvinist som företräder åsikter som missgynnar kvinnor,  det är precis lika illa.

Jag kan konstatera att svenska nationalister och religiösa fundamentalister (exempelvis talibanerna i Afghanistan) vill begränsa utövandet av andra kulturer och eller religioner än den egna. Nationalister och religiösa fundamentalister företräder också i sina respektive länder den minst liberala synen på kvinnans frigörelse och rättigheter. Jag tror exempelvis inte att det är en slump att det just är SD som lägger motioner i riksdagen om att begränsa kvinnors rätt till abort eller att kända feminister ofta möts av hat och hot på sociala medier från människor som har nationalistiska åsikter.

Det räcker väl med att säga A Hitler, en katolik som bl.a hade stöd i Vatikanen för sina idéer om "begränsningar".
    Och vi vet ju vilket politiskt parti som har rötterna i Nazismen, och som än idag anser mycket av den ideologin som helt rätt.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-10-15 03:33:17 följande:
    Syftet med monokulturalism är inte att förbjuda utan att främmande och negativ kultur (i förhållande till vår egen kulturella utveckling) ska självdö när den inte längre har stöd att gro samtidigt som svensk kultur står stark och tydlig...och jag tror att SD skulle lida nederlag av just den effekten.
    Fast det förutsätter ju att "vår" kultur alltid är bättre och felfri. Och dessutom skulle det snabbt bli inbördeskrig om man på allvar försökte definiera exakt vad Svensk kultur är. För Sverige är som sagt långtifrån monokulturellt, ens om man räknar bort etniska minoriteter.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Världsmedborgare skrev 2016-10-15 08:15:00 följande:
    Det kommer alltid att finnas de som tycker det var bättre förr, även jag tycker att det finns saker som definitivt var bättre förr.
    Men till skillnad från fanatikerna så är jag helt med på att allt inte kan vara vid det gamla, och att mycket av det nya är possitivt.

Jag skulle vilja ha tillbaka mycket av den etik och moral som fanns på 70-talet, kombinerad med den jämställdhet vi nu har.
    Och vi skulle ha ett långt mer stressfritt och mindre prestationstänk i samhället, vilket givetvis skulle betyda långt mindre av de "nya" sjukdomar vi dragit på oss.
    Tyvärr har det försörts av det massiva inflytande USA har haft på oss, och den livsstilen passar inte alls oss svenskar, verkar f.ö inte funka vidare bra i USA heller, dom har samma problem som oss, vad gäller hälsan.
    Den livsstilen passar inte Homo Sapiens Sapiens, punkt.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?