• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 18:30:56 följande:
    Jepp. Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på från vilket år paragrafen kommer, för Skolverket är ju väldigt hårda på att skolan ska vara konfessionsfri, så uttrycket "kristen tradition" låter... märklig. Men det kan vara något som KD pushat på Björklund när han försökte massakrera skolan.
    Ja det är svårtolkade begrepp, som lämnar öppet för otaliga tolkningar, hur långt bak i kristen tradition ska vi t.ex gå? Det blir jäkligt märkligt om vi ska börja hävda svenska kristna traditioner sen 8-900-talet.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Dorian Ertymexx
    Världsmedborgare skrev 2016-10-16 18:39:58 följande:
    Ja det är svårtolkade begrepp, som lämnar öppet för otaliga tolkningar, hur långt bak i kristen tradition ska vi t.ex gå? Det blir jäkligt märkligt om vi ska börja hävda svenska kristna traditioner sen 8-900-talet.
    Tja, varför inte iofs... verkar ju funkat för Breivik... Obestämd
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 16:40:29 följande:
    Hahaha, nååååja. Läs noga: den ETIK som FÖRVALTAS av kristen tradition och VÄSTERLÄNDSK HUMANISM - både kristen tradition och humanism är mångkulturella fenomen. Humanismen är ju hela idén om alla människors lika värde, om rätten till olika friheter (bland annat friheten att migrera, ska kanske poängteras lite extra), och att ett utbyte mellan människor är positivt. Västerländsk humanism stöttar och står bakom mångkultur liksom per definition. Så tack för att du stödjer mångkulturen då!
    Du skriver som om mångkultur är selektiv. Detta skulle jag vilja veta lite mer om och hur din uppfattning är att mångkultur fungerar.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-10-16 20:04:27 följande:
    Du skriver som om mångkultur är selektiv. Detta skulle jag vilja veta lite mer om och hur din uppfattning är att mångkultur fungerar.
    Beror lite på hur du menar med selektiv?
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 20:10:10 följande:
    Beror lite på hur du menar med selektiv?
    Ja, eftersom alla kulturer inte motsvarar "ETIK som FÖRVALTAS av kristen tradition och VÄSTERLÄNDSK HUMANISM - både kristen tradition och humanism" så undrar jag hur mångkultur kan fungera selektivt i detta?
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-10-16 20:17:46 följande:
    Ja, eftersom alla kulturer inte motsvarar "ETIK som FÖRVALTAS av kristen tradition och VÄSTERLÄNDSK HUMANISM - både kristen tradition och humanism" så undrar jag hur mångkultur kan fungera selektivt i detta?
    Fast nu gör du fruktsallad. Det där är vad skolverket kräver. Och som sagt, kristendomen är inte monokulturell (även om det finns monokulturförespråkande kristna förstås, även bland prästerskapet). Inte heller är humanism monokulturellt. Det är inte skolans roll att bestämma vilka kulturer som ska få finnas eller inte, utan istället försöka lära alla barn, oavsett kultur, vissa gemensamma värderingar. Bland annat att alla kulturer är okey, men de måste anpassa sig till humanismens grundvärden för att fungera bäst i Sverige.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-16 20:46:04 följande:
    Fast nu gör du fruktsallad. Det där är vad skolverket kräver. Och som sagt, kristendomen är inte monokulturell (även om det finns monokulturförespråkande kristna förstås, även bland prästerskapet). Inte heller är humanism monokulturellt. Det är inte skolans roll att bestämma vilka kulturer som ska få finnas eller inte, utan istället försöka lära alla barn, oavsett kultur, vissa gemensamma värderingar. Bland annat att alla kulturer är okey, men de måste anpassa sig till humanismens grundvärden för att fungera bäst i Sverige.
    Det var du som skrev att det omfattades av mångkultur och då undrar jag hur man i mångkultur kan välja bort vad som inte omfattas av nämnda begrepp.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-10-16 15:23:38 följande:
    Vad var det du nu skrev till mig "läs om läs rätt", för den kristna etiken och moralen den är väldigt samstämming med alla annan kultur och religion.
    I grunden så är det fråga om humanism och mänskliga rättigheter och långt från nån egen svensk kulturuppfattning, som du tycks vilja påskina.
    Så du tror att den kristna etiken och moralen är samstämmig med naturreligioner, Shinto, dyrkan av förfäder och alla andra religiösa (i en bred mening) trossystem som inte tillhör de abrahamitiska religionerna ?
    Världsmedborgare skrev 2016-10-16 18:23:11 följande:
    Fast jag måste erkänna att jag inte gillar skrivningen "västerländsk humanism", det borde ändras till humanism.
    Sannolikt handlar det om de tankar som växt fram i Europa. Det gammal skolväsendet där alla läste samma latinska klassiker och hade att förhålla sig till främst den katolska kyrkan (som i mångt och mycket påverkade människor även i de protestantiska områdena) var inte bara av ondo.
  • KillBill
    nattuv skrev 2016-10-16 21:33:34 följande:
    Så du tror att den kristna etiken och moralen är samstämmig med naturreligioner, Shinto, dyrkan av förfäder och alla andra religiösa (i en bred mening) trossystem som inte tillhör de abrahamitiska religionerna ?
    Världsmedborgare skrev 2016-10-16 18:23:11 följande:Fast jag måste erkänna att jag inte gillar skrivningen "västerländsk humanism", det borde ändras till humanism.
    Sannolikt handlar det om de tankar som växt fram i Europa. Det gammal skolväsendet där alla läste samma latinska klassiker och hade att förhålla sig till främst den katolska kyrkan (som i mångt och mycket påverkade människor även i de protestantiska områdena) var inte bara av ondo.
    Om du kokar ihop den kristna etiken så landar den i att du ska behandla andra som du själv vill bli behandlad (den gyllene regeln) och samma princip hittar du i de flesta andra religioner exempelvis islam, judendom, hinduismen, buddhismen osv.
  • KillBill
    nattuv skrev 2016-10-16 21:33:34 följande:
    Världsmedborgare skrev 2016-10-16 18:23:11 följande:Fast jag måste erkänna att jag inte gillar skrivningen "västerländsk humanism", det borde ändras till humanism.
    En fråga, vad är din uppfattning om den svenska skolan? Vill du att undervisningen i högre grad än idag ska anpassas för människor från andra kulturer och andra religioner?
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?