• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Höger
    KillBill skrev 2016-10-15 22:09:00 följande:

Menar du att allt hat, hot och hets borde tillåtas som en del av yttrandefriheten?

Vad är det för hets som vänstern använder sig av och som inte omfattas av lagen? Ge exempel så att jag förstår.

Min åsikt om yttrandefriheten är att alla grupper liksom individer ska vara lika inför lagen. Så är det inte nu. T.e.x. är det i stort sett fritt fram att hetsa mot vita, svenskar och män. Liknande hetskommentarer om minoritetsgrupper kan leda till åtal.

Det har också med kultur att göra eftersom det skapats en likriktad kultur i Sverige där det är ok att hetsa mot vissa grupper i samhället. Med lagens hjälp dessutom.

Utöver det finns åsiktskontrollen som är stenhård i frågor som exempelvis abort, jämställdhet, homosexualitet mm mm. Den som inte följer de outtalade reglerna i den svenska kulturen kommer ingenstans.

Den så kallade mångkulturen i Sverige är så ytlig. Den som kommer hit kan bevara sitt utseende men behåller han eller hon sina värderingar och åsikter från hemlandet så kommer vederbörande aldrig att bli en del av det svenska samhället. Är det mångkultur?
  • Höger
    KillBill skrev 2016-10-15 22:38:07 följande:

På vilket sätt motverkar den svenska skolan mångkultur? Är inte i själva verket den svenska skolan objektiv i förhållande till olika kulturer?

Den svenska skolan ska vara icke konfessionell och all undervisning ska vara faktabaserad och objektiv och sträva efter att tillvarata ma?ngfalden och fokusera pa? hur olika kulturer berikar varandra. Jag tycker att skolan lyckas ganska bra med detta.

Det är bara på ytan som sagt. Om du ser det ur ett internationellt perspektiv så är lärarna som kommer ut från lärarhögskolorna extremt likriktade. Det är förvisso inget konstigt med det men man bör vara medveten om det. Lärarutbildningen är i sig en produkt av den svenska kulturen. Sedan utformas skolorna efter dessa lärare. Klart att det blir likriktat.
  • Världsmedborgare

Höger skrev 2016-10-15 20:28:44 följande:
    Måste detta bli en tråkig SD tråd. Mångkultur har ärligt talat inte särskilt mycket med dem att göra.

Så vilka är nu fördelarna med mångkultur?
    Håller med, men ibland så behövs det påpekas var SD:s finns och få folk  att inse och att det skulle bli ett kulturellt (läs rasistiskt) h-vete om dom fick egen makt.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Höger skrev 2016-10-15 20:28:44 följande:
    Så vilka är nu fördelarna med mångkultur?
    Hur många som helst, det är den som gjort Sverige till det vi är idag, och det skulle vara förödande med en begränsning av det utbudet.
    Vi skulle helt enkelt stagnera i kunskap, utveckling, och förståelse i alla dess former, vilket givetvis inte kan vara nåt annat än negativt.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-15 22:56:08 följande:

Det finns till och med någon passus om att skolan skall förmedla vissa värden som anses bättre än andra. Oavsett hur vällovliga man anser dessa världen vara så handlar det om ett medvetet försök till kulturell likriktning.
    Javisst, t.ex de humanistiska och de mänskliga rättigheterna, och det menar du alltså skulle vara fel?

Nog måste du veta att det ovan är globala icke politiska, icka religiösa värderingar som delas av alla utom extremisterna, och dessa extremister är lika illa sedda överallt, oavsett religion eller kultur.

Extremisternas sk "kultur" har aldrig existerat hos något folk, i den mån det förekommit, så har folket varit ovetande om dess syfte.

Bra ex på det är Nazismen, nuvarande regimer i Ungern, Polen och Turkiet, läggas till kan även göras med Isreal, som med sin nuvarande regering för extremisternas taktik, med att använda lögnen som maktmedel.
    Israels regim förnekar t.o.m att dom är en ockupationsmakt, trots att dom bygger för fullt på ockuperade områden, vilket nu lett till att dom brutit med UNHCR
    Dom använder dessutom Gaza ungefär på samma sätt som Nazisterna använde Warszawa under 2:a världskriget, ett ghetto med syfte att nöta ut och bryta ner ett folk ett folk.
  • KillBill
    Höger skrev 2016-10-16 07:13:24 följande:
    Det är bara på ytan som sagt. Om du ser det ur ett internationellt perspektiv så är lärarna som kommer ut från lärarhögskolorna extremt likriktade. Det är förvisso inget konstigt med det men man bör vara medveten om det. Lärarutbildningen är i sig en produkt av den svenska kulturen. Sedan utformas skolorna efter dessa lärare. Klart att det blir likriktat.
    Det är klart att lärare som kommer ut från likriktade. Dessa lärare har drillats i att undervisa i enlighet med de lagar, förordningar och den läroplan som gäller i sverige. Överhuvudtaget så tror jag att den svenska skolan (då detta inte är skolans uppgift) har en ytterst marginell påverkan på människors utövande av religion eller kultur. Kultur och religion är i stället något som barnen får med sig från sin familj.
  • KillBill
    KillBill skrev 2016-10-16 11:17:04 följande:
    Det är klart att lärare som kommer ut från likriktade. Dessa lärare har drillats i att undervisa i enlighet med de lagar, förordningar och den läroplan som gäller i sverige. Överhuvudtaget så tror jag att den svenska skolan (då detta inte är skolans uppgift) har en ytterst marginell påverkan på människors utövande av religion eller kultur. Kultur och religion är i stället något som barnen får med sig från sin familj.
    Korrigering: Det är klart att lärare som kommer ut från lärarhögskolan är likriktade, skulle det ha stått i första meningen.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-10-16 08:54:51 följande:
    Javisst, t.ex de humanistiska och de mänskliga rättigheterna, och det menar du alltså skulle vara fel?
    Läs om läs rätt. Det stod ingenting om att jag ansåg det vara fel bara att det är en form av kulturell påverkan.

Resten av ditt svammel hade ingenting med vad jag skrev att göra.

• Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-10-16 12:40:06 följande:
    Läs om läs rätt. Det stod ingenting om att jag ansåg det vara fel bara att det är en form av kulturell påverkan.

Resten av ditt svammel hade ingenting med vad jag skrev att göra.

Jag har inte sett nåt du skrivet som skulle vara rätt, möjligen utgår du från din egen skolgång, för den verkar då haft negativ inverkan på dig och din kulturella uppfattning.
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-10-16 11:17:04 följande:
    Då går vi till källan och tittar på vad skolans styrdokument säger.

"Lgr11
    I överensstämmelse med den etik som förvaltas av kristen tradition och västerländska humanism sker detta genom individens fostra till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande."
    Skolverket

Kristen tradition, västerländsk humanism, fostran. Nog låter det som skolan har fått till uppgift att förmedla en viss kultur. Vilket läroplanen dessutom fått en del kritik för.

För den som är intresserad av vad mer som står där finns dokumentet på Skolverkets hemsida under läroplaner. Sidan är lättnavigerad och dokumentet är lättläst. Det tycks till och med finnas som en ljudfil för de som inte vill läsa. Notera även den lilla del som tar upp "kunskaper".
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?