• Farfallos

Vad är bra med mångkultur?

Först så måste jag göra 3 saker tydliga:
    1 - Alla människor har ett okränkbart människovärde som i alla fall vid födseln är lika. Med stigande ålder kan ju alla individer, oavsett ursprung, agera så att hans/hennes människovärde minskar, men det är ju undantag. Alla människor förtjänar respekt och "en andra chans" just bara för att de är människor.
    2 - Med "kultur" här så menar jag jag både religion, mentalitet och traditioner i ett vidare perspektiv. Den som diskuterar de exakta definitionerna av dessa begrepp har missat grundfrågan.
    3 - Med kultur menar jag INTE saker som hudfärg.

Den politiskt korrekta människan i dagens Sverige ska hylla mångkultur, men handen på hjärtat - Är det bra?

Det finns ju massor av kulturella uttryck (se punkt 2 ovan) som jag tror att alla normala Svenskar anser är odiskutabelt elände, så som t.ex hedersvåld, tvångsgifte och könsstympning. Och av all världens konflikter så har nästan alla sin grund i motsättningar mellan folk av olika kulturer eller religioner.

Är det då rätt att "odla" grunden för dessa motsättningar? Jag tänker att grunden för att upprätthålla kulturella skillnader är:
    - Religiösa friskolor.
    - Nybyggnation av religiösa byggnader med karaktäristisk arkitektur (det gäller naturligtvis alla religioner).
    - Hemspråksundervisning. Kanske inget som odlar motsättningar, men de som känner att de vill bevara språket som de pratar hemma kan sköta den biten själva- Tid och pengar måste i första hand gå till att lära nya Svenskar Svenska. Goda kunskaper i Svenska bidrar till att minska klyftan mellan människor (och därmed kulturer).

Men jag kanske är helt ute och cyklar, för mångkultur kanske är bra. Jag kan dock inte se någon annan otvivelaktig fördel än att vi får hit en massa bra matkultur. Allt annat är flummigt PK-jidder i mina öron. Men finns det något riktigt positivt med mångkultur? Vad kan vi lägga i den positiva vågskålen när den negativa är fylld med tiggeri, homofobi, kvinnoförtryck och lättkränkthet mm? 

• Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-10-14 15:30:21 följande:
    Fast utbildning är inte nödvändigtvis kopplat till välstånd utan det kan finnas ett politiskt och/eller kulturellt motstånd mot utbildning och utveckling, i synnerhet hos kvinnor.

Utbildning hjälper heller inte om en påtagligt konservativ och begränsande kultur har stort inflytande i den utbildning som hålls, eller om föräldrar, äldre syskon, religiösa företrädare m.fl. tutar i barn att lärdomar från skolan som avviker från deras syn är felaktig.
    Javisst är det så  och det har jag redan sagt/skrivit, att politik/politiker/(religiösa)makthavare är ett problem som försvårar för folket, så deras vilja kommer aldrig fram.
    Men undanröjs dom problemen, ja då skulle det fullkomligt explodera med nytänk i dessa länder, och det är just det jag vill vi ska jobba med.
    De som kommer hit, dom förändrar sig över tid, ja t.o.m snabbare än vad jag påstått, men i "hemländerna" är det väldigt svårt att få till en förändring, så jag tror det måste komma underifrån, precis som det alltid brukar göra, när stora omvälvningar i ett land sker.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-14 15:42:22 följande:
    Javisst är det så  och det har jag redan sagt/skrivit, att politik/politiker/(religiösa)makthavare är ett problem som försvårar för folket, så deras vilja kommer aldrig fram.
    Men undanröjs dom problemen, ja då skulle det fullkomligt explodera med nytänk i dessa länder, och det är just det jag vill vi ska jobba med.
    De som kommer hit, dom förändrar sig över tid, ja t.o.m snabbare än vad jag påstått, men i "hemländerna" är det väldigt svårt att få till en förändring, så jag tror det måste komma underifrån, precis som det alltid brukar göra, när stora omvälvningar i ett land sker.
    ...och samtidigt finns de som strävar efter att bevara den kulturen även i Sverige, i vissa fall t.o.m. än mer konservativt och radikalt än i hemlandet.
    Det är just vad monokulturalism avser att motverka.
  • Dorian Ertymexx
    Tom Araya skrev 2016-10-14 17:27:10 följande:
    ...och samtidigt finns de som strävar efter att bevara den kulturen även i Sverige, i vissa fall t.o.m. än mer konservativt och radikalt än i hemlandet.
    Fast nej. För i så fall så innebär monokulturalism ett förbud av tex SD, som faktiskt är MER extrema och radikala än majoriteten muslimer i just sådana frågor. De är ärkereaktionära, och vill vrida tillbaka Sveriges kulturella klocka lååångt bak i tiden.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-14 17:27:10 följande:
    Nja många av de svenskar som kämpar för ett monokulturellt samhälle är konservativa i sin syn på förändring och önskar en tillbakagång till äldre traditioner.

Talibanmännen i Afghanistan och svenskar som vill tillbaka till ett monokulturellt samhälle har rätt mycket gemensamt..
  • Dorian Ertymexx
    KillBill skrev 2016-10-14 19:43:34 följande:
    Nja många av de svenskar som kämpar för ett monokulturellt samhälle är konservativa i sin syn på förändring och önskar en tillbakagång till äldre traditioner.

Talibanmännen i Afghanistan och svenskar som vill tillbaka till ett monokulturellt samhälle har rätt mycket gemensamt..
    Precis. Det är lite roande när konservativa gnäller på "arabmuslimers" kvinnosyn, för att sedan visa att de har exakt  samma kvinnosyn själva. Heh...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 12:14:27 följande:
    Det är en definitonsfråga, och än idag finns eg ingen exakt angivelse om när Stockholm grundades, men utan tyskarnas inflytande så hade knappast samhället vuxit fram till Stockholm, och kanske inte ens blivit vår huvudstad.
    Om jag inte minns fel, så var det väl Karlskrona som var tänkt som huvudstad.

Men det här är som sagt fortfarande en olöslig fråga, som inte går att få nåt exakt svar på, så den kan vi släppa.
    Det är inte en definitionsfråga. Det är helt enkelt inte sant att Stockholm grundades av tyskar.
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-14 18:20:48 följande:
    Fast nej. För i så fall så innebär monokulturalism ett förbud av tex SD, som faktiskt är MER extrema och radikala än majoriteten muslimer i just sådana frågor. De är ärkereaktionära, och vill vrida tillbaka Sveriges kulturella klocka lååångt bak i tiden.
    Syftet med monokulturalism är inte att förbjuda utan att främmande och negativ kultur (i förhållande till vår egen kulturella utveckling) ska självdö när den inte längre har stöd att gro samtidigt som svensk kultur står stark och tydlig...och jag tror att SD skulle lida nederlag av just den effekten.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-14 19:43:34 följande:

Nja, det där är nog mer din egen uppfattning.
    Dessutom har något som liknar Talibanernas syn på värderingar aldrig någonsin existerat i Sverige.

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-14 19:52:37 följande:
    Precis. Det är lite roande när konservativa gnäller på "arabmuslimers" kvinnosyn, för att sedan visa att de har exakt  samma kvinnosyn själva. Heh...
    Javisst och lika komiskt blir det när invandrings- och mångkulturförespråkare kritiserar motståndare för att vara allt för konservativa och intoleranta.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-14 15:42:22 följande:
    Du har inte läst eller sett något av det jag länkat till av artiklar, bloggar och tv-program i ämnet? Även om det bara skulle vara 5% av alla invandrade vars kulturella fostran och vilja att omvärdera den, så det innebär problem för vårt samhälle, så är det ändå många.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?