• småvildingar

Bim september

Nu är det dags att ge sig in i bebismakariet! Spännande och lite jobbigt. Det där plusset kan ju ta sin tid på sig..

Hoppas på att det sätter sig nu i mitten på aug så bim torde bli i början på sept.

Någon mer som är igång? Alltid roligt att ha någon/flera att kunna prata med!

• Svar på tråden Bim september
  • misslina
    Anonym (Daria) skrev 2016-08-31 08:36:04 följande:
    Stort grattis!! Har du gjort testet med sticka eller med stav? I så fall vilken sticka? Jag hoppas det vissar positiv på mig också har bim 4 sep har redan gjort test igår men visade negativ ! Vissar idag din test bra synlig streck? Lycka till med graviditeten och grattis

Igen!
    Hej!

Tack :)

Igår tog jag en sticka från billiga tester. Och idag en stav från PET
  • Milie

Jag ser att det är väldigt vanligt att fortsätta ÄL-testa efter att man fått ett positivt test. Varför gör ni det? Den enda informationen man får av ÄL-test är ju att det är stor chans att den sker inom 36-48 timmar därefter. Om toppen av hormoner är kort eller lång tillför ingen information. Vill man ha extra information så är det lättast att tempa för att detektera då progesteron kommer igång och värmer kroppen.

Eller har jag missat någon information om ÄL-test? Länka gärna i så fall. Jag älskar att mäta och testa och är precis som alla andra här angelägen om att ha koll.

• Hellsing
    Milie skrev 2016-08-31 12:34:23 följande:

Jag ser att det är väldigt vanligt att fortsätta ÄL-testa efter att man fått ett positivt test. Varför gör ni det? Den enda informationen man får av ÄL-test är ju att det är stor chans att den sker inom 36-48 timmar därefter. Om toppen av hormoner är kort eller lång tillför ingen information. Vill man ha extra information så är det lättast att tempa för att detektera då progesteron kommer igång och värmer kroppen.

Eller har jag missat någon information om ÄL-test? Länka gärna i så fall. Jag älskar att mäta och testa och är precis som alla andra här angelägen om att ha koll.

Äl-test kan känna av grav-hormoner ;)
  • FrökenE1985
    Cfmilla skrev 2016-08-31 11:37:55 följande:

Hur vet man att man har problem med den?

Lycka till!!

Jag var ofta väldigt trött och sov mycket. Pendlar mycket i vikt m.m. Så gick till vård c, där tog dom alla prover på sköldkörteln. Ofta tar dom bara TSH (det mäter ämnesomsättningen) men denna gång tog det alla prover. Vilket visade sig då att jag har förhöjt antal antikroppar. (Den läkaren missade dock att informera mig om det, fick ett brev där han skrev att allt var normalt (?!) Istället fick jag reda på det ett år senare av min läkare på Adhd-mottagningen, som tyckte det var konstigt att jag var så trött hela tiden, så han gick igenom alla prover jag tagit.) Blev remitterad till endokrinolog, som skickade tillbaka remissen med förklaringen att anti-kropparna och övriga prover skall övervakas med provtagning var 6:e månad.

TPO-AK ska ligga under 36 eller nått och jag har strax över 400. Det medför att jag har större risk att utveckla autoimmun sjukdom. Så nu tar jag alla prover för sköldkörteln var 6:e månad nu. Men än så länge ligger övriga värden inom referens (enl. Normen i sthlms län iaf).

Oj... nu blev det en hel roman. Men för att göra en lång historia kort så kan man helt enkelt gå till vårdcentralen och be dom ta samtliga prover för sköldkörteln om man misstänker att det kan vara något med den.
  • småvildingar
    misslina skrev 2016-08-31 05:41:08 följande:

Har egentligen bim på lördag den 3/9..... Men tog en sticka idag! Och japp!! Jag är gravid ;)

Ihhhhhhhh;)

Åh! Stort grattis! Wiiie!
  • Lady K
    misslina skrev 2016-08-31 05:41:08 följande:

Har egentligen bim på lördag den 3/9..... Men tog en sticka idag! Och japp!! Jag är gravid ;)

Ihhhhhhhh;)

Åh vad kul! Grattis!
  • Lady K
    småvildingar skrev 2016-08-31 12:48:51 följande:

Mensen kom idag! Typiskt. Nästa bim är 28 sept så jag fortsätter att hänga här ;)

Vad tråkigt! Hoppas på bättre lycka för dig nästa gång!
  • Hellsing

Mensen kom idag! Typiskt. Nästa bim är 28 sept så jag fortsätter att hänga här ;)

Vad störigt! Vi är säkert fler som följs åt vartefter :/
  • MeAndMyself

Tråkigt! Min kom också idag. Har min 29:e igen, vi håller tummarna för nästa gång <3

Svar på tråden Bim september