• Anonym (Oroliga och ledsna barn)

Våran pappa struntar i oss barn :(

Vi är 3 syskon i åldern 18. 21 och 22 Vår pappa lämnade mamma han hade hittat en annan kvinna. Han kommer inte och hälsat på och han ger oss några hundra när vi fyller år men den kvinna han bor ihop med hon har en dotter och till henne köper han saker.

Det som är jobbigast är att han glömt oss vi som är hans barn. Mitt syskon tar studenten snart och vi tror inte han kommer då heller för nu är det mer än 4 månader sen han kom till oss. Vi bor med mamma och vi älskar henne men vi vill ha våran pappa också. Han bor 28 mil från oss men är ute och reser och vi vet att han har varit i närheten där vi bor men kommer inte till oss ändå. När mamma och pappa bodde ihop och vi var en familj då hade vi det bra även om våra föräldrar bråkade ibland det var inga allvarliga bråk dom hade lite olika syn på saker ibland bara.

• Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(
  • Anonym (Vuxenansvar)
    sextiotalist skrev 2016-05-23 15:32:23 följande:

Fast jag kan inte se vad mina vänner gillar för statusar, bara att de gör det. Ts och hennes syskon kan blockera den nya och den nyas dotter, så slipper de något de skriver alls i deras flöde.

För övrigt så kommer aldrig sådana saker i mitt flöde, utan ligger på sidan på skärmen.

Det beror väl på vilka inställningar den nya med dotter samt pappan själv har. Om de tillåter att deras statusar syns för vänners vänner så kommer det upp på TS sida när pappan gillar/kommenterar deras statusar. Så att du inte får upp när dina vänner gillar andras statusar handlar ju om vad dina vänner och vänners vänner valt för inställningar, det behöver inte betyda att det ser likadant ut på TS sida...

Det är möjligt att en kan blocka någon en inte är vän med och på så sätt slippa se deras statusar när en gemensam vän kommenterar, det är ju i så fall något som TS kan prova om hen inte tar bort pappan på FB helt.
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 14:28:52 följande:

För att pappa ville sälja fort, mamma ville vänta lite så att det inte skulle bli några skulder kvar vi alla försökte prata med honom men han lyssnade inte :(

Hur kunde banken gå med på försäljningen? Låter märkligt. Dom brukar säga nej om man har dålig ekonomi å stora skulder eftersom fastigheten är ju deras säkerhet
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-05-23 16:17:24 följande:

Hur kunde banken gå med på försäljningen? Låter märkligt. Dom brukar säga nej om man har dålig ekonomi å stora skulder eftersom fastigheten är ju deras säkerhet

Banken brukar alltså säga nej till försäljningar med stora förluster om man har dålig ekonomi. Å då kan man helt enkelt inte sälja, om man inte kan hosta fram pengar att lösa lånen med som finns på fastigheten. Så nått stämmer inte. Antingen var d inte en speciellt stor förlust alt så har både din mamma å din pappa god ekonomi. ( dock har du ju tidigare skrivit att din pappa har skulder på 800.000 å då blir jag än mer övertygad att du inte är sanningsenligt för ingen bank skulle gått med att lägga ett stort blancolån på en sådan skuldsatt människa utan säkerhet)
    EnAnonumius skrev 2016-05-23 16:11:34 följande:
    Ursäkta?
    Ni är knappast de enda som har "levt på studielån". Och JA det är ingen picknick att leva på studiemedel. Jag själv har levt på studiemedel och jag bodde i lägenhet själv då så och fick lägga 38% av mitt studiemedel på enbart hyran. Studiemedel när jag hade dem var på c:a 7750kr.
    Jag satt och räknade att jag hade ett underskott på 500kr i månaden om man skulle gå på socialens norm för den tiden också, och man fick INTE komplettera på socialen alls. Så jag fick lära mig att "koka soppa på en spik", och kurslitteraturen den fick man köpa begagnad.

Ni bor för böflen kvar hemma. Ändå bidrar ni INGET med er del av familjens sammanlagda utgifter. Ja kurslitteratur kostar och resor kostar det vet varje människa som levt på studiemedel. Men de slukar knappast hela studiemedlet med detta.

Dock så är det faktiskt ändå inte för mycket begärt av VUXNA människor att betala lite för kost och logi oavsett om de bor i studentkorre ELLER hemma hos mamsingen.

Studiemedel ligger på IDAG, c:a 9904kr (jag har kollat på CSN nyligen under veckan), och att lägga c:a 2500-3000kr i månaden VARDERA hemma för kost och logi borde ju faktiskt inte vara så otroligt för mycket begärt av vuxna myndiga barn att göra. 
    Då har ni mellan 7404- 6904kr kvar på månaden. Det borde ju ni klara av att betala månadskort, kurslitteratur, och era mobiler för utan problem och ha ändå pengar kvar för att kanske även unna er en öl eller två öl på studentpuben.

Ni är vuxna ni är myndiga ni har ansvaret att försörja er själva, det är INTE eran mamma jobb att försörja er fast ni dra in 9904kr i månaden.
    Ni är inte barn längre s.a.s. Så det är på tiden att ni slutar att agera barn och tar ert eget vuxenansvar.
    Jag får lite drygt 2500 i månaden om jag hade fått drygt 9000 då hade jag hjälp till med hyran mina hygienartiklar betalar jag själv och även buss och köper begagnad litteratur när jag kan för att snåla och är inte ute och festar eller köper onödig saker.
  • Anonym (S)
    Anonym (Bortskämda barn) skrev 2016-05-23 15:36:14 följande:

Du missar helt poängen. Surar ni på *infoga valfritt firande* om * infoga valfri släkting* köper dyrare och fler presenter till *infoga valfritt barn under 18*?

Är det inte förbannat småaktigt att som vuxen kräva dyra presenter och jämföra priser med presenter som barn får? Att dessutom kräva presenter av föräldrar som inte har råd.

Att köpa egna kläder som student är väl fullt normalt?

Ni vill att han ska komma hem till er. Han vill inte träffa sitt ex. Han vill att ni ska komna hem till honom. Ni vill inte träffa hans nuvarande. Vad är skillnaden?

Är det verkligen det här det handlar om? Är det detta som är det vesäntliga i tråden? Är det såå svårt att sätta sig in i ts sorg i att hennes/hans pappa lämnat dom och skiter i dom? Det spelar ingen roll att ts är vuxen. Det gör lika jävla ont ändå! Grattis till dig om du sluppit uppleva detta själv.

Tråden handlar för fan inte om några bortskämda vuxna barn utan om "vuxna" barn som blivit svikna av sin förälder. Klart att han som pappa och som varit den som lämnat ska behaga ta sig till sina egna barn för att träffa dom! Klart det gör ont i hela kroppen att veta och känna att pappa inte bryr sig! Trots att man är 20! För helvete!
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 16:27:37 följande:

Jag får lite drygt 2500 i månaden om jag hade fått drygt 9000 då hade jag hjälp till med hyran mina hygienartiklar betalar jag själv och även buss och köper begagnad litteratur när jag kan för att snåla och är inte ute och festar eller köper onödig saker.

Då pluggar du inte på heltid alt inte tar ngt studielån utan enbart bidragsdelen, varför? Pluggar du distans borde du väl kunna ha ett extrajobb dessutom.
    Anonym (Vienna) skrev 2016-05-23 16:26:01 följande:
    Banken brukar alltså säga nej till försäljningar med stora förluster om man har dålig ekonomi. Å då kan man helt enkelt inte sälja, om man inte kan hosta fram pengar att lösa lånen med som finns på fastigheten. Så nått stämmer inte. Antingen var d inte en speciellt stor förlust alt så har både din mamma å din pappa god ekonomi. ( dock har du ju tidigare skrivit att din pappa har skulder på 800.000 å då blir jag än mer övertygad att du inte är sanningsenligt för ingen bank skulle gått med att lägga ett stort blancolån på en sådan skuldsatt människa utan säkerhet)
    Ljuger nej det går bort och pappa har tagit lån på lån på alla ställen som finns och det är inga vanliga banker han berättade om detta före jul och vi är oroliga för honom för det kan inte vara roligt att ha skulder på såna ställen som han har.
    Anonym (Vienna) skrev 2016-05-23 16:35:39 följande:
    Då pluggar du inte på heltid alt inte tar ngt studielån utan enbart bidragsdelen, varför? Pluggar du distans borde du väl kunna ha ett extrajobb dessutom.
    Det är inte på heltid och jag söker jobb och har jobb på gång och till hösten då blir det studier på heltid plus att det blir studielån
    Anonym (S) skrev 2016-05-23 16:29:37 följande:
    Är det verkligen det här det handlar om? Är det detta som är det vesäntliga i tråden? Är det såå svårt att sätta sig in i ts sorg i att hennes/hans pappa lämnat dom och skiter i dom? Det spelar ingen roll att ts är vuxen. Det gör lika jävla ont ändå! Grattis till dig om du sluppit uppleva detta själv.

Tråden handlar för fan inte om några bortskämda vuxna barn utan om "vuxna" barn som blivit svikna av sin förälder. Klart att han som pappa och som varit den som lämnat ska behaga ta sig till sina egna barn för att träffa dom! Klart det gör ont i hela kroppen att veta och känna att pappa inte bryr sig! Trots att man är 20! För helvete!
    Tack Ja det gör ont och det spelar ingen roll hur gamla vi är för pappa är pappa och mamma är mamma
  • sextiotalist
    Anonym (S) skrev 2016-05-23 16:29:37 följande:

Jag skrev tidigt i tråden om att det är en sorgeprocess som TS och syskonen måste gå igenom. Men samtidigt så måste de med gemensamma krafter fixa vardagen.

De måste stötta varandra och se vad var och en kan bidra. Deras pappa kan de räkna bort.
Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(