• Anonym (Oroliga och ledsna barn)

Våran pappa struntar i oss barn :(

Vi är 3 syskon i åldern 18. 21 och 22 Vår pappa lämnade mamma han hade hittat en annan kvinna. Han kommer inte och hälsat på och han ger oss några hundra när vi fyller år men den kvinna han bor ihop med hon har en dotter och till henne köper han saker.

Det som är jobbigast är att han glömt oss vi som är hans barn. Mitt syskon tar studenten snart och vi tror inte han kommer då heller för nu är det mer än 4 månader sen han kom till oss. Vi bor med mamma och vi älskar henne men vi vill ha våran pappa också. Han bor 28 mil från oss men är ute och reser och vi vet att han har varit i närheten där vi bor men kommer inte till oss ändå. När mamma och pappa bodde ihop och vi var en familj då hade vi det bra även om våra föräldrar bråkade ibland det var inga allvarliga bråk dom hade lite olika syn på saker ibland bara.

• Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(
  • EnAnonumius
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 21:54:25 följande:
    Ok menar du att han drar sig undan för att vi är vuxna? Orkar inte tänka så mycket nu pga det som hänt den senaste timmen :(
    Nej det handlar det inte om. Tolka inte in något som inte ens kan göras med detta berömda  "läsas mellan raderna".

Du är vuxen och du har egenansvar för din försörjning. Du kan liksom INTE kräva att
    att du som vuxen skall ha rättvisetänkande som när det är två barn under 18år och är försörjda av mamma och pappa (eller om en eller två bonus föräldrar har åtagit sig det jobbet).

Som vuxen så skall man förstå ha insikten i att livet är inte alltid rättvist och man kan inte s.k "millimeterrättvisa" och sitta och tjura som 22åring och säga "jag fick ju för 50kr" varför får NN 16år för 100kr.

Du ser inte den signifikanta skillnaden. Det handlar inte om "pengar" i ordets rätta bemärkelse. Det handlar om att en förälder (kanske även om det handlar om en bonus) så har föräldern/föräldrar ansvaret att försörja 16åringen och som en del av försörjningen så handlar det att tillgodose personens behov både emotionellt och materiellt.  En vuxen, som är då myndig, person har egenansvar att försörja sig kan inte hålla på att kräva att man skall vara likställd med en omyndig i "penning värde" på presenter/gåvor.  Gåvor är faktiskt frivilligt egentligen.

Så jag anser att det är rätt girigt att sitta och säga "får jag för 50kr så skal ingen annan ha för mer heller..."

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (S) skrev 2016-05-23 23:27:45 följande:
    Jävla nolla till förälder som inte kan ta sig till sitt barns student pga ett gammalt ex.
    Ja i det kan jag hålla med faktiskt.

Att det är direkt oförskämt av pappan att inte komma till studenten i sig p.g. av ett gammalt ex. Det är ju liksom inte exet som tar studenten utan det är ju hans barn.

Så där skall pappan ha en spark i arslet med spetsig sko.
    Med spetsig sko menar jag att det skall vara en metallspets som är vässad och rätt upp i dajmkrysset.  Demon

För det är lågt av pappan att inte närvara på en student, för studenten kommer ju bara en gång i livet för en person.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Vuxenansvar)
    Brumma skrev 2016-05-23 23:19:46 följande:

Jag har inte skrivit någonstans att det är ok att pappan struntar i studenten. Det där lyckades du få ihop alldeles på egen hand..

Jag började skriva mitt inlägg innan TS svarade med det inlägget. Dock står det ju även i det att de vill att det "ska vara rättvist" så jag tolkar det inte som att summan är släppt precis..

Jag är alldeles tillräckligt empatisk tack men stirrar mig för den delen inte blind och missar en vuxens persons egenansvar och något orimliga krav.

Var har jag skrivit att du tycker att det är OK att pappan struntar i studenten? För att citera dig själv "Det där lyckades du få ihop alldeles på egen hand.."

Däremot har du skrivit att "Rättvisetänk mellan vuxna barn och yngre barn går liksom bort. Ni är VUXNA".

Ett av syskonen är bara två år äldre än det "barn" som du tolkar det som att syskonen är missunnsamma emot, och därför undrar jag om du hade tyckt att 18-åringens känslor hade varit berättigade om vi haft en annan myndighetsålder eftersom du trycker så mycket på att de är vuxna.

Intressant för övrigt att så många som lever med partners som har barn sedan tidigare är så ivriga att försvara när en förälder struntar i de barnen. En kan ju undra vad det beror på...
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (S) skrev 2016-05-23 23:27:45 följande:

Jävla nolla till förälder som inte kan ta sig till sitt barns student pga ett gammalt ex.

Ja?

Som sagt så tycker jag att han borde uppvakta sitt barn...
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 23:16:17 följande:

Så 16-åringen har "all rätt" att få presenter av sin mammas nya partner och när hans biologiska barn sörjer att han så tydligt visar att han inte på något sätt prioriterar dem så är de "avundsjuka"?

Varför är det en 16-årings "rätt" att få presenter och vilka är det som ska räknas in i att tillgodose den "rätten"?

Eftersom han frivilligt har gett sitt bonusbarn presenten så har bonusbarnet så klart rätt till presenten. Han har rätt att ge presenter till vem han vill.
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 23:41:26 följande:

Var har jag skrivit att du tycker att det är OK att pappan struntar i studenten? För att citera dig själv "Det där lyckades du få ihop alldeles på egen hand.."

Däremot har du skrivit att "Rättvisetänk mellan vuxna barn och yngre barn går liksom bort. Ni är VUXNA".

Ett av syskonen är bara två år äldre än det "barn" som du tolkar det som att syskonen är missunnsamma emot, och därför undrar jag om du hade tyckt att 18-åringens känslor hade varit berättigade om vi haft en annan myndighetsålder eftersom du trycker så mycket på att de är vuxna.

Intressant för övrigt att så många som lever med partners som har barn sedan tidigare är så ivriga att försvara när en förälder struntar i de barnen. En kan ju undra vad det beror på...

Ja men man räknas som vuxen när man har slutat gymnasiet och föräldrarna inte längre är försörjningsskyldiga för ens uppehälle. Är det ett problem för dig? Anser du kanske att föräldrarna ska försörja ALLA barn, oavsett ålder, tills försörjningsansvaret den yngsta är slut?
  • Anonym (Vuxenansvar)
    Anonym (Sanningen.) skrev 2016-05-24 00:00:47 följande:

Ja men man räknas som vuxen när man har slutat gymnasiet och föräldrarna inte längre är försörjningsskyldiga för ens uppehälle. Är det ett problem för dig? Anser du kanske att föräldrarna ska försörja ALLA barn, oavsett ålder, tills försörjningsansvaret den yngsta är slut?

Visa mig var, förutom i din egen fantasi, som jag skrivit att föräldrar skall vara försörjningsskyldiga för vuxna barn som slutat gymnasiet.
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-24 00:26:04 följande:

Visa mig var, förutom i din egen fantasi, som jag skrivit att föräldrar skall vara försörjningsskyldiga för vuxna barn som slutat gymnasiet.

Visa mig var, förutom i din egen fantasi, jag har påstått att du har skrivit det. :)
  • Anonym (Vuxenansvar)
    Anonym (Sanningen.) skrev 2016-05-24 00:35:04 följande:

Visa mig var, förutom i din egen fantasi, jag har påstått att du har skrivit det. :)

Hahaha, L....

När argumenten tryter...

Då vet jag att du inget har att komma med i alla fall.
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-24 00:41:18 följande:

Hahaha, L....

När argumenten tryter...

Då vet jag att du inget har att komma med i alla fall.

Ja det var det jag kände när du skrev så och jag förstår också att du inte har något att komma med. Jag är inte förvånad.
Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(