• Anonym (Oroliga och ledsna barn)

Våran pappa struntar i oss barn :(

Vi är 3 syskon i åldern 18. 21 och 22 Vår pappa lämnade mamma han hade hittat en annan kvinna. Han kommer inte och hälsat på och han ger oss några hundra när vi fyller år men den kvinna han bor ihop med hon har en dotter och till henne köper han saker.

Det som är jobbigast är att han glömt oss vi som är hans barn. Mitt syskon tar studenten snart och vi tror inte han kommer då heller för nu är det mer än 4 månader sen han kom till oss. Vi bor med mamma och vi älskar henne men vi vill ha våran pappa också. Han bor 28 mil från oss men är ute och reser och vi vet att han har varit i närheten där vi bor men kommer inte till oss ändå. När mamma och pappa bodde ihop och vi var en familj då hade vi det bra även om våra föräldrar bråkade ibland det var inga allvarliga bråk dom hade lite olika syn på saker ibland bara.

• Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 21:38:33 följande:

Det var och är en annan skuld som pappa och mamma har tillsammans och har inget med huslånet att göra men det lånet dom har tillsammans är inte så stort som lånen pappa har själv. Fick reda på nyss att pappa är dömd i tingsrätten också :( Tankar i huvudet nu är vad? Varför? Hur? Och tänker ja jag vet inte vad och gråter, pappa var altid glad förut och på somrarna satt vi tillsammans och grillade korv nu snurrar allt för detta är inte pappa han skulle aldrig bryta mot någon lag :( Usch

Man kan få en dom av många anledningar. Man behöver inte vara kriminell för det.
  • Anonym (Oroliga och ledsna barn)
    Brumma skrev 2016-05-23 22:08:41 följande:

Nej absolut inte :)

Men synsättet "om vi bara får 50:- ska ingen annan få mer" känns lite (mycket) sniket. Tänker att det kan vara lite avtrubbande och kännas väldigt otacksamt. Som om ni vill ha honom i ert liv för att få saker.

Jag säger inte att det ÄR så, men att det inte är ett speciellt attraktivt drag att se hos sina vuxna barn. Att ksnske ibte känna sig efterlängtad om man inte kommer med dyra presenter..

Vi struntar i om det kostar 1 kr och som jag skrivit så är det rättvisa vi vill ha men framför allt det vi vill är att pappa inte ska glömma att vi finns (vi finns för honom om han vill) och det tycker vi är viktigare än presenter sen ok om han köper till henne och hennes barn det är upp till honom. Nu ska jag gå ut och gå och rensa tankarna från beskedet vi fick i kväll :( Tack för alla råd och tankar.
  • Anonym (Vuxenansvar)
    Anonym (Sanningen.) skrev 2016-05-23 22:15:55 följande:

Ts och hennes syskon har också varit 16 år och fått fina födelsedagspresenter. Varför skulle hans bonusbarn inte kunna få detsamma när hen fyllde 16? Hur kan det på något sätt bli orättvist för Ts och hennes syskon?

Så att en förälder lägger ner stora pengar på presenter till sin partners 16-åring, men inte visar något intresse att komma på sin 18-årings student är heeeeelt OK i dina ögon?

Visst, TS skriver om pengasummor, men i grunden låter det mer som att hen och syskonen sörjer att pappa skiter i sina egna barn och har "bytt ut dem" mot sin partners 16-åring, så att sitta och hävda att bonusbarnet skall få samma som TS fick när hen var 16 är bra korkat och oempatiskt.
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 21:48:54 följande:

Då skrev jag fel sorry :( Det som dom använde det lånet till var att renovera huset

Man tar vanligtvis inte blancolån för å renovera på huset man utökar sitt bolån. Efter renoveringarna torde huset vara värt det extra dom renoverat för? Hur stort är lånet?
  • Brumma
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 21:56:13 följande:

Det "lilla" barnet är vad jag kan utläsa av TS 16 år.

Det är inte direkt ett småbarn vi snackar om att TS och hens yngre syskon skulle vara "avundsjuk" på vilket gör din jämförelse med dina barn och bonusbarn rätt ovidkommande.

Skillnaden är väl att en sextonåring faktiskt fortfarande räknas dom ett barn och inte förväntas försörja sig själv.

Varför gör det min jämförelse ovidkommande? TS skriver "om vi får 50:- skall ingen annan få mer" visar ganska tydligt på millimeterrättvisa. Skulle mina barn i vuxen ålder visa på samma tänk skulle jag allvarligt fundera på vad som sjutton gick snett med uppfostran. Med barn i olika åldrar (16 o 22 är ganska stor skillnad), med olika behov och önskningar och som är på olika ställen i livet känns det snarare orättvist att räkna kronor på det sättet.
  • Anonym (Sanningen.)
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 22:29:06 följande:

Så att en förälder lägger ner stora pengar på presenter till sin partners 16-åring, men inte visar något intresse att komma på sin 18-årings student är heeeeelt OK i dina ögon?

Visst, TS skriver om pengasummor, men i grunden låter det mer som att hen och syskonen sörjer att pappa skiter i sina egna barn och har "bytt ut dem" mot sin partners 16-åring, så att sitta och hävda att bonusbarnet skall få samma som TS fick när hen var 16 är bra korkat och oempatiskt.

Har du något problem med läsförståelsen eller hur kom du fram till den slutsatsen? Varken jag eller någon annan har skrivit att det är rätt av pappan att strunta i sitt barns student. Däremot vill han kanske inte komma på festen om hans partner inte är bjuden och kanske vill han inte träffas in ex fru, så det kanske han skulle kunna hoppassa över men komma till ceremonin och ge barnet en present är självklart för mig. Sen, att han ger sitt bonusbarn en födelsedagspresent är väl självklart? Bonusen har all rätt att få presenter hen med.
  • Anonym (Vuxenansvar)
    Brumma skrev 2016-05-23 22:36:27 följande:

Skillnaden är väl att en sextonåring faktiskt fortfarande räknas dom ett barn och inte förväntas försörja sig själv.

Varför gör det min jämförelse ovidkommande? TS skriver "om vi får 50:- skall ingen annan få mer" visar ganska tydligt på millimeterrättvisa. Skulle mina barn i vuxen ålder visa på samma tänk skulle jag allvarligt fundera på vad som sjutton gick snett med uppfostran. Med barn i olika åldrar (16 o 22 är ganska stor skillnad), med olika behov och önskningar och som är på olika ställen i livet känns det snarare orättvist att räkna kronor på det sättet.

Så du tycker att det är stor skillnad på en 16-åring och en 18-åring som fortfarande studerar på gymnasienivå?

Om vi hade haft kvar den "gamla" myndighetsåldern, 21 år, hade det då varit OK för det yngsta syskonet att vara besviken på pappans tydliga sätt att prioritera sitt bonusbarn framför sitt biologiska?

Sen har TS i inlägget innan det du nu citerade av mig skrivit:
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 22:25:18 följande:

Vi struntar i om det kostar 1 kr och som jag skrivit så är det rättvisa vi vill ha men framför allt det vi vill är att pappa inte ska glömma att vi finns (vi finns för honom om han vill) och det tycker vi är viktigare än presenter sen ok om han köper till henne och hennes barn det är upp till honom. Nu ska jag gå ut och gå och rensa tankarna från beskedet vi fick i kväll :( Tack för alla råd och tankar.

Så hen har uttryckt att det viktigaste för dem är att pappan inte skall glömma dem. Att det sedan uttrycks genom de känslor som pappans handlingar väcker hos syskonen är väl inte så svårt för en normalempatisk person att fatta.
  • Anonym (Vuxenansvar)
    Anonym (Sanningen.) skrev 2016-05-23 22:50:10 följande:

Har du något problem med läsförståelsen eller hur kom du fram till den slutsatsen? Varken jag eller någon annan har skrivit att det är rätt av pappan att strunta i sitt barns student. Däremot vill han kanske inte komma på festen om hans partner inte är bjuden och kanske vill han inte träffas in ex fru, så det kanske han skulle kunna hoppassa över men komma till ceremonin och ge barnet en present är självklart för mig. Sen, att han ger sitt bonusbarn en födelsedagspresent är väl självklart? Bonusen har all rätt att få presenter hen med.

Så 16-åringen har "all rätt" att få presenter av sin mammas nya partner och när hans biologiska barn sörjer att han så tydligt visar att han inte på något sätt prioriterar dem så är de "avundsjuka"?

Varför är det en 16-årings "rätt" att få presenter och vilka är det som ska räknas in i att tillgodose den "rätten"?
  • Brumma
    Anonym (Vuxenansvar) skrev 2016-05-23 23:08:14 följande:

Så du tycker att det är stor skillnad på en 16-åring och en 18-åring som fortfarande studerar på gymnasienivå?

Om vi hade haft kvar den "gamla" myndighetsåldern, 21 år, hade det då varit OK för det yngsta syskonet att vara besviken på pappans tydliga sätt att prioritera sitt bonusbarn framför sitt biologiska?

Sen har TS i inlägget innan det du nu citerade av mig skrivit:Så hen har uttryckt att det viktigaste för dem är att pappan inte skall glömma dem. Att det sedan uttrycks genom de känslor som pappans handlingar väcker hos syskonen är väl inte så svårt för en normalempatisk person att fatta.

Jag har inte skrivit någonstans att det är ok att pappan struntar i studenten. Det där lyckades du få ihop alldeles på egen hand..

Jag började skriva mitt inlägg innan TS svarade med det inlägget. Dock står det ju även i det att de vill att det "ska vara rättvist" så jag tolkar det inte som att summan är släppt precis..

Jag är alldeles tillräckligt empatisk tack men stirrar mig för den delen inte blind och missar en vuxens persons egenansvar och något orimliga krav.
  • Anonym (S)
    Anonym (Sanningen.) skrev 2016-05-23 22:50:10 följande:

Jävla nolla till förälder som inte kan ta sig till sitt barns student pga ett gammalt ex.
Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(