Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 16:27:37 följande:
Jag får lite drygt 2500 i månaden om jag hade fått drygt 9000 då hade jag hjälp till med hyran mina hygienartiklar betalar jag själv och även buss och köper begagnad litteratur när jag kan för att snåla och är inte ute och festar eller köper onödig saker.
Om du får detta så lyfter du bidragsdelen enbart.
Ja jag sitter och kollar på CSN's hemsida samtidigt, samtidigt som jag skriver detta så jag har högaktuella uppgifter.
Studiemedel (finns upplyst på CSN's hemsida) består av bidragsdelen och lånedelen.
Så hur man "får" 9900kr i månaden är ju enkelt, det står upplyst på CSN hemsida, att man får ansöka både bidragsdelen och lånedelen separat, men ändå på samma blankett. Du har antagligen inte kryssat i rutan för "lånedelen", m.a.o.
Studiemedel (Bidragsdelen) på studier 100% är på 2816kr/månaden.
Studiemedel (Bidragsdelen) på studier 75% är på 2108kr/månaden.
Studiemedel (Bidragsdelen) på studier 50% är på 1396kr/månaden.
Studiemedel innehåller både bidragsdelen och lånedelen:
Studiemedel (lån+bidrag) på studier 100% 9904kr/månaden
Studiemedel (lån+bidrag) på studier 75% 7 424kr/månaden
Studiemedel (lån+bidrag) på studier 50% 4960kr/månaden
Så skall du ha 9904kr i månaden om du pluggar heltid så får du ansöka om lånet också och de borde du har fått information av på CSN) annars så kan man alltid läsa på CSN hemsida. Så information finns att hämta hur man skall få och hur man skall gå till väga för att kunna "få" hela studiemedlet.
Sedan så finns det faktiskt ett litet trick man kan göra som är full tillåtet. Man kan ansöka lånedelen och bidragsdelen för 50%, även om man pluggar 100%.
Många som gör detta för att pressa ned kostnaderna för lånet på sikt.
http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa