• Anonym (Oroliga och ledsna barn)

Våran pappa struntar i oss barn :(

Vi är 3 syskon i åldern 18. 21 och 22 Vår pappa lämnade mamma han hade hittat en annan kvinna. Han kommer inte och hälsat på och han ger oss några hundra när vi fyller år men den kvinna han bor ihop med hon har en dotter och till henne köper han saker.

Det som är jobbigast är att han glömt oss vi som är hans barn. Mitt syskon tar studenten snart och vi tror inte han kommer då heller för nu är det mer än 4 månader sen han kom till oss. Vi bor med mamma och vi älskar henne men vi vill ha våran pappa också. Han bor 28 mil från oss men är ute och reser och vi vet att han har varit i närheten där vi bor men kommer inte till oss ändå. När mamma och pappa bodde ihop och vi var en familj då hade vi det bra även om våra föräldrar bråkade ibland det var inga allvarliga bråk dom hade lite olika syn på saker ibland bara.

• Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(
  • sextiotalist
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 10:22:45 följande:

Det är pappa som lämnat oss, mamma och hans föräldrar och syskon inte vi. Och vi vill gärna umgås med honom han är våran pappa men det är han som struntar i oss alla. Vi kan inte bara glömma att han finns fast han verkar ha glömt att vi finns. Om inte den han bor med hade varit så elak då hade vi träffat henne men allt som hon skrivit så går det bort.

Han har valt att inte vara en del av er kärnfamilj, ni är inte längre detta. Den biten måste du acceptera. Hur gärna du vill att det ska vara annorlunda, så måste du acceptera verkligheten.
    Läs den här tråden, då förstår du att du inte kan förändra din pappa. Vi var ändå massor som försökte få honom att inte vara sin nya kvinnas ägodel.
    (vem vet, det kan vara din pappa).
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/76463980-barnen-eller-den-nya
  • EnAnonumius
    Brumma skrev 2016-05-22 23:31:54 följande:
    Åker ni och hälsar på honom?
    Ringer ni och pratar med honom?

När du skriver att han inte kommer till er och hälsat på - var menar du att han ska hälsa på? Hos er och er mamma? Det är ju ganska förståeligt att han inte gör kanske. .
    Är han inbjuden till studenten?
    Varför lägger du ansvaret på barnen?
    Det är knappast barnens ansvar att kontakt skall upprätthållas.
    Barnen bad ALDRIG om skilsmässa och barnen bad ALDRIG om att bli födda.

Ja vad är det för fel att pappan hälsar på barnen även om barnen bor kvar hos mamman? Det är ju barnen han hälsar på inte mamman. Mamman och pappan kan ha en normal artig kontakt mellan varandra. Eller så kan de hitta på något ihop och umgås som barn och förälder.

Pappan bor 28mil ifrån och det tar sin runda tid att åka. Och skall man åka tåg/buss så tar det riktigt lång tid och ironiskt nog så kan i bland biljetter till kommunaltrafik bli dyrare än att ta bilen även om man viktar in i priset skatt/slitage/försäkring i mil priset för bilen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2016-05-23 10:46:39 följande:
    Varför lägger du ansvaret på barnen?
    Det är knappast barnens ansvar att kontakt skall upprätthållas.
    Barnen bad ALDRIG om skilsmässa och barnen bad ALDRIG om att bli födda.

Ja vad är det för fel att pappan hälsar på barnen även om barnen bor kvar hos mamman? Det är ju barnen han hälsar på inte mamman. Mamman och pappan kan ha en normal artig kontakt mellan varandra. Eller så kan de hitta på något ihop och umgås som barn och förälder.

Pappan bor 28mil ifrån och det tar sin runda tid att åka. Och skall man åka tåg/buss så tar det riktigt lång tid och ironiskt nog så kan i bland biljetter till kommunaltrafik bli dyrare än att ta bilen även om man viktar in i priset skatt/slitage/försäkring i mil priset för bilen.

Till BRUMMA. Då man inte kan radera inläggen på FL så ber jag dig att bortse från detta inlägget. Jag missade att barnen var VUXNA.

• sextiotalist
    EnAnonumius skrev 2016-05-23 10:49:05 följande:
    Till BRUMMA. Då man inte kan radera inläggen på FL så ber jag dig att bortse från detta inlägget. Jag missade att barnen var VUXNA.
    Ja, barnen är vuxna, och jag tror du håller med mig, att ju äldre man är, desto större ansvar har man för att upprätthålla relationer.
    Men utifrån det som ts skriver (det kommer ju fram mer) så tycker jag nog att han/hon har räckt fram handen och han har inte tagit emot den.
    Men jag tror också att ts är låst i sin bild av den kärnfamilj som han/hon önskar att det var.
    Ts måste acceptera att den familj, som den såg ut en gång i tiden, finns inte längre och det är en sorg att hantera detta och som ts måste gå igenom. Han/hon måste också inse att det går inte att förändra personer, utan det man kan göra är att lära sig att hantera detta.
    Vi är nog rätt ense om att om ts pappa inte gör sin bit för att ha en bra relation med sina barn, så kommer han nog fasas ut från barnens liv och kommer troligen tappa kontakten med dom.

• EnAnonumius
    sextiotalist skrev 2016-05-23 10:58:02 följande:
    Ja, barnen är vuxna, och jag tror du håller med mig, att ju äldre man är, desto större ansvar har man för att upprätthålla relationer.
    Men utifrån det som ts skriver (det kommer ju fram mer) så tycker jag nog att han/hon har räckt fram handen och han har inte tagit emot den.
    Men jag tror också att ts är låst i sin bild av den kärnfamilj som han/hon önskar att det var.
    Ts måste acceptera att den familj, som den såg ut en gång i tiden, finns inte längre och det är en sorg att hantera detta och som ts måste gå igenom. Han/hon måste också inse att det går inte att förändra personer, utan det man kan göra är att lära sig att hantera detta.
    Vi är nog rätt ense om att om ts pappa inte gör sin bit för att ha en bra relation med sina barn, så kommer han nog fasas ut från barnens liv och kommer troligen tappa kontakten med dom.

Ja det håller jag med om. Faktiskt i allt du skriver.

• Anonym (Bortskämda barn)

Er mamma är på väg att hamna hos kronofogden och ni är TRE vuxna barn som bor hos henne och lever på henne? Och ni skyller hennes ekonomiska problem på att er pappa ville skiljas?

Sedan sitter ni och gnäller om att det ska vara rättvist med samma summa pengar på presenter osv. Ni är ju VUXNA. I er ålder så borde man inte ens kräva presenter! Varken av er frånvarande pappa eller er ekonomiskt pressade mamma. Skandal..

Ni är bortskämda!

• taquine

Hela den här tråden är ju helmysko.. Ni är tre vuxna barn (ja ni två äldsta i varje fall) och verkar ägna den mesta tiden åt att  älta att er far övergav er. Ja vissa är svikare och skulle väl inte bli föräldrar egentligen, men nu är det som det är. 
    Försök gå vidare i livet istället än att sura över ert styvsyskon får mer pengar eller att hans nya enligt er är knäpp.
    Och sen detta att er mamma sliter ut sig, vad gör ni för att underlätta för henne? 
    Ni jobbar inte och ni pluggar inte ...vad pysslar ni med på dagarna förutom att gräma er ,Slå dank?
    Skärpning TS!

Goodness me
  • EnAnonumius
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 07:58:01 följande:
    Han är bjuden till studenten. Vi har bjudit in honom när vi fyllt år men han kommer inte och han ringer inte utan skickat sms med grattis och swichat några hundra. Han ger den 16 åriga saker för mer än tusen. Våran mamma sliter med att fixa allas födelsedagar och nu studenten och mycket mera. Vi tycker det är fel orättvist för ingen av oss har jobb och har inte bil så att åka och hälsa på honom med buss och tåg det tar tid + att ge så mycket till en som man inte är pappa till och att vi hans riktiga barn inte får känns inte ok och dom har inte bott ihop länge.
    Om ni inte har egna pengar för er egna försörjning så får ni kontakta socialen. 
    Då ni är vuxna myndiga barn som inte går i skolan så har er mamma INGEN plikt att försörja er alls. Ni däremot har faktiskt en plikt att bidra med försörjningen fast ni "bor hemma hos mamma".
    Och när ni får socialbidrag så blir det ju lättnader för er mamma rent ekonomiskt så slipper hon kämpa med att hålla näsan ovanför vattenytan, och försöka fixa fram pengar till diverse födelsedagar och andra högtider, och ni kan bidrag med försörjningen för er egna räkning.

Dock när ni får socialbidrag så får ni också motkravet att söka jobb via aktivitet som socialen hänvisar er till.

Hade ni varit minderåriga så hade ju svaren blivit annat, men nu är ni vuxna och myndiga allihopa och då kan ni inte förvänta ER att det skall vara som när ni var icke myndiga och mamma, (och pappa) skall ta hand om er.

• Anonym (N)

Be honom dra åt helvete och klipp alla band. Blod är inte tjockare än vatten.

• Anonym (Oroliga och ledsna barn)
    Anonym (Bortskämda barn) skrev 2016-05-23 11:37:20 följande:

Er mamma är på väg att hamna hos kronofogden och ni är TRE vuxna barn som bor hos henne och lever på henne? Och ni skyller hennes ekonomiska problem på att er pappa ville skiljas?

Sedan sitter ni och gnäller om att det ska vara rättvist med samma summa pengar på presenter osv. Ni är ju VUXNA. I er ålder så borde man inte ens kräva presenter! Varken av er frånvarande pappa eller er ekonomiskt pressade mamma. Skandal..

Ni är bortskämda!

Det är så att pappa och mamma har ett lån tillsammans och det är det som mamma får betala för pappa har sagt att han inte har pengar till det lånet.
    Mamma betalar för hon vill inte hamna hos kronofogden.
    Vi är absolut inte bortskämda.
Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(