• Anonym (Oroliga och ledsna barn)

Våran pappa struntar i oss barn :(

Vi är 3 syskon i åldern 18. 21 och 22 Vår pappa lämnade mamma han hade hittat en annan kvinna. Han kommer inte och hälsat på och han ger oss några hundra när vi fyller år men den kvinna han bor ihop med hon har en dotter och till henne köper han saker.

Det som är jobbigast är att han glömt oss vi som är hans barn. Mitt syskon tar studenten snart och vi tror inte han kommer då heller för nu är det mer än 4 månader sen han kom till oss. Vi bor med mamma och vi älskar henne men vi vill ha våran pappa också. Han bor 28 mil från oss men är ute och reser och vi vet att han har varit i närheten där vi bor men kommer inte till oss ändå. När mamma och pappa bodde ihop och vi var en familj då hade vi det bra även om våra föräldrar bråkade ibland det var inga allvarliga bråk dom hade lite olika syn på saker ibland bara.

• Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(
    Anonym (Vienna) skrev 2016-05-23 14:24:48 följande:
    Hur lyckas man gå med förlust på hus idag? Drömmer
    För att pappa ville sälja fort, mamma ville vänta lite så att det inte skulle bli några skulder kvar vi alla försökte prata med honom men han lyssnade inte :(
    sextiotalist skrev 2016-05-23 14:20:49 följande:
    Såklart ni är oroliga, alla med empati blir oroliga om en nära anhörig ändrar beteende. Konstigt vore annars. Såklart ni saknar honom.
    Men nu måste ni se till att det fungerar i vardagen. Det ni kan göra och borde göra är att ni tar studielån, för det är ändå 20 000 in i hushållet varje månad. Det är konstigt att ni inte gjort det innan. Det är för mycket begärt att er mamma ska försörja två, snart tre, vuxna personer.
    Nej, när det gäller er pappa så har ni barn inte gjort fel. Men det stora felet ni gör är att ni förväntar er att bli försörjda. För ingenstans har det framkommit att ni tagit studielån (skyll inte på att ni inte vill ha skulder, för det är ändå ni som studerar och borde kunna stå på egna ben) för att bidra till hushållet.
    Ni kan betala halva hyran, hälften av maten, kanske tom hjälpa er mamma med skulden och om er mamma kan spara undan en slant, så har hon stora möjligheter få ihop en större summa pengar och lösa in en stor del av lånet och då kan banken gå med på att hon slipper sin del och pappan får ta sin del (har vänner som fixat det och då var bankerna ännu mer svårflirtade).

Så mitt tips är att ni tar ett familjeråd, se vad var och en kan bidra med för att underlätta för er mamma. Sedan får ni syskon försöka komma fram till en strategi hur ni ska hantera er pappa.
    Kom ihåg, ni är vuxna och ni behöver inte era föräldrar på samma sätt längre. Nu får ni agera på ett vuxet sätt, inte trilla ner i tonåren igen.
    Det var nog fel av mej att skriva på denna sida. Två av oss har studielån och det kostar med kurslitteratur, resor till tentor och föreläsningar.
  • Anonym (.)
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 14:02:57 följande:
    Mamma har gjort det men pappa kan inte ta hälften av lånet ...
    Jag förstår inte. Har banken nekat att splitta lånet för att pappa har dålig ekonomi?
    Din mamma har ju ingen anledning att ta hänsyn till sin exmans ekonomi när de inte ens har god kontakt. Sitter hon alltför djupt i träsket är kanske skuldsanering ett alternativ för henne.

Det enda du kan göra är att själv säga till pappa att du saknar honom och gärna vill ha kontakt. Om han inte drar sitt strå till stacken kan du inte göra något.
    Dina åsikter om att dina föräldrar hade ett bra äktenskap etc har du rätt till men din pappa höll uppenbarligen inte med om det och det får du godta. Har du inte gjort det än mår du nog bra av att acceptera att åren dina föräldrar höll ihop är ett avslutat kapitel i deras liv.
    Om din pappas nuvarande skriver dumheter på sociala medier är det väl enklast att inte läsa.

Vad gäller ekonomin får jag hålla med flera ovan. Ni är tre vuxna barn som lever på din mamma. Hon har inte råd med det. Har de studerande inte studielån? Ta det annars. Har ni inte rätt till det? Ut och jobba eller i värsta fall sök försörjningsstöd. Att få studietiden betald är ingen rättighet.  Att du alls ser dyra födelsedagspresenter etc som normala för en kvinna som inte får vardagsekonomin att gå runt är skrämmande. Kanske titta på några episoder av Lyxfällan?
  • Anonym (Bortskämda barn)
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 14:11:21 följande:

Är det vi barn som gjort fel menar du? Och vi har inte krävt dyra presenter men vi tycker att det ska vara rättvist. Och vi är inte svartsjuka utan vi är oroliga för pappa och vi saknar honom.

Ni har gjort fel på så sätt att ni är vuxna och lever på er fattiga mamma. Ni har gjort fel som kräver att hon fixar födelsedagsfester till sina vuxna barn och ni vuxna barn gör fel som inte hjälper er mamma med studenten.

Ni gör också fel som kräver att er pappa alltid ska ge er saker för samma summor som han ger yngre barn presenter för. Sitter ni på barnkalas och surar om morföräldrarna ger en 9 åring dyrare eller fler presenter också? Att ni bara förväntar er millimeterrättvisa i er ålder är fel. Att ni dessutom håller sådan koll på vad hans 16åriga bonus får och hur mycket han betalar är också fel. Ni har inte med det att göra! Kanske betalar hans nya hälften?

Sluta följ hans nya och hennes barn på facebook.

Att pappan inte vill träffa er är tråkigt och inte ert fel. Men samtidigt förstår jag honom om ni bara gnäller om vad 16åringen får och tjatar om saker när ni väl ses. Dessutom så vägrar ni ju själv göra någon ansträgning alls för att träffa honom. Det är inte normalt att behöva åka hem till sitt ex för att få träffa sina vuxna barn.
  • Anonym (.)
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 14:31:44 följande:
    Det var nog fel av mej att skriva på denna sida. Två av oss har studielån och det kostar med kurslitteratur, resor till tentor och föreläsningar.
    Om du bara ville ha svar som strök dig medhårs kanske det var fel. Om du kan tänka dig att se nya perspektiv kan det vara nyttigt för dig.
    Med studielån borde ni ha möjlighet att bidra ekonomiskt hemma. Somliga av oss har haft en familj att försörja när vi levt på det...
  • Anonym (.)
    Anonym (Bortskämda barn) skrev 2016-05-23 14:36:39 följande:
    Att pappan inte vill träffa er är tråkigt och inte ert fel. /.../ Dessutom så vägrar ni ju själv göra någon ansträgning alls för att träffa honom. Det är inte normalt att behöva åka hem till sitt ex för att få träffa sina vuxna barn.
    Här har vi väl lite av det som man reagerar på som utomstående men som TS själv inte ser. TS betraktar fortfarande sig och syskonen som barn i relation till föräldrarna, där övriga ser fem (nåja,artonåringen är väl på gränsen) vuxna individer med eget ansvar för det praktiska och ekonomiska i sina respektive liv. TS är därtill van vid att det ska fungera på ett visst sätt, där de "vuxna" tar ansvaret och pappan finns på nära håll. Nu ser det inte ut så längre och TS och syskonen har ännu inte anpassat sig till detta. Vill kanske inte göra det heller eftersom det vore att acceptera den ovälkomna förändringen...
  • sextiotalist
    Jag vet, jag har pluggat själv, min sambos barn har pluggat, mina kompisars barn pluggar, jag har vänner som pluggar som vuxna (två barn och pluggar med studielån). Det är så det är.
    De betalar hyra, det betalar mat, de har utgifter för kurslitteratur etc. Så ni är inte det minsta unika på så vis. Men jag tvivlar på att kursböcker och resor till tentor slukar 10 000 i månaden.
    Så  jag hoppas verkligen att ni bidrar till hushållet. 
    Fortfarande är det tre stycken, som borde, efter förmåga, bidra till de gemensamma utgifterna som finns i ett hem.  
    Självklart var det bra att du startade denna tråd, du har fått mycket input, både med tips och åsikter, för det var väl ändå det du ville ha,
    Ingen har sagt att det är ert fel, utan mina, och andras svar, har varit hur ni kan hantera detta.
    Ingen kan ändra på er pappa, utan ni måste förhålla er till situationen, något annat går inte.
  • Anonym (Bortskämda barn)

Nästan alla andra har råd med hyra, räkningar ,mat, resor,litteratur, kläder, förbrukningsgrejer osv på studielån. Dom har till och med råd att bjuda på egna födelsedagskalas vid behov.

Varför har ni inte råd med det?
    Anonym (Bortskämda barn) skrev 2016-05-23 14:36:39 följande:
    Ni har gjort fel på så sätt att ni är vuxna och lever på er fattiga mamma. Ni har gjort fel som kräver att hon fixar födelsedagsfester till sina vuxna barn och ni vuxna barn gör fel som inte hjälper er mamma med studenten.

Ni gör också fel som kräver att er pappa alltid ska ge er saker för samma summor som han ger yngre barn presenter för. Sitter ni på barnkalas och surar om morföräldrarna ger en 9 åring dyrare eller fler presenter också? Att ni bara förväntar er millimeterrättvisa i er ålder är fel. Att ni dessutom håller sådan koll på vad hans 16åriga bonus får och hur mycket han betalar är också fel. Ni har inte med det att göra! Kanske betalar hans nya hälften?

Sluta följ hans nya och hennes barn på facebook.

Att pappan inte vill träffa er är tråkigt och inte ert fel. Men samtidigt förstår jag honom om ni bara gnäller om vad 16åringen får och tjatar om saker när ni väl ses. Dessutom så vägrar ni ju själv göra någon ansträgning alls för att träffa honom. Det är inte normalt att behöva åka hem till sitt ex för att få träffa sina vuxna barn.
    Vi uppvaktar varandra i familjen och det är inga barnkalas.
    Vi har inga morföräldrar för dom lever inte.
    Vi är hans biologiska barn även om vi nu är vuxna.
    Mitt syskon som tar studenten har köpt en del kläder till det själv.
    Vi gör ansträngning för att träffa honom men henne vill vi inte se och han verkar bara vilja se oss på det stället dom bor på.
  • Anonym (Vuxenansvar)

Ni som skriver att TS och syskonen skall sluta följa pappans nya och hennes barn (16-åringen) på FB. Jag skulle ju gissa på att det inte är dem TS är "vänner" med utan sin pappa och att det är när han gillar/kommenterar deras statusar som det syns i TS flöde.

Så i så fall är ju alternativet att sluta vara vän med pappan på FB...

Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(