Inlägg från: Anonym (Vuxenansvar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vuxenansvar)

Våran pappa struntar i oss barn :(

Ni som tolkar det som att TS och hens syskon bara vill träffa pappan i sitt eget hem och att det är därför som relationen strandat -tycker ni inte att pappan då borde föreslå att de träffas på neutral plats? Att han skulle förklara att "det känns inte rätt att åka hem till er mamma för att ses, så jag kan väl få bjuda er på fika på stan/picknick i parken" osv.

Han har trots allt varit vuxen bra mycket längre än dem och borde alltså kunna bete sig mer moget än vad många här förväntar sig att hans barn skall göra.

Varför skulle TS och syskonen åka och hälsa på hemma hos honom och hans nya? De kanske vill träffa henne lika lite som pappan vill träffa sitt ex.

• Anonym (Vuxenansvar)
    sextiotalist skrev 2016-05-23 08:34:08 följande:

Tja, det är det som kallas som vuxen. Dvs de är så vuxna nu att även de kan börja bidra till att bibehålla sin relation till sin pappa.

Om man är så vuxen att man kan rösta, handla på systembolaget, ta körkort, ingå affärskontrakt, gifta sig, en del påstå sig vara så mogna att de kan skaffa egna barn. Då borde man vara så vuxen att man gör sitt för att bibehålla en relation med sin förälder, eller så erkänner man rakt ut, att jag är inte intresserad av en dubbelriktad relation, utan jag vill fortfarande vara barn och mina föräldrar tar hand om mig.

Visserligen anser jag nog att pappan ska uppvakta sitt barn på studenten (men födelsedagar, när man är i den åldern så firar man väl det med sina vänner och fixar festen själv)

Läste du ens vad jag skrev???

Om barnen tar kontakt och vill träffas (vilket de verkar ha gjort). De föreslår att pappan skall komma hem till deras boende hos mamma (som en del tolkar TS inlägg) och han inte vill det -borde inte det ligga på HANS vuxenansvar att föreslå att de skulle träffas på en neutral plats?

Varför kräver du mer ansvar av barnen än deras pappa? Tror du inte att män klarar av att ta sin del av ansvaret för en relation, eller är det bara för att det är barnen från en tidigare relation som hör av sig som det är ok för en förälder att skita i dem?

..och du tycker att pappan NOG skulle uppvakta sitt barn på studenten... Det är alltså inte självklart för dig att han skall ha ska uppvakta? Med tanke på att syskonen är äldre har han ju troligtvis uppvaktat dem på deras studentdag, annars skulle de nog redan ha gett upp tanken på hans deltagande där redan efter mellansyskonets student...

Men bara för att han avslutat relationen med deras mamma så kan han strunta i sitt yngsta barns student?

Sen kan du nog inte ta ditt/din familjs sätt att fira födelsedagar som allenarådande. När jag var i TS ålder hade jag slutat fira födelsedagar över huvud taget medan min väns familj såg varje födelsedag som en chans att samla släkten, så även om DU skulle firat med vänner kanske TS familj har andra vanor.
  • Anonym (Vuxenansvar)
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 08:52:37 följande:

Ja det är så att ingen av oss vill åka till dom om pappa hade bott själv hade vi åkt men den han bor ihop med hon har skrivit så mycket dumt och elakt om våran mamma det är mobbning på högsta nivå så henne vill vi inte se eller träffa hon är inte bjuden till studenten heller och det för allt hon gjort. Och hur vi kan veta vad hen får är för att vi sett det på FB. Sen behöver inte pappa komma till vår bostad utan vi skulle kunna träffas hos farmor och farfar men han hälsar inte på dom heller. Vi känner inte igen våran pappa och han har sagt till oss att han inte har några pengar att fixa presenter till oss men tydligen har han det för om han inte hade pengar skulle han inte kunna köpa allt till den han inte är pappa till :( Vi är inte avundsjuka men vi vill att det ska vara rättvist och mamma får fortfarande betala någon räkning åt honom för både mamma och pappa står på räkningen och han har inte råd att betala och mamma betalar för vill inte hamna hos kronofogden :(

Beklagar er situation TS. Det låter som om ni gjort det ni kan för att få relationen att funka med er pappa men att han inte är intresserad just nu. Ni kan inte ändra på honom, det enda ni kan göra är att ändra ert förhållningssätt till honom för att slippa känna er besvikna hela tiden.

Strunta i att räkna med honom, håll kontakten med farmor och farfar, hjälp er mamma med så mycket praktiska saker ni kan tills ni kan bidra ekonomiskt till hushållet och satsa på att ha en relation med dem som vill vara i era liv.

Er pappa kommer kanske en dag inse vad han gjort och vilja reparera relationen, då är det upp till er om ni vill ta honom tillbaka i era liv.
  • Anonym (Vuxenansvar)

Ni som skriver att TS och syskonen skall sluta följa pappans nya och hennes barn (16-åringen) på FB. Jag skulle ju gissa på att det inte är dem TS är "vänner" med utan sin pappa och att det är när han gillar/kommenterar deras statusar som det syns i TS flöde.

Så i så fall är ju alternativet att sluta vara vän med pappan på FB...

• Anonym (Vuxenansvar)
    sextiotalist skrev 2016-05-23 15:32:23 följande:

Fast jag kan inte se vad mina vänner gillar för statusar, bara att de gör det. Ts och hennes syskon kan blockera den nya och den nyas dotter, så slipper de något de skriver alls i deras flöde.

För övrigt så kommer aldrig sådana saker i mitt flöde, utan ligger på sidan på skärmen.

Det beror väl på vilka inställningar den nya med dotter samt pappan själv har. Om de tillåter att deras statusar syns för vänners vänner så kommer det upp på TS sida när pappan gillar/kommenterar deras statusar. Så att du inte får upp när dina vänner gillar andras statusar handlar ju om vad dina vänner och vänners vänner valt för inställningar, det behöver inte betyda att det ser likadant ut på TS sida...

Det är möjligt att en kan blocka någon en inte är vän med och på så sätt slippa se deras statusar när en gemensam vän kommenterar, det är ju i så fall något som TS kan prova om hen inte tar bort pappan på FB helt.
  • Anonym (Vuxenansvar)
    Brumma skrev 2016-05-23 21:39:25 följande:

Rättvisetänk mellan vuxna barn och yngre barn går liksom bort. Ni är VUXNA.

Jag har två små barn och en tonårig bonusdotter. Kan ju säga att presenterna varierat väldigt mycket och att ge exakt samma summa är ju bara löjligt. Man har olika önskningar och behov helt enkelt.

Tyvärr. Hur dåligt det än är av er pappa att inte ta sitt ansvar för er relation så kommer detta tillbaka om och om igen och omöjliggör att känna för er en längre tid. Det landar i samma sak hela tiden - ni är VUXNA! Rättvisetänk på kronan gällande presenter?!?!!

Jag undrar faktiskt lite om er pappa är medveten om detta och att det är en av anledningarna till att han drar sig undan?

Det "lilla" barnet är vad jag kan utläsa av TS 16 år.

Det är inte direkt ett småbarn vi snackar om att TS och hens yngre syskon skulle vara "avundsjuk" på vilket gör din jämförelse med dina barn och bonusbarn rätt ovidkommande.
  • Anonym (Vuxenansvar)
    Anonym (Sanningen.) skrev 2016-05-23 22:15:55 följande:

Ts och hennes syskon har också varit 16 år och fått fina födelsedagspresenter. Varför skulle hans bonusbarn inte kunna få detsamma när hen fyllde 16? Hur kan det på något sätt bli orättvist för Ts och hennes syskon?

Så att en förälder lägger ner stora pengar på presenter till sin partners 16-åring, men inte visar något intresse att komma på sin 18-årings student är heeeeelt OK i dina ögon?

Visst, TS skriver om pengasummor, men i grunden låter det mer som att hen och syskonen sörjer att pappa skiter i sina egna barn och har "bytt ut dem" mot sin partners 16-åring, så att sitta och hävda att bonusbarnet skall få samma som TS fick när hen var 16 är bra korkat och oempatiskt.
  • Anonym (Vuxenansvar)
    Brumma skrev 2016-05-23 22:36:27 följande:

Skillnaden är väl att en sextonåring faktiskt fortfarande räknas dom ett barn och inte förväntas försörja sig själv.

Varför gör det min jämförelse ovidkommande? TS skriver "om vi får 50:- skall ingen annan få mer" visar ganska tydligt på millimeterrättvisa. Skulle mina barn i vuxen ålder visa på samma tänk skulle jag allvarligt fundera på vad som sjutton gick snett med uppfostran. Med barn i olika åldrar (16 o 22 är ganska stor skillnad), med olika behov och önskningar och som är på olika ställen i livet känns det snarare orättvist att räkna kronor på det sättet.

Så du tycker att det är stor skillnad på en 16-åring och en 18-åring som fortfarande studerar på gymnasienivå?

Om vi hade haft kvar den "gamla" myndighetsåldern, 21 år, hade det då varit OK för det yngsta syskonet att vara besviken på pappans tydliga sätt att prioritera sitt bonusbarn framför sitt biologiska?

Sen har TS i inlägget innan det du nu citerade av mig skrivit:
    Anonym (Oroliga och ledsna barn) skrev 2016-05-23 22:25:18 följande:

Vi struntar i om det kostar 1 kr och som jag skrivit så är det rättvisa vi vill ha men framför allt det vi vill är att pappa inte ska glömma att vi finns (vi finns för honom om han vill) och det tycker vi är viktigare än presenter sen ok om han köper till henne och hennes barn det är upp till honom. Nu ska jag gå ut och gå och rensa tankarna från beskedet vi fick i kväll :( Tack för alla råd och tankar.

Så hen har uttryckt att det viktigaste för dem är att pappan inte skall glömma dem. Att det sedan uttrycks genom de känslor som pappans handlingar väcker hos syskonen är väl inte så svårt för en normalempatisk person att fatta.
  • Anonym (Vuxenansvar)
    Anonym (Sanningen.) skrev 2016-05-23 22:50:10 följande:

Har du något problem med läsförståelsen eller hur kom du fram till den slutsatsen? Varken jag eller någon annan har skrivit att det är rätt av pappan att strunta i sitt barns student. Däremot vill han kanske inte komma på festen om hans partner inte är bjuden och kanske vill han inte träffas in ex fru, så det kanske han skulle kunna hoppassa över men komma till ceremonin och ge barnet en present är självklart för mig. Sen, att han ger sitt bonusbarn en födelsedagspresent är väl självklart? Bonusen har all rätt att få presenter hen med.

Så 16-åringen har "all rätt" att få presenter av sin mammas nya partner och när hans biologiska barn sörjer att han så tydligt visar att han inte på något sätt prioriterar dem så är de "avundsjuka"?

Varför är det en 16-årings "rätt" att få presenter och vilka är det som ska räknas in i att tillgodose den "rätten"?
  • Anonym (Vuxenansvar)
    Brumma skrev 2016-05-23 23:19:46 följande:

Jag har inte skrivit någonstans att det är ok att pappan struntar i studenten. Det där lyckades du få ihop alldeles på egen hand..

Jag började skriva mitt inlägg innan TS svarade med det inlägget. Dock står det ju även i det att de vill att det "ska vara rättvist" så jag tolkar det inte som att summan är släppt precis..

Jag är alldeles tillräckligt empatisk tack men stirrar mig för den delen inte blind och missar en vuxens persons egenansvar och något orimliga krav.

Var har jag skrivit att du tycker att det är OK att pappan struntar i studenten? För att citera dig själv "Det där lyckades du få ihop alldeles på egen hand.."

Däremot har du skrivit att "Rättvisetänk mellan vuxna barn och yngre barn går liksom bort. Ni är VUXNA".

Ett av syskonen är bara två år äldre än det "barn" som du tolkar det som att syskonen är missunnsamma emot, och därför undrar jag om du hade tyckt att 18-åringens känslor hade varit berättigade om vi haft en annan myndighetsålder eftersom du trycker så mycket på att de är vuxna.

Intressant för övrigt att så många som lever med partners som har barn sedan tidigare är så ivriga att försvara när en förälder struntar i de barnen. En kan ju undra vad det beror på...
  • Anonym (Vuxenansvar)
    Anonym (Sanningen.) skrev 2016-05-24 00:00:47 följande:

Ja men man räknas som vuxen när man har slutat gymnasiet och föräldrarna inte längre är försörjningsskyldiga för ens uppehälle. Är det ett problem för dig? Anser du kanske att föräldrarna ska försörja ALLA barn, oavsett ålder, tills försörjningsansvaret den yngsta är slut?

Visa mig var, förutom i din egen fantasi, som jag skrivit att föräldrar skall vara försörjningsskyldiga för vuxna barn som slutat gymnasiet.
  • Anonym (Vuxenansvar)
    Anonym (Sanningen.) skrev 2016-05-24 00:35:04 följande:

Visa mig var, förutom i din egen fantasi, jag har påstått att du har skrivit det. :)

Hahaha, L....

När argumenten tryter...

Då vet jag att du inget har att komma med i alla fall.
Svar på tråden Våran pappa struntar i oss barn :(