• Anonym (Arg mamma)

Nu ska han plötsligt ha barnen?

Jag lämnade barnens pappa för snart ett år sedan. Jag tyckte inte han engagerade sig tillräckligt i mig eller barnen. Pappan jobbar nätter och har haft barnen varannan helg. Han har då sagt att han vill ha barnen varannan vecka så snart han fått nytt jobb. Visst, han har tagit föräldraledigt rätt så mycket för att ha barnen mer och så. Men allvarligt, tror inte att han söker nytt jobb för fem öre.

Nu har jag fått ett jobb på en annan ort och skulle vilja flytta dit med barnen. Pappan har nu blivit helt tokig och säger att antingen stannar jag på orten och vi fortsätter med "planen" att han ska ha dem varannan vecka inom ett år eller så flyttar jag men då stannar barnen med honom och bor hos mig varannan helg istället. Vad har jag för rättigheter och vad kan han egentligen göra åt saken?

Menar, han kan inte ha dem för att han jobbar natt. Ska hans mamma passa barnen varje natt eller? Barnen har ju alltid bott hos mig. Fattar inte varför han ska komma nu och bete sig som en jävla idiot när han inte har brytt sig innan? 

• Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 20:31:09 följande:

Går ju faktiskt att skaffa det efter barnen också!

Absolut men personen som jag svarade påstår ju att pappan inte är ansvarsfull eftersom han inte säger upp sig från sitt nattjobb för att satsa fullt på aina barn.

Är mamman det då? Hon saknar både utbildning och jobb. Har hon tänkt på sina barn och satsar hon fullt på dom? Varför får hon inga jobb = för att hon saknar utbildning. Då känns det rätt komiskt att kalla pappan oansvarig. Han har ett fast jobb iallfall.
  • Nenne666
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 20:28:22 följande:
    Samtidigt så fördöms ts fullständigt för att HON prioriterar försörjning framför barnen...går ju inte riktigt ihop här...
    Det finns säkert städjobb på hotell, vaktmästarjobb på nån kyrkogård, hon kan plugga, hon kan nog göra allt möjligt utan att släpa runt hennes barn och hålla sig kvar där hon är.
  • RebeckaS
    Nenne666 skrev 2016-04-09 20:32:41 följande:
    Okej, men du kan inte använda din utgångspunkt som en mall, det är väl inte supersvårt att förstå? För det första, alla har inte råd att säga upp sig och för det andra, alla har inte råd till en nanny. Jag tror faktiskt inte ts familj är i den positionen iaf. Om du försöker utgå ifrån dom och inte ifrån dig själv så slipper vi kanske hälften av missuppfattningarna.
    Fast att anställa en nanny är verkligen ingen stor utgift?

Jag tänker alla som har barn och en fungerade ekonomi, alltså jobb borde ha råd med det?
  • Nenne666
    RebeckaS skrev 2016-04-09 20:38:41 följande:

Jag tänker alla som har barn och en fungerade ekonomi, alltså jobb borde ha råd med det?
    Jag kan inte svara för vad som är en stor utgift för ts och hennes ex. Och om man anlitar släkt och vänner så passar det sig utmärkt för dem det funkar för. Svårt att förespråka det ena än det andra då det ser olika ut för alla.
  • EnAnonumius

Det är så otroligt trist med personer som verkligen inte vill fatta att situationen kan se olika ut för alla. Trångsynta människor är dessa typer, som utgår från att alla kan göra likadant som dem själva.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Nenne666 skrev 2016-04-09 20:43:22 följande:
    Jag kan inte svara för vad som är en stor utgift för ts och hennes ex. Och om man anlitar släkt och vänner så passar det sig utmärkt för dem det funkar för. Svårt att förespråka det ena än det andra då det ser olika ut för alla.
    Precis.

Dock så har vissa mycket svårt att fatta detta att situationer ser olika ut för all. Trist är att vissa personer har svårt att ta till sig att "deras sätt" är inte det enda rätta sättet.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 20:31:09 följande:

Går ju faktiskt att skaffa det efter barnen också!

Ansvarsfulla föräldrar har utbildning och en stabil, fast inkomst innan de skaffar barn.
  • Anonym (Fel)

Då kan väl Ts göra det och pendla till nya jobbet?
  • RebeckaS
    Anonym (Fel) skrev 2016-04-09 22:47:58 följande:
    Då kan väl Ts göra det och pendla till nya jobbet?
    Ja?
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Arg mamma) skrev 2016-04-09 15:44:40 följande:

För att förtydliga - Jag har tyvärr ingen utbildning att luta mig på, har jobbat timmar tidigare på ett äldreboende och det har inte alltid varit det lättaste att få ihop pengar till en månad. Jag har fått förlita mig på underhållsbidraget vissa månader.

Detta jobbet ligger ca. 8 mil bort, så det är ju inte som att de inte kan träffas alls. Det är förvisso ingen säkerhet att det leder till ett fast jobb men chanserna är lite större om jag gör bra ifrån mig. Detta arbetet är heltid, det vill säga en otroligt stor ekonomisk trygghet för mig.

Visst, han kommer inte kunna ha dem varannan vecka på grund av skola, men han kommer ju att träffa dem? 

Ska du flytta å riva upp barnens trygghet för ett jobb du inte vet om du får fast anställning på? Herregud!! 8 mil kan du pendla. Jag pendlade 10 mil enkel i tre år gick hur fint som helst. Så ta jobbet, pendla å leta samtidigt annat där du bor. Alltid enklare att hitta annat jobb när man faktiskt har ett jobb. Men du tar inte barnen ifrån deras trygghet å deras pappa.
Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?