• Anonym (Arg mamma)

Nu ska han plötsligt ha barnen?

Jag lämnade barnens pappa för snart ett år sedan. Jag tyckte inte han engagerade sig tillräckligt i mig eller barnen. Pappan jobbar nätter och har haft barnen varannan helg. Han har då sagt att han vill ha barnen varannan vecka så snart han fått nytt jobb. Visst, han har tagit föräldraledigt rätt så mycket för att ha barnen mer och så. Men allvarligt, tror inte att han söker nytt jobb för fem öre.

Nu har jag fått ett jobb på en annan ort och skulle vilja flytta dit med barnen. Pappan har nu blivit helt tokig och säger att antingen stannar jag på orten och vi fortsätter med "planen" att han ska ha dem varannan vecka inom ett år eller så flyttar jag men då stannar barnen med honom och bor hos mig varannan helg istället. Vad har jag för rättigheter och vad kan han egentligen göra åt saken?

Menar, han kan inte ha dem för att han jobbar natt. Ska hans mamma passa barnen varje natt eller? Barnen har ju alltid bott hos mig. Fattar inte varför han ska komma nu och bete sig som en jävla idiot när han inte har brytt sig innan? 

• Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 17:52:53 följande:

Så bara för att dom inte kommer överens så ska mamman få bestämma för hon är boendeförälder? Vilken sten bor du under?

Du tror på fullaste allvar att en pappa som kräver att barnet ska gå i skola där han bor för att han vill kunna cykla och hämta v.a.v. möts av stående ovationer i familjerätten? Särskilt när han på frågan om vad han tycker om att bf ska behöva köra ett par mil varje dag svarar "det är väl inte mitt problem"...Jodå...de var omåttligt imponerade över hans vilja att vara med och BESTÄMMA!
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 17:20:49 följande:

[quote=76518346][quote-nick]Anonym (Fel) skrev 2016-04-09 17:04:49 följande:[/quote-nick]Fel av dig. En boendeförälder får bestämma middag, sovtider och vardagliga saker men skola, vaccinationer och boende osv ska man bestämma gemensamt om när man har gemensam vårdnad.[/quote

Men suck! För att ta ett exempel ur verkliga livet...mitt ex ansåg att barnet skulle gå i skola där han bodde, trots att barnet var skriven hos mig. Tror du att han fick igenom detta?

Att bestämma gemensamt funkar bara när man är ÖVERENS. Den gemensamma vårdnaden bygger på att man gör det - d.v.s. kommer överens och att båda bestämmer. I praktiken blir det ju dock svårt för uf att hävda att det är rimligt att jag ska köra två mil varje morgon för att lämna för att han vill ha cykelavstånd till skolan 2 tillfällen v.a.v.....

Men suck, det är klart att man ska vara överens om förändringar. Ni var inte det...
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 18:00:08 följande:

Du tror på fullaste allvar att en pappa som kräver att barnet ska gå i skola där han bor för att han vill kunna cykla och hämta v.a.v. möts av stående ovationer i familjerätten? Särskilt när han på frågan om vad han tycker om att bf ska behöva köra ett par mil varje dag svarar "det är väl inte mitt problem"...Jodå...de var omåttligt imponerade över hans vilja att vara med och BESTÄMMA!

Han vill ha växelvis...
  • Anonym (Didi)
    Anonym (sluta) skrev 2016-04-09 17:57:03 följande:

Om du kopplar på hjärnan lite så förstår du nog att pappan hade ordnat det där om mamman tänker flytta annars hade han knappast satt sig på tvären till en flytt. Så att påstå att han tänkt lämna barnen ensamma är bara dagisnivå.

Aha, när frågade du honom om det?

Du vet att människor gör dummare saker i efterdyningarna av en separation va? Folk gör alla möjliga konstigheter när de känner sig ledsna och kränkta? Skulle inte pappan kunna fixa till denna lösning redan nu då, eller sååå intressant är det kanske inte att ha barnen?
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 18:00:08 följande:

LÄS!!!!

Jag har förklarat 10 gånger nu att MAMMAN vill flytta 8 mil från barnens trygghet. Skola/dagis. För att hon vill, hon kanske får ett fast jobb. Fattar du? Eller ska vi ta det en gång till? DET ÄR HON SOM ÄR PROBLEMET här inte pappan. DÄRFÖR kommer hon aldrig få rätt. Så spara dina personliga åsiketer och händelser för dig själv och håll dig till tråden.
  • Anonym (Didi)
    Anonym (Fel) skrev 2016-04-09 18:01:31 följande:

Men suck, det är klart att man ska vara överens om förändringar. Ni var inte det...

Nej, och störst hänsyn togs till vart barnet är skrivet. Hur många föräldrar använder inte den gemensamma vårdnaden till att kriga och sätta käppar i hjulet för varandra?
  • Nenne666
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 18:04:43 följande:

Du vet att människor gör dummare saker i efterdyningarna av en separation va? Folk gör alla möjliga konstigheter när de känner sig ledsna och kränkta? Skulle inte pappan kunna fixa till denna lösning redan nu då, eller sååå intressant är det kanske inte att ha barnen?
    Öh! Vad gör nu pappan som är då dumt mer än att sätta sig emot att mamman tar med sig barnen i en flytt? Det är väl inte mer än rätt? Sedan att du sitter här och målar fan på väggen är ju en annan sak.
  • Nenne666
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 18:08:49 följande:
    Nej, och störst hänsyn togs till vart barnet är skrivet. Hur många föräldrar använder inte den gemensamma vårdnaden till att kriga och sätta käppar i hjulet för varandra?
    Va?
  • Anonym (sluta)
    Anonym (Didi) skrev 2016-04-09 18:04:43 följande:

En 5 åring fattar att en förälder inte tänker lämna sina små barn hemma sovandes för att gå jobba. Varför pappan inte anpassar sig nu?

1. Att få nytt jobb är säkert inte lätt

2 . Han tar föräldraledigt ofta,alltså en lösning när inget annat går

3. Han vill inte störa släkt och vänner,skaffa barnvakt nu när det funkar att barnen bor där dom bor och han istället tar föräldraledigt mellanåt = han har löst situationen efter dom förusättningarna han har nu.

Skulle TS flytta skulle han mest troligt skaffa barnvakt och med tiden hitta annat jobb kanske.

Mitt hem kan brinna upp imorn, bara för det går jag inte och köpet 5 nya lägenheter idag. Same shit.
Svar på tråden Nu ska han plötsligt ha barnen?